Wp Header Logo 453.png

بازار خودرو در چند سال اخیر به یک بازار ملتهب با نوسان‌های بسیار تبدیل شده است. تقریبا هر اتفاقی از رویدادهای سیاسی گرفته تا تصمیم‌های اقتصادی قیمت خودرو در بازار آزاد را تغییر می‌دهد. تقریبا از زمان لغو برجام و ممنوعیت واردات خودرو با برگزاری قرعه‌کشی‌ها، پای واسطه‌ها به بازار خودرو باز شد. تا خودرو هم روزهای چند نرخی بودن را تجربه کند.

بارها راهکارهای مختلفی از سوی مسئولان اندیشیده شد اما پس از مدتی از یادها رفت. اواخر سال ۱۴۰۰، رئیس جمهوری ۸ فرمان را برای سامان دادن به وضعیت صنعت خودرو صادر کرد. پس از آن وزارت صمت با روش‌های مختلف تلاش کرد این فرمان‌ها را اجرایی کند. راه‌اندازی سامانه یکپارچه فروش خودرو و آزادسازی واردات خودرو از جمله همین اقدامات بود

تحلیل قیمت بازار خودرو (هفته چهارم مهر)

بازار خودرو و به دنبال آن بازار ارز در سومین هفته مهرماه به علت اتفاقات سیاسی منطقه کمی رشد کرد اما با فروکش کردن اخبار، بازار ارز از تب و تاب خود افتاد و تاثیر خود را در چهارمین هفته مهرماه نشان داد. نرخ ارز و خودرو در بازار روندی نزولی داد. البته در اواخر این هفته باز هم نوسان‌هایی در این دو بازار موازی رخ داد و بازار خودرو در روزهای پایانی مهرماه شاهد رشد ۱ تا ۲ درصدی قیمت‌ها بود. کارشناسان معتقدند با وجود کمی افزایش قیمت به دلیل اخبار شورای رقابت و بالا رفتن قیمت برخی خودروهای ایران خودرو و سایپا، باز هم بازار خودرو سقف‌های قبلی را لمس نخواهد کرد و دوباره کاهشی خواهد شد.

تحلیل قیمت خودروی صفر

قیمت خودروهای صفر داخلی در اوایل هفته چهارم مهرماه با وجود نوسانات کاهش یافت اما در اواخر هفته دوباره به قیمت‌های اوایل هفته و حتی بالاتر بازگشت. اما در بازار خودروهای صفر وارداتی تقریبا شاهد ثبات نسبی بودیم.

تحلیل قیمت خودروی کارکرده

قیمت خودروهای کارکرده داخلی و وارداتی تقریبا بدون تغییر بود. البته قیمت خودروهای دست دوم داخلی با نوسان نرخ ماشین‌های صفر داخلی تغییر می‌کرد. در این هفته گاهی با کاهش قیمت‌‌ها، فروشندگان خودرو به بازار می‌آمدند و با نوسان‌های رو به رشد خریداران معامله می‌کردند.

پیش بینی بازار هفته آبان ماه

کارشناسان معتقدند آبان، ماه پر نوسانی خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود در صورت ادامه و تشدید اخبار سیاسی منطقه بازار افزایشی شود اما در صورت ادامه انتشار خبرهای مربوط به واردات خودرو و طرح‌های سامانه یکپارچه شاهد ریزش قیمت‌ها باشیم.

تحلیل قیمت بازار خودرو (هفته سوم مهر)

اوایل هفته سوم مهرماه همراه با اتفاقات مهم سیاسی در منطقه آغاز شد. نرخ دلار نیز با تاثیر از این اتفاقات افزایش یافت و وارد کانال ۵۰ هزار تومان شد. با شدت گرفتن درگیری‌ها در منطقه، نرخ ارز در روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه باز هم بالا رفت و حتی وارد کانال ۵۳ هزار تومان هم شد. در پی رشد نرخ ارز، بازار خودرو نیز شاهد اتفاقات و رحکات هیجانی بود و قیمت تمام خودروهای ایرانی، چینی و خارجی افزایش یافت، اتفاقی که خلاف روال معمول چند ماه اخیر بازار بود. به دنبال این اتفاقات، خریداران خودرو به سرعت وارد بازار شده و اقدام به خرید کردند تا در صورت افزایش جهشی قیمت خودرو، بتوانند با هزینه کمتری ماشین مورد نظر خود را خریداری کنند. بر همین اساس، میزان معاملات خودرو در بازار در روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه، افزایش چشمگیری داشت.

در روزهای سه‌شنبه، چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه با کاهش نرخ ارز، بازار خودرو نیز آرایش نزولی به خود گرفت و قیمت خودرو کاهش یافت.

تحلیل قیمت خودروی صفر

با شروع هفته سوم مهرماه، با جهش دلار، قیمت‌ها به یک‌باره افزایش یافت. به گونه‌ای که در ۲ – ۳ روز نخست هفته، روند افزایشی قیمت‌ها بر بازار خودرو حاکم بود. اما در روزهای بعدی با کمتر شدن حواشی اتفاقات منطقه‌ای، دلار رنگ قرمز به خود گرفت و بازار خودرو باز کاهشی شد.

تحلیل قیمت خودروی کارکرده

در طول هفته سوم مهرماه با افزایش ناگهانی قیمت‌ها، فروشندگان خودرو تمایل کمتری برای فروش داشتند. بازار با کاهش دوباره خودرو کمی رونق گرفت و قیمت خودروهای کارکرده نیز کاهش یافت و تعداد آگهی روی سایت‌ها بالا رفت. اما در مقیاس کلی، قیمت خودروهای کارکرده در کل هفته تغییری نکرد و با وجود تمام نوسان‌ها، قیمت‌ها دوباره به قیمت شنبه و شروع هفته بازگشتند.

پیش بینی بازار هفته چهارم مهر

رشد قیمت خودرو در هفته سوم مهرماه، به اندازه رشد دلار نبود. یعنی با وجود افزایش ۷ تا ۸ درصدی نرخ دلار، بازار خودرو، افزایش ۱ تا ۳ درصدی تجربه را کرد. بنابراین کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند در صورتی که نرخ ارز تغییر خاصی نداشته باشد، در هفته آینده بازار دچار ریزش اندکی شود. اما روند بازار به اتفاقات سیاسی و تصویب آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده بستگی دارد.

تحلیل قیمت بازار خودرو (هفته دوم مهر)

دو هفته نخست مهرماه، رکود بر بازار خودرو حکمفرما بود. در این شرایط وجود روزهای تعطیلی در میانه هفته و بی‌خبری در حوزه خودرو به این رکود دامن زد.

قیمت خودرو با توجه به موارد گفته شده، در دومین هفته مهرماه ثابت ماند و تقریبا قیمت تمام خودروهای داخلی و وارداتی بدون تغییر بودند.

تحلیل قیمت خودروی صفر

قیمت خودروهای صفر وارداتی و داخلی در هفته دوم مهرماه، با نوسان اندکی در حد ۰.۵ تا ۱ درصد تقریبا ثابت بودند. البته نوسان قیمت خودروهای مونتاژی بیشتر بود و به ۲ تا ۳ درصد هم رسید. کارشناسان علت این نوسان را اخبار مربوط به طرح‌های یکپارچه عنوان کردند.

تحلیل قیمت خودروی کارکرده

در بازاری که خریدار وجود ندارد، فروشنده هم حاضر به فروش با قیمت پایین نیست. آن هم در بازار خودروی ایران که خودرو یک سرمایه‌گذاری تمام عیار به شمار می‌آید. بنابراین بازارهای خودروهای کارکرده داخلی و مونتاژی ثابت در این هفته ثابت ماندند و خودروهای وارداتی گاهی با کاهش قیمت مواجه شدند.

پیش بینی بازار هفته سوم مهر

با توجه به اخبار سیاسی منطقه و بالا رفتن مقطعی نرخ ارز در آغاز هفته سوم، به نظر می‌رسد بازار خودرو رویه افزایش قیمت را در پیش بگیرد و قیمت‌ها افزایش یابند.

کارشناسان معتقدند باید همچنان منتظر واکنش بازار ماند چون تعیین قیمت‌ها در مرحله سوم عرضه خودرو در سامانه یکپارچه احتمالا به این اخبار مرتبط باشد. توجه داشته باشید که در سومین مرحله، دو خودروساز بزرگ ایران خودرو و سایپا حضور ندارند و احتمالا قیمت کارخانه‌ای محصولات‌شان با افزایش، در زمانی دیگر دوباره عرضه شوند.

تحلیل قیمت بازار خودرو (هفته اول مهر)

مهرماه، معمولا ماه جذابی برای معامله‌گران خودرو نیست. بازار خودرو، مهرماه ۱۴۰۲ نیز مانند اغلب ماه‌های مهر، بی‌رمق شروع شد. معاملات کمی در بازار انجام شد و فروشندگان نیز برای فروش خودرو دست نگه داشتند.

به چندین علت برای نبود خریدار در بازار می‌توان اشاره کرد. در این هفته، شاهد کمی افت قیمت در بازار بودیم. در پایان هفته هم خبرهایی درباره قرعه‌کشی و فروش نقدی برخی خودروسازان داخلی منتشر شد. این اخبار سبب توقف بازار و به اصطلاح «کپ کردن» بازار شد.

تحلیل قیمت خودروی صفر

قیمت خودروهای صفر وارداتی در اولین هفته از مهرماه تغییر چندانی نکرد و فقط در بازه قیمتی کمی نوسان داشت. نرخ خودروهای صفر داخلی و موتتاژی هم اندکی کاهش یافت.

تحلیل قیمت خودروی کارکرده

گرچه بازار خودروهای کارکرده در آخرین هفته شهریورماه کاهش بود اما تعداد معاملات بیشتری را ب نسبت هفته‌های گذشته تجربه کرد. با آغاز مهرماه میزان خرید و فروش کاهش یافت و فروشنده‌ها بی‌انگیزه‌تر به سمت معامله خودرو خود می‌روند.

گرچه معموا با ثبات در قیمت خودروهای صفر، بازار خودروهای کارکرده پر‌رونق‌تر می‌شود و نرخ خودرو افزایش می‌یابد اما در حال حاضر، قیمت خودروهای کارکرده همچنان سردرگم است و ثبات را تجربه می‌کند.

پیش بینی بازار هفته دوم مهر

نرخ ارز در بازار های موازی متمایل به افزایش است. گرچه همچنان لار در کانال ۴۹ و ۵۰ هزار تومان در نوسان است اما گاهی این موضوع در اقتصاد داخلی چندان خبر خوبی نیست و حتی ترسناک به نظر می‌رسد.

در حال حاضر با توجه به شرایط موجود، احتمالا بازار خودرو در هفته دوم مهرماه به روند ثابت خود ادامه می‌دهد. البته ممکن است با توجه به ثبت‌نام خودروسازان کمی هم قیمت‌ روز خودرو کاهش یابد. اما توجه داشته باشید که این فنر هرچه بیشتر فشرده شود، احتمال در رفتن و افزایش جهشی قیمت‌ها هم بالاتر خواهد رفت.

پرفروش ترین خودروهای بازار (شهریور ۱۴۰۲)

بر اساس آماری که از بازار خرید و فروش خودرو کارکرده در شهریور ماه ۱۴۰۲ به دست آمده، پژو ۲۰۶ بیشترین معامله را داشته است. این هاچبک محبوب و معروف دهه ۸۰ و ۹۰ ایران که دو دهه توسط ایران خودرو تولید و عرضه می‌شد، مدتی است که از فهرست محصولات در حال تولید این شرکت حذف شده است.

پژو پارس، دیگر محصول ایران خودرو از خانواده پژوهای ایرانی، دومین خودرو پرمعامله بازار ایران در پایان تابستان ۱۴۰۲ است. ایران خودرو برای اینکه بتواند به تولید این سدان پرطرفدار ادامه دهد، تغییراتی را روی آن انجام داده و حالا پژو پارس با دی‌لایت عرضه می‌شود.

تیبا صندوقدار که بیشترین خرید و فروش خودرو در بازار مرداد ماه را در اختیار داشت، جایش را با پژو ۲۰۶ عوض کرده است. تیبا یک سالی است که از فهرست محصولات سایپا حذف شده است و خریدارانی که دنبال یکی از ارزان‌ترین سدان‌های بازار ایران هستند، می‌توانند دست دوم آن را تهیه کنند.

سمند LX و دنا پلاس با میزان معامله نزدیک به هم، در جایگاه چهارم و پنجم بازار خودرو شهریور قرار دارند. هر دوی این ماشین‌ها جزو یک خانواده به حساب می‌آیند، با این تفاوت که ظاهر سمند کمی قدیمی‌تر از دنا پلاس به نظر می‌رسد و موتور ضعیف‌تر و آپشن‌های کمتری از هم‌خانواده خود دارد.

نکته جالبه در مورد بازار آخر تابستان، آمار تقریبا بالای خرید و فروش جک S5 است که توانسته عدد بیشتری را از تیبا ۲، پژو ۲۰۶ SD، تندر ۹۰ و کوییک دنده‌ای به ثبت برساند.

از بین خودروهایی که در یکی سال اخیر راهی بازار خودرو کشور شده‌اند و از طریق سامانه یکپارچه در اختیار مشتریان قرار گرفته‌اند، اسامی فونیکس تیگو ۷ پرو و فونیکس آریزو ۶ پرو با قیمت‌های بیش از یک میلیارد تومان در فهرست خودروهای معامله‌شده در بازار ایران دیده می‌شود.

تحلیل قیمت بازار خودرو (شهریور ۱۴۰۲)

در شهریور ماه همان گونه که انتظار می‌رفت خبری از واردات خودرو نشد. فقط تعداد انگشت‌شماری از خودروهای وارداتی مثل النترا، اپتیما، هونگچی، فیات و … در نمایشگاه‌های خودرویی به نمایش آمدند اما کسی هنوز هم نمی‌داند چگونه باید آنها را خریداری کند.

با وجود تمام وعده‌های چند ماه اخیر برای برگزاری مرحله سوم عرضه خودرو در سامانه یکپارچه، شهریورماه هم بدون عرضه جدیدی به پایان رسید و هنوز خودروسازان در حال واگذاری خودروهای فروخته شده یا پر کردن ظرفیت‌های خالی مرحله دوم هستند.

در شهریورماه، نرخ ارز هم تقریبا ثابت ماند و بدون نوسان قابل توجهی در قیمت دلار، یورو و… به پایان رسید.

طبیعی بود که در چنین شرایطی رفته رفته قیمت خودرو در شهریور ماه کمی افزایش یابد. قیمت‌ها تا تقریبا در ۲۰ روز اول ماه صعودی بودند اما با نزدیک شدن به مهر، بازار کمی رنگ تعادل را به خود دید و قیمت‌ها، خصوصا در مورد خودروهای داخلی و مونتاژی کمی ریزش کردند.

تحلیل قیمت خودرو صفر (شهریور)

قیمت خودروهای صفر در ماه شهریور نوسان داشت و افت و خیزهایی را تجربه کرد. اما در مقیاس کلی، قیمت اکثر خودروها در پایان ماه بالاتر از نرخ‌های اعلام شده در اوایل ماه بود.

خودروهای وارداتی به دلیل ثبات نرخ ارز، تقریبا در شرایط با ثباتی خرید و فروش شدند.

اما ماجرا برای خودروهای مونتاژی کمی متفاوت بود. قیمت خودروهای مونتاژی چینی صفر در بازار آزاد گاهی قیمت کارخانه هم پایین‌تر بود. به همین دلیل، مونتاژکاران (خصوصا کرمان موتور و مدیران خودرو) برای جلوگیری از ضرر احتمالی، طرح‌های اقساط و شرایطی فروش خودرو را در دستور کار قرار دادند.

تحلیل قیمت خودرو کارکرده (شهریور)

شهریورماه، معمولا بازار پر حرارت و گرمی برای معامله خودرو است. به همین دلیل در ۳ هفته ابتدای این ماه، قیمت خودرو در حال افزایش بود. اما در روزهای پایانی ماه به علت نبود خریدار، دوباره نمودار قیمت خودرو، نزولی شد و شهریورماه با رکود به پایان رسید.

البته تعداد معاملات در کشور از تمامی ماه‌های ۱۴۰۲ بیشتر بوده و می‌توان گمان کرد خریداران دیگر امیدی به کاهش بیشتر قیمت‌ها ندارند.

پیش‌بینی بازار مهر

مهر ماه احتمالا ماه تعیین‌کننده‌ای برای بازار خودرو خواهد بود. نرخ ارز که تحت تاثیر اتفاقات سیاسی تغییر می‌کند و نحوه عرضه خودروهای صفر، قیمت جدید خودروها در بازار را تعیین می‌کنند.

از سوی دیگر بنابر اخبار و شنیده‌ها، خودروهای چینی جدیدی در راه هستند و قیمت کارخانه‌ای تولیدات دو شرکت ایران خودرو و سایپا افزایش قابل توجهی داشتند، به عنوان مثال قیمت تمام‌شده خودروی شاهین اتوماتیک هنگام ترخیص خودرو از کارخانه به بیش از ۶۰۰ میلیون تومان می‌رسد.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند تمام این اتفاقات در کنار نزدیک شدن نرخ کارخانه‌ای خودروها با نرخ‌های موجود در بازار، احتمالا سبب افزایش قیمت خودرو (حداقل به صورت مقطعی) خواهند شد.

پرفروش ترین خودروهای بازار (مرداد ۱۴۰۲)

در همه کشورها و مناطق جهان، خودروهای اقتصادی بیشترین تیراژ تولید را دارند و به تبع بیشترین آمار خرید و فروش هم متعلق به این خودروهاست. در بازار ایران نیز همین رویه جریان دارد و ارزان‌ترین محصولات شرکت‌های داخلی، بیشترین میزان معامله را در بازار دارند.

بر اساس برآوردی که از بازار خودرو در مرداد ماه ۱۴۰۲ به دست آمده، تیبا صندوقدار بیشترین تعداد خرید و فروش را داشته است. اگرچه تولید سدان کوچک و اقتصادی سایپا متوقف شده، اما به دلیل قیمت پایین همچنان نیاز اقشار متوسط به پایین را برآورده می‌کند.

رتبه دوم و سوم پرفروش‌ترین خودروهای بازار در مرداد ماه متعلق به پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ بوده است. هاچبک پرطرفدار فرانسوی که حالا ایرانی به حساب می‌آید، وارد سومین دهه حضور خود در بازار ایران شده است. پژو ۲۰۶ هم مدتی است که از فهرست محصولات در حال تولید ایران خودرو حذف شده است.

تیبا ۲، نسخه هاچبک تیبا صندوقدار، چهارمین خودرو پرطرفدار بازار کشور در مرداد ماه است و تولید این خودرو نیز متوقف شده و حالا طرفداران هاچبک‌های اقتصادی می‌توانند به جای آن، نسخه صفر کوییک را از طریق سامانه یکپارچه خریداری کنند. نکته جالب اینجاست که در رتبه پنجم باز هم نام ۲۰۶ دیده می‌شود، اما این بار نسخه صندوقدار با نام پژو ۲۰۶ SD بیشترین خرید و فروش را داشته است. سمند LX با موتور XU7 و رنو تندر دیگر خودروهایی است نامشان در فهرست پرطرفدارترین خودروهای بازار مرداد ماه دیده می‌شوند.

هر چند تورم بیش از ۵۰ درصدی موجب شده تا خرید خودرو در ایران کمی سخت شود، اما تیبا، ۲۰۶ و سمند ارزان‌ترین خودروهای بازار دست دوم ایران به حساب می‌آیند و می‌توانند نیازهای خریداران برای مالکیت یک خودرو اقتصادی و روزمره برآورده کند. این نشان می‌دهد که قیمت ارزان اولویت اول خریداران خودرو دست دوم است، حتی اگر ماشین‌های مورد نظر دیگر تولید نشوند. همچنین هدف بعضی از فروشندگان از فروش خودرو می‌تواند تبدیل آن به ماشین‌های به‌روزتر و جدیدتر داخلی باشد.

پژو ۲۰۷ دنده‌ای، کوییک R، ساینا EX، کوییک دنده‌ای، جک S5، پژو پارس و دنا دیگر خودروهایی هستند که بیشترین معامله را در بازار اواسط تابستان داشته‌اند.

تحلیل قیمت بازار خودرو (مرداد ۱۴۰۲)

شاید شما هم گاهی با خودتان فکر کنید در این روزهای پر تلاطم که هر روز قیمت بسیاری از کالاها فقط با یک خبر کوچک سیاسی بالا می‌رود، ممکن است قیمت کالایی ثابت بماند؟ پایین آمدن قیمت‌ها را شاید حتی در رویاهایمان هم تصور نکنیم!

اما این اتفاق در بازار خودرو رخ داده و نه‌تنها قیمت بسیاری از خودروها ثابت مانده، بلکه قیمت برخی از آن‌ها کاهش یافت. کارشناسان معتقدند این اتفاق به دلیل بلاتکلیفی بازار رخ داده است. ثبات نرخ ارز، زمزمه‌های آغاز واردات خودرو صفر و کارکرده، ادامه طرح‌های فروش در دل سامانه یکپارچه فروش خودرو در کنار اخبار سیاسی که روز امیدبخشند و روزی ناامیدکننده، بازار خودرو را دچار سردرگمی و حتی بحران کرده است. در این شرایط، قیمت‌ها نه می‌تواند فروشنده را با واقعیت (بخوانید همان قیمت‌های جدید) راضی نگه دارد و نه خریدار را مجاب به سرمایه‌گذاری و حتی خرید برای مصرف می‌کند.

تحلیل قیمت خودرو صفر (مرداد)

بازار خودروهای صفر در مرداد ماه اوضاع خوبی نداشت. در ماهی که به روزهای رکود اقتصادی مشهور شده است می‌توانستیم حدس بزنیم که بازار به علت نبود معامله رنگ و روی کاهش یا ثبات به خود بگیرد.

بازار خودروهای داخلی در مردادماه تقریبا ثابت بود و خودروهای وارداتی نیز که از کاهش قیمت تیر ماه عقب مانده بودند به قیمت‌های نسبتا منطقی‌تری رسیدند. البته ایران خودرو و سایپا خودروهای جذاب نیوفیس(!) خود را نیز معرفی کردند. البته احتمالا این خودروهای جدید فقط یک دلیل دارند: «بالا بردن قیمت کارخانه‌ای آنها»

تحلیل قیمت خودرو کارکرده (مرداد)

بازار خودروهای کارکرده مانند تیرماه بی‌جان و بی‌رمق بود. حتی ماشین‌های رند بازار هم به اصطلاح زنگ‌خور نداشتند.

البته در اواسط ماه بسیاری از نمایشگاه‌داران قید سود‌های کلان را زده و با سود کمتری دست به معامله زدند.

پیش‌بینی بازار شهریور

با توجه به برگزاری طرح‌های یکپارچه خودروسازان داخلی و نزدیک شدن قیمت‌های بازار به قیمت‌های کارخانه احتمالا شهریور‌، ماه با‌ثباتی برای بازار خودرو باشد. البته باید نوسانات بازار را که از سوی فروشندگان برای نوسان‌گیری و کسب سودهای جزئی ایجاد می‌شود هم در نظر گرفت. همیشه شهریور، ماه خوبی برای بازار خودرو بوده و تعداد معاملات، بالاترین عدد را بین ۶ ماهه اول سال به خود اختصاص می‌دهد. البته امسال تحقق این پیش‌بینی‌ها نیازمند ثبات نرخ ارز و عدم ترخیص خودروهای وارداتی است.

تحلیل بازار خودرو (تیر ۱۴۰۲)

بازار خودرو در تیرماه را می‌توانیم در یک کلمه خلاصه کنیم: «رکود»!

در این ماه شاهد یکی از سنگین‌ترین رکودهای بازار خودرو طی ۱۰ سال اخیر بودیم. رکودی که هم خریدار را مجاب به خرید نمی‌کرد و هم گاهی فروشنده را سردرگم می‌کرد.

کارشناسان، فعالان بازار و حتی خریداران و فروشندگان خانگی نیز در انتظار خبری تازه بودند. بلاتکلیفی واردات خودرو بعد از ماه‌ها کش و قوس هم به تعلل در انجام معامله خودرو دامن می‌زد.

به عنوان مثال “اگر واردات خودرو آزاد شود، خریداران خودروهای مونتاژی در هر حالتی ضرر می‌کنند. حتی اگر طبق اعلام دولت برای واردات خودرو ۱۷۰ درصد گمرکی و مالیات لحاظ شود، نرخ بنزین گران‌تر شود و نرخ ارز هم افزایش یابد، باز هم برای مصرف‌کننده عادی به صرفه است که خودروی وارداتی روز دنیا را سوار شود تا خودروهای به اصلاح شاهکار ایرانی!”

تحلیل قیمت خودروی صفر (تیرماه)

قیمت خودروهای صفر داخلی و مونتاژی در آغاز تیرماه با پرش قیمتی نسبتا زیادی به قیمت میانه کانال قبلی رسیده بودند. اما در طول ماه به علت نبود خریدار، شاهد کاهش‌های اندکی بود. البته کاهش اندک نرخ ارز نیز در این مسئله بی‌تاثیر نبود و خودروهای وارداتی نیز کاهش قیمت ناگهانی (هفتگی و روزانه) داشتند.

تحلیل قیمت خودروی کارکرده (تیرماه)

کاهش قیمت صفر، همیشه مالکان خودروی کارکرده را مجبور می‌کند تا قیمت‌های خود را کاهش دهند. البته کاهش قیمت خودروهای مونتاژی و وارداتی در بازار خودروی کارکرده ملموس‌تر بود و تقریبا نمایشگاهی‌ها هم مجبور بودند بدون سود یا با سود کم دست به معامله بزنند تا خودروی جدید را با قیمت جدید جایگزین کنند.

پیش‌بینی بازار مردادماه

تحلیل آینده بازار  خودرو در شرایط بی‌ثبات فعلی کار چندان ساده‌ای نیست. اما با ثبات تقریبی نرخ ارز و رکود معاملات خودرویی می‌توان پیش‌بینی کرد بازار نوسان‌زده خودرو به دلیل هم‌پایی تقریبی قیمت‌های بازار و قیمت‌های کارخانه‌ای، شاهد برگشت کوتاه مدت قیمت‌ها به کانال‌های بالاتر خواهد بود. احتمالا این روند تا زمان مشخص شدن وضعیت دلار و واردات خودرو ادامه خواهد داشت.

واکنش بازار خودروهای کارکرده به مصوبه شورای رقابت

عصر ۱۷ تیرماه شورای رقابت مصوبه قیمت گذاری جدید خودروها را برای ۲۸ مدل خودرو تصویب و روز ۱۸ تیرماه ابلاغ کرد، اما از همان روز بازار واکنش‌های متعددی از خود نشان داد.

با اعلام قیمت دستوری خودروهای داخلی و مونتاژ توسط شورای رقابت، در ابتدا بازار واکنش سکوت و ریزش قیمت به خود گرفت و پس از آن، تقاضای فروش خودرو افزایش یافت. اکنون با گذشت دو روز از اعلام قیمت‌ این ۲۸ مدل خودرو، بازار خودروهای کارکرده شاهد افزایش قیمت در برخی مدل‌هاست.

در همین رابطه، مسیح فرزانه کارشناس بازار خودرو در گفت و گو با خودرو45، ادامه این وضعیت تا اواخر مرداد و نیمه شهریورماه را پیش بینی‌ کرد و گفت: بازار دیگر تحمل قیمت دستوری را ندارد و بر اساس داده‌های اقتصادی و تجربیات سال‌های گذشته، از نیمه تابستان مجددا شاهد افزایش قیمت‌ها خواهیم بود.

او با اشاره به اینکه پیش‌تر جهش قیمتی خودروها در تابستان امسال را پیش‌بینی کرده بود، بیان کرد: سناریوی نوسان افزایش و کاهش قیمت‌ها تا زمان اصلاح قیمت‌ها در بازار ادامه دارد و هجوم مردم به بازار (تقاضای خرید و فروش) از جمله عادت‌های هر بازاری است. اما نگاهی به بازار خودرو در بهار امسال و رکود حاکم بر بازار خودرو بیانگر این بود که قیمت خودروها با توجه به تورم موجود، در پایین‌‎ترین حد ثابت ماند و اکنون با اولین خبر، بازار واکنش نشان داد.

به گفته مسیح فرزانه، بازار خودروهای دست دوم همچنان در سراب است و تا مادامی که قیمت‌گذاری دستوری برای خودروساز ادامه دارد، اختلاف ۲۰ تا ۳۰ درصدی را شاهدیم و با این روش قیمت کارخانه و بازار و مصوبه با هم یکی نمی‌شوند.

درهمین رابطه، کارشناسان فروش خودرو45 نیز با نگاهی به رفتار فروشندگان و خریداران خودرو طی دو روز گذشته معتقدند: هنوز برای تحلیل رفتار مصرف کننده و واکنش بازار اندکی زود است، اما در همین مدت کوتاه، تقاضای فروش خودرو نسبت به خرید بیشتر شده است.

تحلیل قیمت بازار خودرو (خرداد ۱۴۰۲)

قیمت خودرو در اردیبهشت‌ماه کاهش قابل توجهی داشت اما با آغاز خرداد‌ماه، این روند تقریبا متوقف شد. در هفته نخست این ماه، بازار برای کاهش قیمت هیچ تمایلی نداشت.

با کاهش اندک نرخ ارز و برگزاری دومین مرحله عرضه در سامانه یکپارچه فروش خودرو در هفته دوم خردادماه، قیمت‌ها تقریبا ثابت، کم‌نوسان و با کاهش جزئی همراه بود.

این روند ادامه داشت تا خبرهای مربوط به احتمال امضای برجام،‌ کاهش نرخ ارز، آزادسازی منابع ارزی بلوکه‌شده ایران در خارج از کشور، برگزاری دومین مرحله عرضه خودرو در سامانه یکپارچه و… دست به دست هم دادند تا بار دیگر شاهد کاهش چشمگیر قیمت‌ها باشیم.

نرخ ارز در هفته منتهی به ۲۶ خردادماه، به پایین‌ترین قیمت خود رسید و دوباره وارد مسیر رشد شد. از آنجا که معمولا قیمت خودرو تابعی از نرخ ارز است، بهای خودرو اوایل این هفته اندکی کاهش و در اواخر هفته افزایش قابل توجهی یافت.

اما در روزهای انتهایی خردادماه تقریبا ثبات بر بازار حاکم بود. در طول خردادماه، قیمت‌ خودرو در بازار با دو الی سه روز کاهش به کف قیمت می‌رسید و باز در روز چهارم با افزایش پله‌ای رشد می‌کرد و به قیمت‌های قبلی برمی‌گشت. اما در روزهای پایانی این ماه، با ثبات نرخ ارز، فروشندگان خودرو را مجبور شدند قیمت‌های خود را ثابت نگه دارند.

تحلیل قیمت خودرو صفر (خرداد ماه)

در هفته نخست خردادماه، قیمت خودروهای صفر با کمترین شیب ممکن، اندکی کاهش یافت. قیمت خودروهای وارداتی نیز عموما ثابت بودند یا افت بسیار اندکی را تجربه کردند.

در هفته دوم گرچه نرخ ارز اندکی کاهش یافت. اما معامله چندانی در بازار انجام نشد. به همین دلیل قیمت خودروها تقریبا ثابت ماند. البته با توجه به اخبار ثبت‌نام خودرو در سامانه یکپارچه و نیاز برخی فروشندگان به پول نقد، گاهی کاهش اندک ۱ تا ۲ درصدی در قیمت بعضی خودرو مشاهده شد.

این روند در هفته سوم شکسته شد و افت قیمت خودروهای صفر کاملا ملموس بود. حتی قیمت برخی خودروها به قیمت‌های چندین ماه قبل برگشتند. کاهش قیمت خودروهای صفر ادامه یافت اما در روزهای ۲۴ و ۲۵ خرداد با رشدی پرشی به قیمت‌های هفته دوم خرداد و حتی بالاتر از آن بازگشت.

خردادماه با نزولی شدن شیب قیمت خودرو صفر به پایان رسید.

تحلیل قیمت خودرو کارکرده (خرداد ماه)

در روزهای آغازین خردادماه، قیمت درج‌ شده در آگهی‌های عموم مردم و نمایشگاه‌داران تقریبا ثابت ماند و شیب کاهشی قیمت خودروهای کارکرده متوقف شد.

در میانه خرداد گرچه قیمت خودروهای ایرانی و چینی کارکرده در آگهی‌های فروش کاهش چندانی نداشت اما در واقع معامله خودرو با قیمت پایین‌تر از آگهی‌ها انجام می‌شد. البته این کاهش به نسبت قیمت خودروهای صفر، کمتر بود. اما بازار خودروهای وارداتی از این روند پیروی نکرد و برای کاهش قیمت، مقاومت نشان داد.

در سومین هفته خرداد، قیمت خودروهای کارکرده نیز مانند قیمت خودروهای صفر، رشد داشت اما از آنجا که هنوز هم خریدار چندانی در بازار وجود نداشت، نرخ رشد آن، از نرخ رشد قیمت خودرو صفر کمتر بود.

روند متغیر قیمت خودرو کارکرده در اواخر خردادماه تقریبا به ثبات رسید تا تیرماه با آرامش آغاز شود.

تحلیل قیمت بازار خودرو (اردیبهشت ۱۴۰۲)

شاید بهترین عبارت برای توصیف بازار خودرو در اردیبهشت‌ماه، «آشفته بازار» باشد. روزهای ابتدایی اردیبهشت‌ماه با افزایش نرخ ارز آغاز شد اما خلاف رویه همیشگی، این بار قیمت خودرو از نرخ ارز تبعیت نکرد و حتی در نخستین روزهای اردیبهشت‌ماه کاهش یافت.

شیب نزولی قیمت خودرو در میانه این ماه با استیضاح وزیر صمت شدت بیشتری گرفت و قیمت خودروهای داخلی، مونتاژی و حتی وارداتی در بازار پایین‌ آمد.

روند کاهش قیمت خودرو همچنان ادامه یافت. از سوی دیگر تعیین قیمت خودروهای مونتاژی توسط شورای رقابت نیز در دستور کار قرار داشت. بنابراین بیشتر خریداران برای خرید ماشین تامل بیشتری می‌کردند.

در اواسط اردیبهشت‌ماه، تثبیت نرخ ارز و آغاز دومین مرحله عرضه خودرو در سامانه یکپارچه، سرعت افت قیمت خودرو را بیشتر کرد. البته در این میان به دلیل عدم حضور ایران خودرو در این مرحله عرضه در سامانه، محصولات این شرکت کمی افزایش قیمت را تجربه کردند.

روند افت قیمت تا انتهای اردیبهشت‌ماه ادامه داشت و حتی برخی فروشندگان حاضر بودند خودروهای خود را ۱۰ تا ۲۰ درصد پایین‌تر از قیمت اصلی بفروشند!

تحلیل قیمت خودرو صفر (اردیبهشت ماه)

با آغاز اردیبهشت، قیمت خودروهای صفر، افت محسوسی داشت، به‌گونه‌ای که در برخی موارد حتی کاهش ۸ درصدی قیمت نیز دیده می‌شد.

این روند همچنان در روزهای بعدی هم ادامه یافت و تا پایان اردیبهشت‌ماه، تقریبا قیمت تمامی خودروهای صفر داخلی، مونتاژی و حتی وارداتی نزولی شد.

تحلیل قیمت خودرو کارکرده (اردیبهشت ماه)

در ابتدای اردیبهشت‌ماه، قیمت خودروهای کارکرده به نسبت خودروهای صفر، مقاومت بیشتری برای کاهش قیمت نشان داد. اما در هفته دوم اردیبهشت‌ماه این مقاومت شکسته شد و روند افت قیمت در خودروهای دست دوم آغاز شد.

به دلیل وضعیت نامشخص قیمت خودروهای صفر و همچنین نوسان نرخ ارز در اردیبهشت‌ماه، خریدار زیادی برای خودروهای کارکرده وجود نداشت. خریداران خودرو ترجیح می‌دادند تا ثبات بیشتر بازار صبر کنند. بنابراین با بر هم خوردن تعادل عرضه و تقاضا، خودروهای کارکرده، خصوصا خودروهای سن بالای چینی افت قیمت بیشتری را تجربه کردند.

تحلیل قیمت بازار خودرو (فروردین ۱۴۰۲)

سال نو با افزایش نرخ ارز آغاز شد. دلار در روزهای اولیه سال ۱۴۰۲، با افزایش نسبی نسبت به آخرین روزهای سال گذشته، در محدوده ۵۰ تا ۵۲ هزار تومان نوسان داشت. از همین رو، قیمت خودرو باز هم شیب افزایش تندی را تجربه کرد. این افزایش قیمت سبب شد تا با وجود نرخ ۵۲ هزار تومانی دلار، قیمت خودرو در مقایسه با زمان دلار ۵۸ تومان، تفاوت چندانی نداشته باشد.

گرچه از ابتدای سال ۱۴۰۲، مهم‌ترین خبر سیاسی توافق ایران و عربستان بود که شوک مختصری به نرخ ارز داد و کمی باعث ریزشش شد اما قیمت خودرو این بار چندان از قیمت ارز پیروی نکرد و به جای کاهش حتی افزایش یافت.

از سوی دیگر اعلام احتمال افزایش قیمت پایه محصولات ایران خودرو و سایپا افزایش قیمت خودرو در بازار را تشدید کرد. البته شیب صعودی نمودار قیمت، چندان هم تند نبود.

در هفته پایانی فروردین، بازار خودرو تقریبا روزهای با ثباتی را پشت سر گذاشت. ثبات نرخ ارز در کنار اعلام نتایج قرعه‌کشی سامانه یکپارچه و برگزاری مزایده ایران خودرو، سبب شد تا قیمت‌ خودرو شاهد نوسان اندکی باشد. با ظهور ثبات در بازار و کاهش ریسک معامله، خرید و فروش نیز در بازار افزایش یافت.

تحلیل قیمت خودرو صفر (فروردین ماه)

قیمت خودرو صفر داخلی و خارجی که از بازارهای ارز و طلا عقب مانده بود، در اولین هفته کاری سال ۱۴۰۲ با افزایش شدید، عقب‌ماندگی خود را به صورت جهشی جبران کرد. در ادامه گرچه قیمت خودروهای صفر داخلی و خارجی به‌صورت نوسانی بالا و پایین رفت اما با نگاهی به بازه طولانی مدت، نرخ تمامی خودروهای صفر افزایش یافته بود.

در هفته پایانی فروردین، با توجه به ثبات تقریبی قیمت ارز و عدم اعتماد مردم به کاهشی بودن دلار و نبود معامله در بازار خودرو، قیمت‌ها تقریبا ثابت بوده اما گاهی به دلیل نیاز به پول نقد و اخبار قرعه کشی ایران خودرو بازار تمایل اندک خود را به کاهش 1 الی 2 درصدی نشان داد.

تحلیل قیمت خودرو کارکرده (فروردین ماه)

تعداد فروشندگان خودرو کارکرده، در ۲ هفته نخست فروردین چندان زیاد نبود. اما با توجه به معاملات خودرویی و مشاهده بازار خودرو، در میانه فروردین، مالکان ماشین‌های کارکرده، تمایل چندانی به معامله نداشتند. البته معمولا اوضاع بازار خودرو در فروردین ماه به همین نحو رقم می‌خورد اما اخبار مربوط به افزایش قیمت خودروهای صفر، این اتفاق را تشدید کرده است. اما معاملات انجام‌شده حکایت از افزایش قیمت ماشین‌های کارکرده داشت.

در هفته پایانی فروردین، معامله خودروهای داخلی با قیمتی بسیار پایین‌تر از آگهی‌های فروش، انجام می‌شد. اما خودروهای کارکرده خارجی در برابر کاهش قیمت، مقاومت نشان دادند و چندان تمایلی برای کاهشی شدن شیب قیمت نداشتند.

  • فروش آنلاین خودرو

نویسنده: تیم تویلد محتوا خودرو45

source

viraje

توسط viraje