Wp Header Logo 69.png

یکی از مهم ترین مشکلات مدیران وب سایت ها مطالب تکراری سایت و معرفی صفحات اصلی به گوگل است. همان طور که می دانید مطالب تکراری و بالا نیامدن درست صفحات هدف موجب کاهش رتبه سایت در گوگل می شود. اما خوشبختانه امروزه روش های زیادی برای معرفی صفحه اصلی به موتور های جستجو در دسترس است و شما می توانید با اضافه کردن یک کد ساده، مشکل سئو سایت خود را برطرف کنید. یکی از پر کاربرد ترین تگ های موجود برای رفع این مشکل تگ کنونیکال است. برای آشنایی بیشتر با این تگ و نحوه استفاده از آن تا پیشنهاد می دهیم این مقاله را تا انتها مطالعه نمایید.

تگ کنونیکال چیست؟

محتوای تکراری محتوایی است که با URL دیگر منتشر می شود و موجب بروز اشتباه در انواع الگوریتم گوگل شود. به طور کلی بهتر است از قرار دادن محتوای تکراری در سایت خود اجتناب کنید؛ زیرا از نظر گوگل این کار امتیاز منفی دارد و تنها نسخه ای از آن صفحه در نتایج جستجو نشان داده می شود که ممکن است صفحه هدف شما هم نباشد.

اما اگر از قبل صفحه ای در سایت خود منتشر کرده اید که ارزش خوبی از سمت گوگل دریافت کرده و محتوای جدید شما تقریبا مشابه آن است، می توانید ارزش آن صفحه را نگه دارید و با استفاده از تگ کنونیکال صفحه اصلی و مد نظر خود را به موتور های جستجو معرفی کنید.

در واقع کنونیکال یکی از تگ های مفید و پر کاربرد HTML است که در قسمت <head> یک صفحه قرار می گیرد و  به موتور های جستجو کمک می کند تا نسخه اصلی صفحه را از صفحات کپی و مشابه تشخیص دهند. این تگ به گوگل اعلام می کند که صفحه اصلی و مورد تایید از نظر مدیریت سایت کدام صفحه است.

به عبارت دیگر سئوکاران از تگ کنونیکال برای ادغام ارزش لینک صفحات تکراری و بهبود کرال کردن و ایندکس شدن صفحه وب مورد نظر استفاده می‌ کنند.

این تگ به این شکل مورد استفاده قرار می گیرد:

<link rel=”canonical” href=”آدرس صفحه حاوی نسخه اصلی محتوا” />

چرا تگ کنونیکال در سئو مهم است؟

تگ کنونیکال

همان طور که گفته شد هدف اصلی تگ کنونیکال این است که به موتور های جستجو بگوید کدام نسخه اصلی صفحه و کدام نسخه مشابه یا فرعی است.

در حالت ایده آل وب سایت ها نباید محتوای تکراری داشته باشند یا تعداد آن ها باید بسیار کم و انگشت شمار باشد. صفحات تکراری معمولا دارای محتوای یکسانی هستند که با URL های متفاوت نمایش داده می شوند. در این حالت گوگل تصمیم می گیرد که کدام صفحه را ایندکس کند و در نتایج جستجو نشان دهد.

برای مثال صفحات حاوی محصول نه تنها در صفحه اصلی و URL1 نمایش داده می شوند، بلکه می توانند با پارامتر های مختلفی مانند اندازه، رنگ، جنس و… برای مرتب سازی نیز استفاده شوند. این جا است که تگ کنونیکال اهمیت پیدا می کند و به گوگل نشان می دهد که می خواهید دسته بندی صفحه اصلی را ایندکس کنید و آن را به عنوان نتیجه در جستجو ها به کاربر نشان دهید.

مزیت های استفاده از تگ کنونیکال در سئو

مزیت های استفاده از تگ کنونیکال در سئو

تگ کنونیکال علاوه بر مشخص کردن نسخه اصلی صفحه مورد نظر، مزیت های دیگری برای سئو سایت شما دارد که به این شرح است:

  1. یکپارچه کردن رنک صفحات سایت

اولین مزیت استفاده از این تگ،‌ ادغام ارزش لینک یاPageRank  تمام صفحات تکراری در صفحه اصلی است. به این معنی که ارزش صفحات تکراری ای که ممکن است از رسانه های دیگر لینک دریافت کرده باشند، به صورت متمرکز به صفحه مورد نظر شما منتقل می شود و رتبه کلی آن در جستجوی گوگل بهبود پیدا می کند. یکپارچه شدن رنک صفحات سایت موجب بهبود رتبه سئو سایت شما می شود.

  1. کمک به مدیریت محتوای سندیکایی

بسیاری از صاحبان وب سایت ها برای تبلیغات، محتوای خود را در سایت های دیگر نیز منتشر می کنند. در این حالت گوگل تصمیم می گیرد که کدام وب سایت منبع اصلی محتوای مورد نظر است و باید در نتایج جستجو نمایش داده شود. اما با استفاده از تگ کنونیکال می توان به موتور جستجو گفت که کدام سایت نسخه اصلی و کدام یک نسخه کپی را منتشر کرده است. به این ترتیب مدیریت محتوای سندیکایی آسان تر از قبل می شود.

  1. بهبود کرال کردن

قرار دادن تگ‌ کنونیکال در ابتدای صفحات اصلی به موتور های جستجو کمک می‌ کند صفحاتی را که واقعا می خواهید کرالر ها بررسی کنند، به راحتی قابل تشخیص باشند. همان طور که می دانید صفحات تکراری منابع و زمان گوگل را هدر می دهند؛ بنابراین با قرار دادن تگ های کنونیکال، گوگل بیشتر بر صفحاتی تمرکز می کند که اهمیت بیشتری برای شما دارند.

چگونه یک تگ کنونیکال به صفحه خود اضافه کنیم؟

مزیت های استفاده از تگ کنونیکال در سئو

اضافه کردن تگ های کنونیکال به صفحات حاوی نسخه اصلی کار چندان سختی نیست و به راحتی می توانید آن را انجام دهید. برای این کار کافی است وارد بخش کد نویسی صفحات تکراری شوید و تگ rel=”canonical” را در بخش <head> صفحه اضافه کنید. آدرس URL موجود در این تگ باید به نسخه اصلی اشاره کند. شما می توانید این کار را برای تمام صفحات تکراری موجود در وب سایت خود انجام دهید.

البته این کار می تواند زمان و انرژی زیادی مصرف کند و در وب سایت های بزرگ تر قابل اجرا نباشد. خوشبختانه امروزه می توان تگ کنونیکال را به صورت خودکار، با کمک افزونه های مختلف از جمله Yoast SEO که یکی از افزونه های مفید و پر کاربرد ورد پرس است، به صفحات تکراری اضافه کرد.

برای این منظور این مراحل را طی کنید:

  • صفحه مورد نظر را در افزونه Yoast SEO انتخاب کنید.
  • به بخش “پیشرفته” صفحه بروید.
  • URL صفحه حاوی نسخه اصلی را اضافه کنید.

جمع بندی

همان طور که در طول مقاله گفته شد یک تگ کنونیکال به موتور های جستجو می گوید که صفحه دارای نسخه اصلی محتوای مورد نظر شما کدام است و باید در نتایج جستجو نمایش داده شود. استفاده از این تگ زمانی که در وب سایت خود صفحات تکراری یا مشابه دارید، اهمیت بسیاری پیدا می کند و می تواند در بهبود سئو سایت تاثیر بسزایی داشته باشد. برای استفاده از این تگ کافی است در قسمت <head> صفحه تکراری rel=”canonical” را اضافه کنید و در قسمت href آدرس کامل صفحه حاوی محتوای اصلی را وارد کنید. امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات دقیقی در مورد تگ کنونیکال و نحوه استفاده از آن کسب کرده باشید.

source

viraje

توسط viraje