در لیست خودروهای وارداتی که چندی پیش برای عرضه در سامانه فروش منتشر شد، نام محبوبی دیده می‌شد. این خودرو تویوتا کرولا است. پرفروش‌ترین خودروی تاریخ که تقریباً در تمام کشورهای جهان ردپایی از آن دیده می‌شود. کرولا در کشورمان هم قبلاً حضور داشته و با استقبال خریداران مواجه شده بود و حالا قرار است با معین موتور که قبلاً محصولات پورشه را در ایران عرضه می‌کرد دوباره به بازار کشورمان بازگردد. در ادامه به بررسی ویژگی‌ها و مشخصات این سدان خوش‌نام ژاپنی خواهیم پرداخت.

تاریخچه تویوتا کرولا

کرولا یکی از محصولات باسابقه تویوتا است که پیشینه آن به سال 1968 بازمی‌گردد. این خودرو هم‌اکنون در نسل دوازدهم قرار دارد که با کد E210 در نمایشگاه خودروی ژنو سال 2018 رونمایی شد. این نسل در انواع مختلفی مثل سدان، استیشن، هاچ‌بک و نسخه‌های مخصوص بازارهای خاص مثل کرولا آلتیس و کرولا آلیون عرضه می‌شود اما نسخه‌ای که قرار است در ایران عرضه شود، کرولا پرستیژ نام دارد. این نسخه در بازارهای چین، تایوان، برخی بازارهای اروپایی، خاورمیانه، آفریقا، آسیای جنوب شرقی و آمریکای جنوبی عرضه می‌شود و در جلو و عقب نمای متفاوتی با نسخه بین‌المللی کرولا دارد. این مدل در آسیای جنوب شرقی با نام کرولا آلتیس عرضه می‌شود و در برخی بازارها مثل مراکش با نام کرولا پرستیژ شناخته می‌شود.

تویوتا کرولا

طراحی بیرونی 

همان‌طور که اشاره شد، کرولا پرستیژ ظاهر متفاوتی با نسخه بین‌المللی کرولا دارد که این تفاوت‌ها در قسمت جلو بیشتر است. در اینجا، کرولا پرستیژ با چراغ‌های متفاوتی که توسط نواری کرومی به هم متصل شده‌اند به همراه ورودی هوای بزرگ روی سپر با خطوط افقی و دهانه‌های عمودی در طرفین سپر، تا حدودی شبیه تویوتا کمری به نظر می‌رسد زیرا طبق تحقیقات تویوتا، خریداران بازارهای مذکور ظاهر سطح بالاتر و باوقارتری را برای کرولا می‌پسندند. در عقب نیز هرچند کرولا پرستیژ از چراغ‌های افقی شبیه نسخه بین‌المللی استفاده می‌کند اما شکل کلی این چراغ‌ها و همین‌طور طراحی سپر و جا پلاک متفاوت است. درمجموع، کرولا پرستیژ ظاهر زیبا و چشم‌نوازی دارد.

تویوتا کرولا

طراحی داخلی

کرولا پرستیژ برخلاف بیرون، در داخل با همتای بین‌المللی خود کاملاً یکسان است و بنابراین در اینجا هم شاهد همان نمایشگر لمسی 9 اینچی در بالای داشبورد، غربیلک فرمان سه پره و تریم کرومی هستیم که دریچه‌های تهویه را به هم متصل کرده است. طراحی کلی در کابین کرولا ساده و اقتصادی به نظر می‌رسد اما درعین‌حال نمی‌توان ایراد خاصی به آن گرفت و گویی همه‌چیز درست همان‌طوری طراحی شده که باید.

تویوتا کرولا
داخل تویوتا کرولا

امکانات و تجهیزات تویوتا کرولا

برخلاف هیوندای الانترا وارداتی، کرولای معین موتور از سطح تجهیزات نسبتاً مناسبی بهره می‌برد که عبارت‌اند از:

  • استارت دکمه‌ای
  • نمایشگر لمسی 9 اینچی
  • دوربین دید عقب
  • سنسورهای پارک جلو و عقب
  • سنسور باران
  • 6 بلندگو
  • سیستم تهویه خودکار
  • بلوتوث
  • تنظیم پنج جهته صندلی راننده
  • کروز کنترل
  • کنترل پایداری
  • دو ایربگ
  • فرمان برقی
تویوتا کرولا
داخل تویوتا کرولا

پیشرانه تویوتا کرولا

طبق کاتالوگ‌هایی که در سامانه عرضه خودروهای وارداتی منتشر شده، کرولا قرار است در کشورمان با دو پیشرانه مختلف عرضه شود. موتور اول یک نمونه 1.2 لیتری چهار سیلندر توربو است که 116 اسب بخار قدرت و 185 نیوتن متر گشتاور دارد درحالی‌که پیشرانه دوم یک نمونه 1.5 لیتری سه سیلندر تنفس طبیعی با 121 اسب بخار قدرت و 148 نیوتن متر گشتاور است. انتقال نیروی هردو موتور توسط یک گیربکس CVT صورت می‌گیرد. شتاب صفرتاصد هردو مدل حدود 12 ثانیه اعلام شده است و هردو در هر صد کیلومتر 5.6 لیتر بنزین مصرف می‌کنند؛ بنابراین، با توجه به شرایط بنزین کشورمان، موتور 1.5 لیتری انتخاب مناسب‌تری به نظر می‌رسد و دردسرهای نگهداری پیشرانه توربو را ندارد اما از سوی دیگر، گشتاور بالاتر پیشرانه توربو می‌تواند کشش بهتری را خصوصاً در هنگتم پر بودن خودرو از سرنشین فراهم کند.

تویوتا کرولا

قیمت و جمع‌بندی

هنوز قیمت نهایی هیچ‌کدام از خودروهای وارداتی مشخص نشده و بنابراین نمی‌توانیم قضاوت دقیقی در این رابطه داشته باشیم. بااین‌حال، کرولا 1.2 لیتری هم‌اکنون در بازار امارت با قیمتی در حدود 74 هزار درهم عرضه می‌شود؛ بنابراین، با توجه به قیمت 14 هزار تومانی درهم، تعرفه واردات و سایز هزینه‌ها، برای کرولا در بازار کشورمان باید انتظار قیمتی بیش از دو میلیارد تومان را داشته باشیم. با این قیمت، سدان تویوتا در جایگاهی بالاتر از سدان‌های چینی بازار خواهد گرفت و اصلی‌ترین رقبایی که مقابل خود خواهد دید، هیوندای النترا و سوزوکی سیاز هستند.

تویوتا کرولا

مشخصات فنی و کاتالوگ تویوتا کرولا

 


source

viraje

توسط viraje