هیچ ژانری بیشتر از فیلم‌ های مافیایی و گانگستری بر درک عمومی مخاطب از مجرمان تأثیر نداشته است. برای بیش از 80 سال، بهترین فیلم‌ گانگستری ذهن میلیون‌ها نفر را مجذوب خود کرده است. بهترین فیلم‌های گانگستری آن‌هایی هستند که به شما این حس را می‌دهند که در وسط یک جنگ خوب میان باندهای قدیمی هستید. از جنایات ترسناک در قرن گذشته تا زندگی گروهی قرن بیست و یکم؛ فهرست ویجیاتو از بهترین فیلم های مافیایی تمام دوران شامل آثاری است که در سراسر جهان پخش شده‌اند و در دوره‌های زمانی مختلف با بودجه‌های بسیار متفاوت تولید شده‌اند.

آثار معرفی شده در این لیست، باهم دیگر تفاوت دارند، اما شباهت الزام آور آنها این است که هر کدام مسئول شکل دادن به دیدگاه عمومی نسبت به گانگسترها و دنیای مافیا هستند. بنابراین اگر در حال و هوای اکشن، دسیسه، خیانت، و برخی از بهترین داستان‌های جنایی تاریخ سینما هستید که پرده نقره‌ای تا به حال دیده است، امروز روز شانس شماست.

The Godfather

کارگردان فرانسیس فورد کاپولا
بازیگران  مارلون براندو، آل پاچینو، جیمز کان، ریچارد اس. کاستلانو، رابرت دووال
سال انتشار 1972
امتیاز IMDb 9.2

پدرخوانده بدون شک بهترین فیلم مافیایی تمام دوران است و در بیشتر فهرست‌های کوتاه یا بلند از برترین فیلم‌هایی که تا کنون ساخته شده است، نام این اثر نیز به چشم مخاطب می‌آید. این فیلم یک خانواده مافیایی را دنبال می‌کند و نشان می‌دهد که آنها از گانگسترهای کوچک به سرمایه دارهای قدرتمند و بی رحم تبدیل می‌شوند. بهترین بخش در مورد این فیلم توجه به جزئیات و واقع گرایی کلی است که در فیلم‌های مدرن نمی‌بینیم.

این فیلم به ما فرصتی می‌دهد تا ببینیم چگونه سازمان‌های مافیایی از ساختن امپراتوری خود به سمت فروپاشی می‌روند. جالب است که ببینیم چگونه ویتو کورلئونه (مارلون براندو) گروه مافیایی سطح پایین خود را می‌گیرد و آن را به قدرتمندترین سازمان جنایی در شهر نیویورک تبدیل می‌کند.

The Godfather: Part II

کارگردان فرانسیس فورد کاپولا
بازیگران آل پاچینو، رابرت دنیرو، رابرت دووال، دایان کیتن، جان کازال
سال انتشار 1974
امتیاز IMDb 9

قسمت دوم پدرخوانده در سال 1974 منتشر شد و اکنون به عنوان یکی از بهترین دنباله‌های ساخته شده تا کنون شناخته می‌شود. برخی آن را بهترین فیلم گانگستری تاریخ می‌دانند. فیلم درست پس از پایان قسمت اول شروع می‌شود و مایکل کورلئونه (آل پاچینو) تجارت پدرش را به دست می‌گیرد. اما بلافاصله آشکار می‌شود که او با پدرش یکی نیست. او بسیار بی رحم‌تر است!

فیلم دو داستان را همزمان روایت می‌کند. یک رشته به دنبال مایکل است که از خانواده‌اش دور می‌شود و دون کورلئونه جدید می‌شود. رشته دیگر پدرش دون ویتو را دنبال می‌کند که به کشور قدیمی بازگشته است.‌ این داستان ما را از ابتدای زندگی خانواده کورلئونه از ایتالیا به نیویورک و بیرون بردن رقبای خود برای به دست آوردن کنترل بر تجارت مواد مخدر می‌برد. داستان مایکل نشان می‌دهد که او کم کم متوجه می‌شود که دیگر نمی‌خواهد بخشی از آن باشد و مهم نیست که کورلئونه چه نوع مردی است، او هرگز نمی‌تواند از سرنوشت خود فرار کند.

 Goodfellas

کارگردان مارتین اسکورسیزی
بازیگران رابرت دنیرو، ری لیوتا، جو پشی، پل سوروینو، لورین براکو، فرانک وینسنت
سال انتشار ۱۹۹۰
امتیاز IMDb ۸.۷

«رفقای خوب» فیلمی مافیایی جنایی محصول سال ۱۹۹۰ به کارگردانی مارتین اسکورسیزی، کارگردان افسانه‌ای آثار جنایی، با بازی رابرت دنیرو، جو پشی و ری لیوتا است. این اثری است که در لیست بهترین فیلم های مافیایی همیشه جا دارد. فیلم به هنری هیل (با بازی لیوتا)، پسر نیمه ایرلندی و نیمه ایتالیایی پدری بدسرپرست و الکلی که در دهه 1950 در بروکلین بزرگ می‌شود، متمرکز می‌شود.

هنری در آن طرف خیابان و در میان یک پاتوق محبوب مافیایی زندگی می‌کند. آنها با کت و شلوارهای زیبا و ماشین‌های شیک خود تجسم هر چیزی هستند که هنری می‌خواهد باشد. بنابراین، او شروع به نادیده گرفتن مدرسه می‌کند تا بتواند کارهایی را برای اوباش و مافیا انجام دهد. دیری نمی‌گذرد که او شروع به انجام جنایات جدی و داشتن «زندگی خوب» می‌کند. با این حال، این برای هنری افسانه نیست، زیرا او در نهایت متوجه می‌شود که باید هم از قانون و هم از دوستان روانی‌اش فرار کند.

 Boyz N the Hood

کارگردان جان سینگلتون
بازیگران آیس کیوب، کوبا گودینگ جونیور، موریس چسنات، لارنس فیشبرن
سال انتشار 1991
امتیاز IMDb 7.8

فیلم «پسرا و محله» به بینندگان تصویری صادقانه از مبارزاتی که جوانان سیاهپوست ساکن در محله‌های فقیر با آن روبرو هستند ارائه می‌دهد. این داستان مواد مخدر، باندها، خشونت، خانواده‌های از هم پاشیده، پدران غایب و مؤسسات فاسد است.

ما در این فیلم داستان تری را دنبال می‌کنیم که او برای رسیدن به بزرگسالی تلاش می‌کند. اما او می‌ترسد در این فضای آلوده محصول محیط خود شود. با این حال، او مطمئن نیست که چگونه از آن اجتناب کند. فیلم مملو از نمادگرایی و استعاره است. به طور کلی وجود زیرمتن‌های فراوان آن را از یک داستان عمومی پیرامون بلوغ به یک تفسیر اجتماعی قدرتمند در مورد وضعیت سیاه پوستان آمریکا تبدیل می‌کند.

The Departed

کارگردان مارتین اسکورسیزی
بازیگران  لئوناردو دی‌کاپریو، مت دیمون، مارک والبرگ و جک نیکلسون
سال انتشار 2006
امتیاز IMDb 8.5

رفتگان یا جدامانده یک درام جنایی آمریکایی به کارگردانی مارتین اسکورسیزی است. لئوناردو دی کاپریو، مت دیمون و جک نیکلسون بازیگران این فیلم هستند. داستان فیلم در بوستون می‌گذرد، جایی که فیلم دو شخص را در مقابل هم قرار می‌دهد. کالین سالیوان (دیمون) یک گانگستر است که به عنوان یک مخبر در پلیس ایالت ماساچوست عمل می‌کند. از سوی دیگر، بیلی کاستیگان (دی کاپریو) یک افسر پلیس است که در سندیکای سالیوان مخفیانه ورود می‌کند.

در حالی که هر دو در تلاش برای تکمیل ماموریت مربوطه خود هستند، اما هیچ یک از هویت دیگری آگاه نیست. فیلم جنایی مافیایی The Departed با استقبال مثبت منتقدان روبه رو شد. همچنین اسکورسیزی برنده جایزه اسکار بهترین کارگردانی شد. خود فیلم نیز نامزد چهار جایزه اسکار دیگر از جمله بهترین فیلم شد.

American Gangster

کارگردان ریدلی اسکات
بازیگران لیماری نادال، دنزل واشینگتن، راسل کرو، کارلا گوجینو، جاش برولین، ادریس البا
سال انتشار ۲۰۰۷
امتیاز IMDb ۷.۸

گانگستر آمریکایی یکی از آن فیلم‌های جنایی کلاسیک است که بر اساس داستان‌های واقعی ساخته شده و بر ظهور فرانک لوکاس در دهه 1970 تمرکز دارد. لوکاس پس از ابداع روشی جدید برای قاچاق هروئین به آمریکا از جنوب شرقی آسیا، در صحنه جنایات زیرزمینی شهر نیویورک به قدرت رسید.

او با این روش جدید قاچاق توانست قیمت رقبای خود را پایین بیاورد. در نتیجه، لوکاس به زودی به یکی از موفق ترین رؤسای جنایی مافیایی در آمریکا تبدیل شد. در همین حال، راسل کرو، به عنوان کارآگاه ریچی رابرتز، شروع به ردیابی لوکاس می‌کند تا امپراتوری هروئین او را از بین ببرد. با این حال، این که فرانک تقریباً کل نیروی پلیس را در جیب خود دارد آیا این کمکی نمی‌کند؛ آیا کارآگاه رابرتز پیروز خواهد شد؟ فیلم را تماشا کن و بفهم!

Scarface

کارگردان برایان دی پالما
بازیگران آل پاچینو (تونی مونتانا)، میشل فایفر استیون باوئر، ماری الیزابت ماسترانتینایو
سال انتشار 1983
امتیاز IMDb 8.3

صورت‌زخمی یک درام جنایی به نویسندگی الیور استون و کارگردانی برایان دی پالما است. شخصیت اصلی فیلم، تونی مونتانا، به دلیل ایفای نقش برجسته‌اش از یک اوباش دیوانه، تبدیل به نماد فرهنگ پاپ شده است. او همچنین برخی از به یاد ماندنی ترین جملات تاریخ سینما را دارد، مانند دیالوگ معروف «به دوست کوچولومون سلام کن!».

این فیلم داستان یک مهاجر کوبایی را روایت می‌کند که فرصتی را در فروش کوکائین می‌یابد. داستان حول محور تونی مونتانا، یک محکوم سابق با بازی آل پاچینو می‌چرخد که در ازای قتل یک مقام دولتی کوبا، گرین کارت دریافت می‌کند و بعداً ادعای تجارت مواد مخدر در میامی را دارد. منتقدان در طول این سال‌ها به درستی فیلمبرداری، موسیقی و فیلمنامه فیلم را تحسین کرده‌اند.

Once Upon a Time in America

کارگردان سرجو لئونه
بازیگران رابرت دنیرو، جیمز وودز، الیزابت مک‌گاورن، برت یانگ
سال انتشار 1984
امتیاز IMDb 8.3

روزی روزگاری در آمریکا یک درام جنایی جاه طلبانه است که بیشتر در شهر نیویورک می‌گذرد. این فیلم یک داستان پلیسی گسترده و پیچیده است که دارای شخصیت‌های متعدد، خطوط داستانی متقاطع و پایانی غافلگیرکننده است. شخصیت‌های اصلی فیلم بهترین دوستان مشترک یعنی نودلز و مکس هستند که در محله یهودی نشین نیویورک سیتی بزرگ می‌شوند.

این سینمای گانگستری کلاسیک گرانبهاترین ساخته سرجیو لئونه است که در آن یک گانگستر یهودی باید به منطقه پایین شرقی منهتن بازگردد تا با گذشته خود روبرو شود. این فیلم در ابتدا قرار بود به دو فیلم سه ساعته تقسیم شود اما در نهایت به یک فیلم طولانی 229 دقیقه‌ای تبدیل شد. بعداً، این زمان به 139 دقیقه کاهش یافت که در آن دنیرو یکی از بهترین بازی‌های خود را ارائه می‌دهد.

The Untouchables

کارگردان برایان دی پالما
بازیگران  رابرت دنیرو، شان کانری، چارلز مارتین اسمیت، اندی گارسیا و کوین کاستنر 
سال انتشار 1987
امتیاز IMDb 7.8

رابرت دنیرو، کوین کاستنر و شان کانری در این فیلم گانگستری مافیایی بازی می‌کنند. تسخیرناپذیران یک فیلم دیگر درباره آل کاپون بدنام است. با این حال، این اثر بر روی اوباش بدنام تمرکز نمی‌کند.

در عوض، بر مبارزه یک افسر پلیس برای جلوگیری از فساد در اداره پلیس تمرکز دارد که با تلاش او برای سرنگونی آل کاپون در هم آمیخته است. علیرغم لحن جدی فیلم، این اثر سینمایی دارای طنز، پرتعلیق، هیجان انگیز و گاهی اوقات کاملاً خنده دار است.

The Irishman

کارگردان مارتین اسکورسیزی
بازیگران رابرت دنیرو، آل پاچینو، جو پشی، هاروی کایتل، استیون گراهام
سال انتشار ۲۰۱۹
امتیاز IMDb ۷.۸

ایرلندی اقتباسی از کتاب زندگی فرانک شیرن (رابرت دنیرو) است که یک قاتل مافیایی تحت رهبری راسل بوفالینو (جو پشی) بود. در آن روزها، این مردان در صورت نیاز و بدون اینکه زیاد به آن فکر کنند، می‌کشتند. اما با گذشت زمان، آنها متوجه می‌شوند که کمی احتیاط لازم است. در نگاه اول، ممکن است کسی فکر کند که این فیلم درباره شیران یا همکارانش است، اما اینطور نیست.

این فیلم تقریباً از سال 1960 تا 1980 کل گروه‌های مافیا را پوشش می‌دهد. همچنین بر روی جیمی هوفا (آل پاچینو) که رئیس اتحادیه کامیون‌داران است و چگونگی کمک گرفتن از مافیا در این راه تمرکز دارد. مرد ایرلندی شبیه یک فیلم بسیار معمولی اما جالب اسکورسیزی است. این فیلم مملو از نماهای آهسته، دیالوگ‌های ظریف و جزئیات به چیزهای کوچک است که بیشتر مردم در نگاه اول متوجه آن نمی‌شوند. اگر بخواهیم لیستی از بهترین فیلم های مافیایی جدید درست کنیم، آیریش من جزو اولین گزینه‌ها خواهد بود که در سالهای اخیر ساخته شده و توانسته مانند آثار کلاسیک این ژانر، بدرخشد.

Reservoir Dogs

کارگردان کوئنتین تارانتینو
بازیگران  هاروی کایتل، تیم راث، مایکل مدسن، تارانتینو
سال انتشار 1992
امتیاز IMDb 8.3

سگ‌های انباری یک فیلم جنایی آمریکایی محصول سال ۱۹۹۲ به نویسندگی و کارگردانی کوئنتین تارانتینو است. در اینجا، گروهی از تبهکاران قصد سرقت از یک فروشگاه الماس را دارند. با این حال، یکی از درون خود آنها همه چیز را خراب می‌کند و نقشه آنها به هم می‌خورد.

از نکاه خیلی از کارشناسان سینمایی تصور می‌شود که Reservoir Dogs یکی از نمادین ترین فیلم‌های ژانر جنایی گانگستری باشد. این فیلم در کنار Pulp Fiction از بهترین آثار تارانتینو محسوب می‌شوند. سبک فیلمسازی منحصر به فرد او در ژانری پر از آثار کلاسیک به این فیلم هویت می‌بخشد.

OldBoy

کارگردان پارک چان-ووک
بازیگران چوی مین-شیک، یو جی-ته، کانگ هیه-جونگ
سال انتشار 2003
امتیاز IMDb 8.4

اولدبوی یک فیلم مافیایی وحشیانه از سینمای کره‌ جنوبی درباره پدری است که می‌خواهد دخترش را پیدا کند. این بر اساس مانگای ژاپنی به همین نام ساخته شده است. داستان آن راجع به ربوده شدن مردیست که بدون اطّلاع از نام و هدف رباینده خود، به مدت ۱۵ سال در هتلی زندانی می‌شود.

در این فیلم، انتقام موضوع اصلی زندگی گنگ سو است. او معتقد است که باید انتقام کاری را که با او و خانواده‌اش انجام شده است، بگیرد، حتی اگر این کار خلاف قوانین جامعه باشد. این فیلم به ما نشان می‌دهد که چگونه یک مرد می‌تواند حاضر باشد با همه چیز مبارزه کند تا عدالت را برای کسانی که دوستشان دارد به دست آورد. صحنه مبارزه در راهروی به صورت تک شات کاملاً افسانه‌ای است؛ پس علاقه‌مندان به اکشن و فیلم‌بازان به طور یکسان باید آن را ببینند.

Carlito’s Way

کارگردان برایان دی پالما
بازیگران  آل پاچینو، شان پن، پنلوپه آن میلر، لوئیس گازمن، جان لگویزمائو
سال انتشار 1993
امتیاز IMDb 7.9

راه کارلیتو یک فیلم درام جنایی محصول سال ۱۹۹۳ است که بر اساس رمانی به همین نام اثر ادوین تورس ساخته شده است. این فیلم را برایان دی پالما کارگردانی کرده و آل پاچینو، شان پن، پنه لوپه آن میلر، لوئیس گوزمن و ویگو مورتنسن در آن ایفای نقش کرده‌اند.

این فیلم تمام عناصر یک فیلم کلاسیک مافیایی را دارد: مواد مخدر، اسلحه، رابطه جنسی و یک ضد قهرمان. کارلیتو بریگانته (آل پاچینو)، یک جنایتکار پورتوریکویی، عهد می‌کند که بازنشسته شود؛ با این حال، گذشته‌اش کارلیتو را رها نمی‌کند. در نتیجه او به زودی به دنیای تاریک مواد مخدر و خشونت که ناامیدانه سعی می‌کرد پشت سر بگذارد، کشیده م‌شود. این فیلم یک موفقیت تجاری و انتقادی بود. این باعث شد که آل پاچینو سومین نامزدی اسکار خود را برای ایفای نقش کارلیتو بریگانته دریافت کند.

City of God

کارگردان فرناندو میرلس
بازیگران الکساندر رودریگوئز، آلیس براگا، لئوناردو فرمینو، سئو ژاهژی
سال انتشار 2002
امتیاز IMDb 8.6

شهر خدا یکی از قدرتمندترین فیلم‌هایی است که تاکنون ساخته شده. این روایتی به سبک مستند از زندگی در بزرگترین محله فقیر نشین ریو، یا همان شهر خدا است. این اثر نشان می‌دهد که چگونه برای بسیاری از جوانان آنجا خشونت تنها راه زنده ماندن شده است. شهر خدا به طرز غم انگیزی داستان بچه‌هایی باهوش، با استعداد و خطرناک است. این افراد مردم را با همان بی‌تفاوتی می‌کشند که هیچکس انتظارش را ندارد.

صحنه اتفاقات فیلم، شهر ریودوژانیرو در دهه 1960 تا 1970 است. یک عکاس جوان شروع به عکاسی در خیابان از جنایات کوچک می‌کند و به تدریج به فروشندگان مواد مخدر و قاتلان نزدیک می‌شود. به طور کلی فرناندو میرلس زندگی گانگسترها را در محله‌های فقیر نشین ریودوژانیرو به زیبایی تصویر می‌کشد.

 Casino

کارگردان مارتین اسکوزسیزی
بازیگران  رابرت دنیرو، جو پشی و شارون استون
سال انتشار 1995
امتیاز IMDb 8.2

کازینو مسلماً محکم‌ترین فیلم مافیایی مارتین اسکورسیزی است. این فیلم داستان اشخاصی را روایت می‌کند که سعی می‌کنند راه خود را در دنیای جرم و جنایت لاس وگاس و معاملات مبهم و اتحادهای همیشه در حال تغییر آن باز کنند. همانطور که مزه قدرت واقعی شروع به آشکار شدن می‌کند، مشخص می‌شود که گذشته سیاه این افراد نیز در آستانه بازگشت به سوی آنهاست.

این اثر قطعاً یکی از برترین فیلم‌های مارتین اسکورسیزی در تمام دوران است و بسیاری احساس می‌کنند این فیلم جنایی بهتری نسبت به Goodfellas است. جاه طلبی چشمگیر و بازی‌های شجاعانه از بازیگران برجسته به کازینو کمک می‌کند علیرغم روایتی آشنا که ممکن است برخی از بینندگان را به شور نیاورد، اما آن را برای کارگردانی چون مارتین اسکورسیزی اثری ماندگار به حساب بیاورند.

Pulp Fiction

کارگردان کوئنتین تارانتینو
بازیگران جان تراولتا، ساموئل ال. جکسون، اوما تورمن، بروس ویلیس
سال انتشار 1994
امتیاز IMDb 8.9

فیلم Pulp Fiction که شاهکار کوئنتین تارانتینو به حساب می‌آید، یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های گانگستری تمام دوران است. جان تراولتا و ساموئل ال جکسون نقش دو قاتل به نام‌های وینسنت وگا و جولز وینفیلد را برای مارسلوس والاس (وینگ ریمز) پادشاه اوباش و مافیا بازی می‌کنند که آن‌ها را به ماموریتی می‌فرستد تا یک کیف مرموز را بازیابی کنند.

فیلم Pulp Fiction نامزد جوایز اسکار شد و برنده اسکار بهترین فیلمنامه شد. همانطور که کوئنتین تارانتینو خودش گفته است، او می‌خواست تمام داستان‌های جنایی کلاسیک را از فیلم‌های مورد علاقه‌اش بگیرد و آن‌ها را با هم ترکیب کند که از نظر بصری و روایی جالب باشد. بنابراین، نتیجه ترکیب تمام آن‌ آثار، فیلمی به نام Pulp Fiction شد.

Miller’s Crossing

کارگردان برادران کوئن
بازیگران گابریل بیرن، مارسیا گی هاردن، جان تورتورو، جاون پالیتو
سال انتشار 1990
امتیاز IMDb 7.7

این نسخه سینمایی برادر کوئن از یک فیلم گانگستری در دوران ممنوعیت الکل است. در دل داستان این فیلم دو باند مافیایی رقیب، ایرلندی و ایتالیایی، در نهایت درگیر جنگ قدرت علیه یکدیگر می‌شوند. این نوآر گانگستری یکی از بهترین‌ها برای طرفداران این ژانر است.

در ظاهر، شاید داستان گانگسترهای متخاصم در آمریکای دهه 1920 میلادی یکی از مواردی است که قبلاً بارها گفته شده است. اما قبلاً هرگز با چنین هنرمندی و دقتی مورد استفاده قرار نگرفته است. صحنه‌های اکشن (نسبتاً خشن) فیلم را با سرعتی تند جلو می‌برد و کار دوربین در هر سکانس فیلم برابر با توصیف فراموش نشدنی است.

Eastern Promises

کارگردان دیوید کراننبرگ
بازیگران ویگو مورتنسن، نائومی واتس، ونسان کسل، آرمین مولر-اشتال
سال انتشار 2007
امتیاز IMDb 7.6

این فیلم تمام قدرتی را که مافیای روسیه در ارتباط با حلقه‌های قاچاق جنسی دارند به تصویر می‌کشد. ویگو مورتنسن در این فیلم گانگستری و مافیایی به لطف لهجه استثنایی روسی خود متمایز است و او را به یکی از بهترین بازی هایش در تاریخ سینما سوق می‌دهد.

این فیلم درباره یک مامای روسی-انگلیسی است که به یک دختر روسی قبل از مرگش کمک می‌کند تا بچه‌ای را به دنیا بیاورد. در تلاش برای یافتن خانواده آن دختر، او با یک دفترچه خاطرات روبرو می‌شود و وارد قلمرو یک مافیا روسی و دنیای زیربنایی برده داری جنسی می‌شود. این اثر سینمایی فیلمی با عناصر خطر، فریب و روابط سیاه و ترسناک قاچاق انسان است. بنابراین چنین اثری در این شکل از داستان، واقعاً یک اثر درخشان است که شایسته قدردانی و تماشا شدن از سوی مخاطب عام می‌باشد.

Gomarrah

کارگردان ماتئو گارونه
بازیگران تونی سرویلو، ریکاردو زینا، سالواتوره کانتالوپو
سال انتشار 2008
امتیاز IMDb 7

فیلم Gomorrah که در سال 2008 فیلمبرداری و تولید شد، به عنوان یکی از جدیدترین فیلم‌های کلاسیک گانگستری در لیست قرار گرفت. این فیلم چشم انداز یک سناریوی مدرن از گروه مافیایی ایتالیایی را نشان می‌دهد.

باند بزرگ جنایت‌کار گامورا زاغه‌های شهری کامپانیا را از طریق مواد مخدر، سلاح و زباله‌های شیمیایی کنترل می‌کند. اما در این بین وقتی چند نفر سعی می‌کنند با هم مقابله کنند، متوجه می‌شوند که سندیکای جنایت در ایتالیای محبوبشان چقدر عمیق است. فیلم Gomorrah که بر اساس کتابی به همین نام درباره گروه واقعی مافیا از ناپولی ساخته شده است، قصد ندارد زندگی گروهی را جذاب کند. در واقع، Gomorrah کیفرخواستی از فیلم‌های گانگستری است که جوانان را به زندگی جنایتکارانه ترغیب کرده است.

A Prophet

کارگردان ژاک اودیار
بازیگران طاهر رحیم، نیلز آرستراپ، ژیل کوئن
سال انتشار 2009
امتیاز IMDb 7.8

این درام جنایی تحسین‌شده به کارگردانی ژاک اودیار، چشم‌اندازی مدرن از یک فیلم مافیایی است که داستان مرد جوان مسلمانی را روایت می‌کند که توسط مافیای در زندان استخدام شده است. این فیلم مبارزات بین فرهنگ مسلمانان و غربی‌ها را به تصویر می‌کشد. قهرمان داستان با بازی طاهر رحیم مردی است که بین این فرهنگ‌ها گیر کرده است. از یک طرف، او اصل و نسب خود را دارد. از سوی دیگر، او توهم آینده خاص را دارد.

اما با بالا رفتن شخصیت اصلی فیلم به نام مالک در صفوف اوباش مافیایی، او برای خودش دشمنان بیشتری ایجاد می‌کند. این فیلمی است که ریشه در فیلم‌های گانگستری قدیمی مانند The French Connection و The Godfather دارد.

King of New York

کارگردان ایبل فرارا
بازیگران کریستوفر واکن، لارنس فیشبرن، دیوید کاروسو، وسلی اسنایپس
سال انتشار 1990
امتیاز IMDb 6.9

کریستوفر واکن در نقش اصلی، این فیلم را با زیبایی‌شناسی کلاسیک شهر نیویورک به تصویر می‌کشد. پس از آزادی از زندان، یک ارباب مواد مخدر تصمیم می‌گیرد تا سود خود را با فقرا تقسیم کند، اما متوجه می‌شود که خیابان‌ها بدتر از زمانی است که او آنجا را ترک کرده بود.

پادشاه نیویورک فیلمی با بازیگران تمام ستاره به سرپرستی کریستوفر واکن به عنوان بازیگر اصلی است. این فیلم جنایی گانگستری نکاتی را در مورد ماهیت «رابین هودی» گانگسترها و اینکه چگونه گانگسترها گاهی اوقات خود را به عنوان قهرمان تصور می‌کنند، مطرح می‌کند.

Donnie Brasco

کارگردان مایک نیوول
بازیگران جانی دپ، آل‌ پاچینو، آن هش، مایکل مدسن، برونو کیربی، جیمز روسو
سال انتشار ۱۹۹۷
امتیاز IMDb ۷.۷

این فیلم مافیایی دارای بازی‌های برتر از آل پاچینو و جانی دپ است. این فیلم با الهام از یک داستان واقعی در دهه 70 می‌گذرد و می‌گوید که چگونه یک مامور اف بی آی در تلاش برای مبارزه با جنایات سازمان یافته به یکی از خانواده‌های اصلی مافیای نیویورک نفوذ می‌کند. جوزف پیستون (جانی دپ) با یک قاتل دوست می‌شود تا مخفیانه وارد مافیا شود، اما در نهایت با آن مرد دوستی واقعی برقرار می‌کند. جوزف باید انتخاب کند که چگونه به جلو حرکت کند، زیرا می‌داند که تکمیل ماموریت او منجر به کشته شدن دوست خوبش می‌شود.

تعداد زیادی فیلم مافیایی وجود دارد، اما مهم است که به خاطر داشته باشید که بسیاری از آنها بر اساس افراد واقعی و قاتلان شناخته شده هستند. به عنوان مثال، خانواده جنایی بانانو از این فیلم واقعاً وجود داشتند، و واقعاً توسط یک مأمور سابق FBI، جوزف دی پیستون با نام مستعار دانی براسکو، که توسط جانی دپ بازی می‌شود، مورد شناسایی و بازداشت قرار گرفتند.

Road to Perdition

کارگردان سم مندس
بازیگران  تام هنکس، پل نیومن، جود لا و دنیل کریگ 
سال انتشار 2002
امتیاز IMDb 7.7

در سال 2002، سم مندز به تام هنکس، پل نیومن، جود لاو و دنیل کریگ می‌پیوندد تا سفر انتقام‌جویی یک پدر جنایتکار و پسرش را پس از قتل خانواده‌شان توسط یک اوباش مافیایی بازگو کند.

«جاده‌ای به‌سوی تباهی» شاید در ظاهر فاقد عظمت حماسه‌ای چون «پدرخوانده» فرانسیس فورد کاپولا باشد، اما این اثر بازهم موفق می‌شود یک سیستم مافیایی و جنایی کلاسیک را که در آن انتقام، خشونت و رسم‌های پدر و پسری موج می‌زند، تداعی کند. در این فیلم تام هنکس یک عملکرد کنترل‌شده دیگر ارائه می‌کند و پل نیومن نشان می‌دهد که جایی برای یک پدرخوانده قدرتمندتر نیز روی صفحه نمایش وجود دارد.

The French Connection

کارگردان ویلیام فریدکین
بازیگران جین هکمن، روی شایدر، سانی گروسو، ادی ایگن، فرناندو ری، بیل هیکمن
سال انتشار ۱۹۷۱
امتیاز IMDb ۷.۷

با این که فیلم اثری اکشن-هیجان‌انگیز پلیسی در نظر گرفته می‌شود، زیرا داستان از منظر پلیس روایت می‌شود، اما The French Connection یکی از تحسین‌شده‌ترین فیلم‌های تاریخ ژانر گانگستری با ۵ جایزه اسکار در چهل و چهارمین دوره جوایز اسکار محسوب می‌شود.

در The French Connection، کارآگاهان پلیس نیویورک یک قاچاقچی هروئین فرانسوی ثروتمند را تعقیب می‌کنند. این اثر قسمتی تریلر پلیسی، قسمتی درام گانگستری بین المللی و یکی از تحسین شده ترین فیلم‌های هر ژانر جذابی است. جین هکمن نقش کارآگاه نیویورکی را بازی می‌کند که یک تجارت مواد مخدر در شهر نیویورک را با یک ارتباط فرانسوی کشف می‌کند.

Lock, Stock, and Two Smoking Barrels

کارگردان گای ریچی
بازیگران جیسون فلمینگ، دکستر فلچر، نیک موران، جیسون استاتهام، استیون مکینتاش
سال انتشار 1998
امتیاز IMDb 8.1

این فیلم گانگستری بریتانیایی به کارگردانی گای ریچی، داستان طنز یک مرد و دوستانش را روایت می‌کند که منابع خود را برای حضور در یک بازی پوکر با ریسک بالا جمع می‌کنند. وقتی بازی را می‌بازند، یک هفته به آنها فرصت داده می‌شود تا بدهی هنگفت خود را بپردازند. از میان گزینه‌ها، دوستان تصمیم می‌گیرند که از همسایگان و باند‌های مافیایی مواد مخدر نزدیک خود سرقت کنند. به زودی این دوستان خود را دشمن بسیاری از گروه‌های مافیایی می‌بینند.

 قفل، انبار و دو بشکه باروت اولین کار بسیار پرانرژی گای ریچی در مورد تقاطع‌های خشونت آمیز افراد مختلف در لندن بود. طنز سریع، سرعت سریع و شخصیت‌های سرگرم‌کننده، فیلم را تبدیل به اثری موفقیت‌آمیز کرد و شروع حرفه‌ای برای ریچی شکل داد.

کلام پایانی درباره فیلم های مافیایی و گانگستری

فیلم‌های مافیایی هیجان‌انگیز هستند، زیرا دنیایی را به تصویر می‌کشند که با دنیای ما بسیار متفاوت است. در این فهرست به بهترین فیلم های مافیایی پرداختیم، این آثار سینمایی فرصت را برای ما فراهم می‌کنند تا ببینیم برخی از انسان‌ها در شرایط خاص به گونه‌ای رفتار می‌کنند که هرگز نمی‌پذیریم یا نمی‌فهمیم، در حالی که به ما بینشی از انگیزه‌ها و اخلاق آنها می‌دهند.

بهترین فیلم‌های گانگستری شما را وادار می‌کنند تا در مورد این فکر کنید که اگر قطب‌نمای اخلاقی شما از سمت خوب داستان به آن طرف تغییر کند چه اتفاقی می‌افتد. اگر این سؤالات باعث ایجاد کنجکاوی در شما پیرامون روانشناسی جرم و جنایت شده است، پس این کنجکاوی ارزش دیدن برخی از فیلم‌های فهرست ما در ویجیاتو را دارد.

فیلم مافیایی مورد علاقه شما چیست و بهترین فیلم های مافیایی تاریخ را چه آثاری می دانید؟ آیا از نظر شما ما در این لیست کدام یک از آثار کلاسیک را فراموش کردیم؟ به نظرتان جای بهترین فیلم های مافیایی جدید در سال‌های اخیر در سینما چقدر خالی است؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

source

توسط