شرکت‌های مختلفی در ایران هستند که قطعات کامپیوتر را تولید می‌‌کنند. یکی از این شرکت‌ها که اخیراً وارد حوزه ساخت انواع مادربرد شده، «فاطر» نام دارد. فاطر شرکتی ایرانیست که انواع محصولات مانند مانیتور، کیس گیمینگ، لوازم جانبی مانند ماوس و کیبورد و حالا، مادربرد را تولید می‌کند. شرکت فاطر اخیراً چهار مدل مادربرد جدیدش را از سری‌های H510 و H610 در کنار سری‌های B560 و B660 روانه بازار کرده است. اگر قصد دارید مادربردی با برچسب قیمتی معقول را در سبد خریدتان داشته باشید، این مادربردها از گزینه‌های ایرانی بازار با قیمت نسبتاً مناسبی هستند. در ادامه مطلب هر چهار مدل مادربرد جدید فاطر را به‌صورت اجمالی معرفی خواهیم کرد.

هنگامی که برای خرید مادربرد سری به بازار یا فروشگاه‌های اینترنتی بزنید، بیشتر با اسامی برندهایی مانند ایسوس، گیگابایت و MSI روبه‌رو خواهید شد. برندهای دیگری هم در این حوزه فعالیت دارند، اما بیشتر سهم بازار در اختیار سه شرکت نام‌برده قرار دارد و رقابت با آن‌ها به‌هیچ‌وجه کار ساده‌ای نیست. فاطر یکی از نام‌های نو در این صنعت است که از قضا عنوان «اولین سازنده مادربرد ایرانی» را هم با خود یدک می‌کشد.

شرکت ایرانی فاطر چهار سری مختلف از مادربردهایش با چیپست‌های سری H و B اینتل را در بازار کشور عرضه کرده که قیمت پایه آن‌ها از حدود ۴ میلیون تومان شروع می‌شود. این مادربردها همگی با فرم فکتور Micro ATX ساخته می‌شوند و از قطعات باکیفیتی مانند خازن‌های شرکت ژاپنی نیچیکان و ماسفت‌های آلفا امگا بهره‌مند هستند.

مادربرد فاطر B660M-D

معرفی مادربرد فاطر
نام مادربرد فاطر B660M-D
چیپست اینتل B660
سوکت LGA1700
پردازنده‌های مورد پشتیبانی اینتل نسل ۱۲ و ۱۳
حافظه رم حداکثر ۶۴ گیگابایت از نوع DDR4 3200MHz
تعداد ماسفت‌ها ۱۱ عدد
ابعاد ۲۳۵ در ۲۰۷ میلی‌متر
وزن ۴۷۴ گرم
قیمت حدود ۵ میلیون تومان با ۳۶ ماه گارانتی فاطر داده پردازی راحیل

مادربرد B660M-D بهترین مدل بین تمام مادربردهای فعلی فاطر است که حدود ۵ میلیون تومان قیمت دارد. این مادربرد به چیپست اینتل B660 مجهز شده که قابلیت‌های جذابی را برای مادربردهای اقتصادی به ارمغان می‌آورد. فاطر با به‌کارگیری سوکت LGA1700 در این مادربرد، امکان پشتیبانی از پردازنده‌های اینتل نسل ۱۲ و ۱۳ را هم به‌ارمغان آورده است. بنابراین دستتان برای انتخاب بین پردازنده‌های جدیدتر اینتل باز خواهد بود.

معرفی مادربرد فاطر

مادربرد فاطر B660M-D به دو عدد اسلات رم مجهز شده که امکان استفاده از حافظه رم DDR4 3200MHZ تا حداکثر ۶۴ گیگابایت در آن فراهم است. در بخش فضای ذخیره‌سازی نیز می‌توانید از دو عدد اسلات PCIe به‌همراه دو عدد M.2 استفاده کنید تا فضای گسترده‌ای را برای نگهداری اطلاعات در اختیار داشته باشید.

معرفی مادربرد فاطر

فاطر از درگاه‌های ارتباطی متنوعی در این مادربرد استفاده کرده تا در مجموع شاهد به‌کارگیری چهار عدد USB-A 3.2، دو عدد USB-A 2.0، دیسپلی‌پورت، پورت اترنت گیگابیتی، درگاه DVI و سایر پورت‌های مرسوم صدا و تصویر هستیم. فاطر در مادربرد B660M-D از مجموعه ۱۱ عددی ماسفت (۹ عدد ماسفت CPU و ۲ عدد ماسفت رم) با ترکیب DRMOS استفاده کرده که نوید کارکرد مناسب قطعات مربوطه را می‌دهد.

مادربرد فاطر B560M-D

معرفی مادربرد فاطر
نام مادربرد فاطر B560M-D
چیپست اینتل B560
سوکت LGA1200
پردازنده‌های مورد پشتیبانی اینتل نسل ۱۰ و ۱۱
حافظه رم حداکثر ۶۴ گیگابایت از نوع DDR4 3200MHz
تعداد ماسفت‌ها ۸ عدد
ابعاد ۲۲۷ در ۱۹۵ میلی‌متر
وزن ۴۲۹ گرم
قیمت حدود ۵.۲ میلیون تومان با ۳۶ ماه گارانتی فاطر داده پردازی راحیل

مادربرد فاطر مدل B560M-D برای کاربرانیست که پردازنده‌های قدیمی‌تر اینتل را در اختیار دارند و می‌خواهند مادربردی مجهز به چیپست سری B اینتل را در اختیار داشته باشند. بخش قابل‌توجهی از مشخصات مدل B560M-D با B660M-D یکسان بوده و ویژگی‌های مشابه زیادی در آن‌ها به‌چشم می‌خورد؛ اما برخی تفاوت‌های کلیدی، این دو مادربرد را از یکدیگر متمایز می‌کند.

معرفی مادربرد فاطر

این مادربرد به چیپست اینتل B560 مجهز شده و سوکت LGA1200 در آن تعبیه شده است. با توجه به این مشخصات، مادربرد فاطر B560M-D از پردازنده‌های اینتل نسل ۱۰ و ۱۱ پشتیبانی می‌کند. بنابراین اگر پردازنده‌ای از این دو نسل را در سیستم فعلی خود دارید یا نمی‌خواهید برای خرید پردازنده جدید هزینه زیادی را بپردازید، این مادربرد نیز از گزینه‌های پیش‌روی شما در سبد محصولات فاطر محسوب می‌شود.

معرفی مادربرد فاطر

مادربرد فاطر B560M-D از پورت‌های COM و اترنت گیگابیتی نیز بهره‌مند شده تا کسب‌وکارهای مختلف نیز بتوانند از قابلیت‌های مختلف این درگاه‌ها استفاده نمایند. سایر بخش‌های ارتباطی این مادربرد نیز مانند مدل B660M-D است اما خبری از دیسپلی‌پورت در آن نیست. دو اسلات PCIe با همراهی دو اسلات دیگر از نوع M.2 به‌شما امکان داشتن فضای ذخیره‌سازی گسترده را می‌دهد. پشتیبانی از حداکثر ۶۴ گیگابایت رم DDR4 3200MHZ یکی دیگر از قابلیت‌های شاخص این مادربرد قلمداد می‌شود.

مادربرد فاطر H610M-K

معرفی مادربرد فاطر
نام مادربرد فاطر H610M-K
چیپست اینتل H610
سوکت LGA1700
پردازنده‌های مورد پشتیبانی اینتل نسل ۱۲ و ۱۳
حافظه رم حداکثر ۶۴ گیگابایت از نوع DDR4 3200MHz
تعداد ماسفت‌ها ۹ عدد
ابعاد ۲۳۵ در ۲۰۷ میلی‌متر
وزن ۴۷۴ گرم
قیمت حدود ۴.۲ میلیون تومان با ۳۶ ماه گارانتی فاطر داده پردازی راحیل

نوبت به مادربردهای سری H فاطر می‌رسد. این مادربردها در دو مدل با چیپست‌های اینتل H610 و H510 عرضه شده‌اند که ابتدا مشخصات مدل H610M-K را مرور می‌کنیم. پیش‌تردر مطلبی جداگانه مادربرد ایرانی فاطر H610M-K DDR4 را معرفی کرده بودیم. این محصول با برچسب قیمتی حدود ۴.۲ میلیون تومان به‌فروش می‌رسد. از آن‌جایی که این مادربرد با سوکت LGA1700 عرضه شده که به‌لطف آن می‌توانید پردازنده‌های جدید اینتل سری نسل ۱۲ و ۱۳ را روی آن به‌کار بگیرید.

مدل H610M-K در بخش ارتباطات از مجموعاً ۶ عدد پورت USB-A، اترنت گیگابیتی و دیسپلی‌پورت برخوردار است تا بتوانید دستگاه‌های مختلفی را از طریق آن به رایانه شخصی خود متصل کنید. تعداد ماسفت‌های مادربرد فاطر H610M-K DDR4 پس از مدل B660M-D، بیشترین تعداد را بین تمام مادربردهای فعلی فاطر دارد تا امکان استفاده مطمئن از آن در کارهای نه‌چندان سنگین را داشته باشید. دو اسلات PCIe در کنار جایگاه M.2 در این مادربرد جا خوش کرده‌اند. حداکثر ۶۴ گیگابایت حافظه رم DDR4 3200MHZ نیز در این مادربرد قابل استفاده است.

پیش‌تر در مطلبی جداگانه مقایسه مادربرد H610M-K فاطر با نمونه مشابه از ایسوس را با شما به‌اشتراک گذاشتیم. در ادامه نیز این مقایسه را به‌صورت ویدیویی تماشا خواهید کرد:

مادربرد فاطر H510M-K

نام مادربرد فاطر H510M-K
چیپست اینتل H510
سوکت LGA1200
پردازنده‌های مورد پشتیبانی اینتل نسل ۱۰ و ۱۱
حافظه رم حداکثر ۶۴ گیگابایت از نوع DDR4 3200MHz
تعداد ماسفت‌ها ۸ عدد
ابعاد ۲۲۷ در ۱۹۵ میلی‌متر
وزن ۴۱۲ گرم
قیمت حدود ۴ میلیون تومان با ۳۶ ماه گارانتی فاطر داده پردازی راحیل

درنهایت نوبت به ارزان‌قیمت‌ترین مادربرد فاطر، یعنی H510M-K می‌رسد. این مادربرد با بهره‌مندی از چیپست اینتل H510 و سوکت LGA1200 توانایی پشتیبانی از پردازنده‌های قدیمی‌تر نسل ۱۰ و ۱۱ اینتل را دارد. درنتیجه اگر قصد دارید سیستم نسبتاً اقتصادی داشته باشید و زیاد دست به‌جیب نشوید، مادربرد H510M-K فاطر می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

معرفی مادربرد فاطر

این مادربرد از پورت‌های مختلفی مانند ۶ عدد USB-A، اترنت گیگابیتی و دیسپلی‌پورت استفاده می‌کند. فاطر پورت پر استفاده COM را در این مادربرد نیز تعبیه کرده است. مادربرد اقتصادی فاطر H510M-K قابلیت پشتیبانی از حافظه‌های PCIe و M.2 همراه با حافظه رم DDR4 3200MHZ تا سقف ۶۴ گیگابایت را نیز دارد.

جمع‌بندی

فاطر سبد قطعات کامپیوتری خود را با مادربردهای جدیدش به‌روز کرده تا اولین تولیدکننده رسمی این محصول در کشورمان باشد. این مادربردهای اقتصادی انتخابی مناسب برای کاربرانی هستند که قصد دارند با هزینه نه‌چندان زیاد، کیس کامپیوتر خود را اسمبل کنند. بنابراین اگر از این دسته کاربران هستید می‌‌توانید به این چهار مدل مادربرد فاطر نیز نگاهی بیندازید. همراه با هر کدام از این مادربردها، ۳۶ ماه گارانتی فاطر داده پردازی راحیل نیز ارائه می‌شود.

source

توسط