Wp Header Logo 804.png


منتشر شده در 25 دی 1402 ساعت 14:03


آئین نامه واردات خودرو

به باور بسیاری از کارشناسان واردات خودرو از کشورهای مختلف می توانست آرام آرام باعث شکستن یخ های رابطه شود. اما انتشار جزئیات جدید از آئین نامه واردات خودرو را می توان به منزله مسدود شدن مسیرهای جدید تلقی کرد.

به گزارش آخرین خودرو، پس از برجام صنعت خودروسازی ایران با توجه به ظرفیت ها و همچنین موقعیت خاص جغرافیایی کشور و همچنین برخورداری از پتانسیل ها و مزیت های رقابتی شاهد ورود خودروسازان متعددی شد.

بسیاری از شرکت های خودروسازان بین المللی مانند رنو و هیوندا نیز علاوه بر مشارکت در تولید با خودروسازان ایرانی ، در بخش واردات نیز مجددا فعال شدند.

برخی برندها مانند فولکس ، بی ام و، نیسان و حتی لوکسژن که صرفا در زمینه واردات به کشور ورود کرده بودند قصد داشتند که به تولید نیز ورود کنند.

برخی از خودروسازان بزرگ چین مانند سایک ام جی و بی وای دی هم مشارکت در تولید را آغاز کرده بودند.در این دوران خودروهایی مانند سوزوکی و مزدای ژاپنی نیز به خط تولید خودروسازان ایرانی اضافه شده بودند.

در واقع شرایط به شکلی بود که بازار خودرو با رقابتی سنگین و پرحرارت مواجه شده بود و نوید بخش روزهای روشن آینده بود.

اما از سال ۹۷ صنعت خوروسازی ایران با دو تحریم داخلی و خارجی همراه شد.هر کدام به نوبه خود هم بریکدیگر اثر گذاشتند و هم بازارخودرو را به شدت تحت تاثیر قرار دادند.

از اوایل سال ۹۷ دولت وقت به بهانه کمبود و جلوگیری از خروج ارز ، واردات خودرو را ممنوع کرد. این اقدام نه تنها به تحقق هدف آنها کمکی نکرد بلکه با خروج آمریکا از برجام و وضع تحریم ها جدید ، بازار خودرو را به کمبود عرضه و افزایش تقاضا همراه کرد. برهم خوردن تعادل و نظم بازار و بعضی از تصمیم ها از جمله تثبیت قیمت ها در شرایط نامساعد ، قیمت خودروها به طرز وحشتناکی بالا برد.

در این وضعیت خودروسازان داخلی تلاش کردند تا تحریم ها را بی اثر کنند. بعد از عبور از این وضعیت ، فاطمی امین وزیر سابق صمت دولت روحانی اعلام کرد که بعد از ۵ سال واردات خودرو از سر گرفته خواد شد.

آئین نامه مربوطه از آبان سال گذشته ابلاغ شد و فعالان و شرکت های مجاز کار را آغاز کردند.

البته به دلیل وقفه ۵ ساله و تغییر مناسبات و قوانین روند کار طولانی شد. سرانجام از مهرماه سال جاری اولین عرضه آغاز شد.

با این تفاسیر کار آنطور که باید پیش نرفته است و دلایل متعددی برای چرایی آن عنوان می شود. اما در هر صورت کار آغاز شده بود و برخی برند های غیر چینی از جمله خودروهای کره ای و ژاپنی به کشور وارد شدند.

در این میان اما روز گذشته جزئیات جدید آئین نامه خودرو منتشر شد .با توجه به بخش هایی از این دستور العمل جدید به نظر میرسد دیگر نمی توان به ورود خودروهای غیر چینی امید داشت و مسیرهای جدید بسته شده است.

در یکی از بندهای این آئین نامه واردات خودرو آمده است :

” واردات خودرو منوط به داشتن قرارداد با شرکت خارجی اصلی یا واسط دارای تفویض نامه از شرکت اصلی، ممهور به مهر تاریخ بازرگانی کشور خارجی و سفارت جمهوری اسلامی ایران در آن کشور که به تأیید وزارت (سازمان توسعه تجارت ایران) رسیده باشد و رعایت مفاد آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کننگان خودرو موضوع تصویب نامه شماره  ۷۴۱۵-ت ۵۱۶۸۱هـ مورخ ۱۳۹۵.۰۱.۲۸ راجع به تأمین قطعات یدکی و ارائه خدمات پس از فروش که به تأیید وزارت رسیده باشد، است.”

همچنین در بخش دیگر آمده است :”به منظور صیانت از حقوق مصرف کنندگان داخلی و حقوق سرمایه گذاران داخلی طرف قرارداد با شرکای خارجی، واردات محصولات شرکت هایی که به واسطه تحریم های ظالمانه علیه کشور، بازار را ترک نموده اند و موجب زیان شرکت ها و مصرف کنندگان با ایجاد تعهدات و یا سایر موارد شده اند به کشور ممنوع می باشد.تبصره-وزارت با همکاری وزارت امور خارجه، مسئولیت تعیین شرکت های مذکور را برعهده خواهد داشت.”

بنابراین با توجه به وضعیت فعلی کشور ، پابرجا بودن تحریم ها ، عدم امکان برقراری ارتباط مستقیم و همچنین نقل و انتقالات مالی به نظر می رسد که نه تنها نمی توان به تحقق اهداف واردات خودرو امیدوار بود ، بلکه زمینه برای ورود هر چه بیشتر خودروهای چینی فراهم شده است.

ضمن اینکه باید یادآوری کرد که خودروسازان چینی هم در زمان تحریم ایران را ترک کردند. با این حال با توجه به همین دو بند، شاهد نگاه دو گانه به چینی ها و غیر چینی ها هستیم.

source

viraje

توسط viraje