Wp Header Logo 711.png

کی‌تی‌ام 450 رالی رپلیکا 2025 یک موتورسیکلت فوق‌العاده پیشرفته و قدرتمنده که برای رالی داکار طراحی شده. با تغییراتی که در سیستم انتقال قدرت، فریم و بدنه اعمال شده، این موتورسیکلت آماده‌ی رقابت در بالاترین سطح و کسب عنوان قهرمانی برای راکبشه.

به گزارش مجله ماشین، رالی داکار که از سال ۱۹۷۹ برگزار میشه، نه تنها یکی از قدیمی‌ترین مسابقات این‌چنینی، بلکه یکی از سخت‌ترین و طاقت‌فرساترین اون‌ها هم به حساب میاد. در این مسابقه که در صحرا برگزار میشه، جسورترین راننده‌ها و موتورسواران دنیا با ماشین‌های فوق‌العاده‌ای که دارن باهم رقابت می‌کنن.

این یعنی وقتی کسی ادعا میکنه که در داکار حرف اول رو میزنه، کل دنیا باید بهش توجه کنه. و این هفته، این شرکت، کمپانی موتورساز اتریشی KTM هست که به‌تازگی تمام جزئیات مربوط به موتورسیکلت KTM 450 Rally Replica مدل ۲۰۲۵ رو منتشر کرده.

با اینکه اسم این موتورسیکلت رپلیکا (replica) هست، اما درواقع خودِ اصل ماجراست. می‌بینید، KTM در طول این سال‌ها، کم‌تر از ۲۳۵ مرحله از داکار رو نبرده که در مجموع منجر به کسب ۱۹ عنوان قهرمانی برای این شرکت شده. از اون ۱۹ تا قهرمانی، ۱۰ تا (که یعنی بیشتر از نصف) تا حد زیادی مدیون موتورسیکلت ۴۵۰ رپلیکا هست.

کی‌تی‌ام 450 رالی رپلیکا 2025
کی‌تی‌ام ۴۵۰ رالی رپلیکا ۲۰۲۵

پس عجیب نیست که KTM بدون هیچ فروتنی‌ای، این موتور رو «موفق‌ترین مدل در تاریخ این مسابقات» می‌نامد. و نسخه‌ی به‌روزشده‌ای که به‌تازگی معرفی شده، قراره با تغییراتی که در سیستم انتقال قدرت، فریم و بدنه اعمال شده، اون رو به سطح بالاتری از موفقیت برسونه.

اتریشی‌ها این نسخه جدید رو شدیدترین به‌روزرسانی تا به امروز و کامل‌ترینِ اون از سال ۲۰۲۰ به بعد می‌دونن. و اعداد و مشخصات فنی که در ادامه می‌خونید، این موضوع رو تأیید می‌کنه.

کی‌تی‌ام 450 رالی رپلیکا 2025
کی‌تی‌ام ۴۵۰ رالی رپلیکا ۲۰۲۵

اول از همه می‌رم سراغ فریم، چون در نهایت این فریمه که تمام اجزای موتور رو کنار هم نگه می‌داره. KTM برای مدل ۲۰۲۵ از بخش‌های برش لیزری و هیدروفرمینگ استفاده کرده که با دست جوش داده شدن. کل این مجموعه حالا با یه بازوی عقب جدید از جنس آلومینیوم ریخته‌گری توخالی، تکمیل شده.

با اینکه این یه روش جدیده، بهمون گفته شده که این موتور همچنان بازخورد خوبی به راکب می‌ده، انرژی رو به خوبی جذب می‌کنه و پایداری عالی‌ای در مسیرهای مستقیم داره.

این فریم یه موتوری رو تو خودش جای داده که شاید باهاش آشنا باشید، چون به طور گسترده در خانواده موتورهای کراس و اندرو KTM استفاده می‌شه. اما این موتور، موتور استاندارد نیست، چون برای اینکه بتونه نیازهای رالی داکار رو برآورده کنه، تغییراتی روش انجام شده و باید به رپلیکا امکان بده که سال آینده حتی تعداد بردهای بیشتری رو کسب کنه.

کی‌تی‌ام 450 رالی رپلیکا 2025
کی‌تی‌ام ۴۵۰ رالی رپلیکا ۲۰۲۵

این موتور ۴۵۰ سی‌سی حجم داره و سوختش با انژکتور تأمین میشه و برعکس نسخه‌های قبلیش، از یه طراحی جدید برای سرسیلندر SOHC بهره می‌بره. یه کلاچ تقویت‌شده و گیربکس مستحکم‌تر، کنترل موتور رو برای راکب آسون‌تر می‌کنه. علاوه بر همه این‌ها، KTM تعداد رادیاتورهایی که وظیفه‌ی خنک کردن موتور رو برعهده دارن، دو برابر کرده، چون حالا به جای یکی، دوتا از اون‌ها روی موتور نصب شده‌ن.

سوخت این موتور از نه یک منبع، نه دو منبع، بلکه از سه تا منبع تأمین میشه. دوتای این مخزن‌ها که ظرفیت ۹ و ۹.۵ لیتر رو دارن، در قسمت جلوی موتور قرار گرفتن. سومی که خیلی بزرگ‌تره (۱۶ لیتر) پشت موتور قرار گرفته و به‌عنوان یه زیرفریم هم عمل می‌کنه.

کی‌تی‌ام 450 رالی رپلیکا 2025
کی‌تی‌ام ۴۵۰ رالی رپلیکا ۲۰۲۵

این سه تا مخزن سوخت توسط دو پمپ جداگانه تغذیه میشن که به راکب این امکان رو میدن که انتخاب کنه از کدوم یکی‌شون استفاده کنه. ظرفیت کل سوخت KTM 450 Rally Replica مدل ۲۰۲۵ ، ۳۴.۵ لیتره که حتی برای طولانی‌ترین بخش‌های رالی هم، باید برای چرخیدن موتور تا خط پایان کافی باشه.

سیستم تعلیق این موتورسیکلت هم از نوع WP Pro هست که ما اون رو از این سازنده موتور عادت کرده‌ایم و شامل یه چنگال کارتریج بسته در جلو و یه کمک‌فنر کاملاً قابل تنظیم در عقب میشه. این همون سیستمیه که قبلاً روی موتورهایی که کوین بناویدس و ماتیاس والکنر در مسابقات قبلی داکار سوارشون بودن، دیدیم.

کی‌تی‌ام 450 رالی رپلیکا 2025
کی‌تی‌ام ۴۵۰ رالی رپلیکا ۲۰۲۵

تغییراتی در بدنه این موتورسیکلت نسبت به نسخه‌های قبلیش دیده میشه. حالا یه برج ناوبری از جنس فیبر کربن پشت یه fairing بازسازی‌شده نصب شده. یه مجموعه چراغ LED جدید به ماسک جلو اضافه شده که باید ۳۳ درصد نور بیشتری به راکب بده.

رپلیکا یه داشبورد باریک‌تر نسبت به قبل داره که چراغ‌های هشداردهنده و یه سری محل نصب برای سیستم دفترچه راهنمای دیجیتال رو هم شامل میشه. KTM بدنه رو به گونه‌ای طراحی کرده که یه فضای خالی روی کاور موتور وجود داره که میشه ابزارهای مورد نیاز برای مسابقه در صحرا رو داخلش گذاشت.

کی‌تی‌ام 450 رالی رپلیکا 2025
کی‌تی‌ام ۴۵۰ رالی رپلیکا ۲۰۲۵

تولید و قیمت کی‌تی‌ام ۴۵۰ رالی رپلیکا ۲۰۲۵

چون این موتورسیکلت یه دستگاه فوق‌العاده خاصه (یا به قول KTM، “نزدیک‌ترین نسخه به یه موتورسیکلت واقعی که از کارخونه مسابقه بیرون میاد تا حالا ساخته شده”)، تعداد زیادی ازش تولید نمیشه. اتریشی‌ها فقط ۱۰۰ تا از این موتور رو تولید می‌کنن که در اختیار «موتوسواران رالی جاه‌طلب در سراسر دنیا» قرار خواهد گرفت.

هیچ اطلاعاتی در مورد قیمت این موتورسیکلت بهمون داده نشده، اما پیش‌فروشش از امروز، ۲۴ آوریل شروع شده و شاید با یه تماس به نزدیک‌ترین نمایندگی KTM بتونید از قیمتش مطلع بشید.

رالی داکار ۲۰۲۵

رالی داکار ۲۰۲۵ از ۴ ژانویه شروع میشه و در عربستان سعودی برگزار خواهد شد.

مشخصات کی‌تی‌ام ۴۵۰ رالی رپلیکا مدل ۲۰۲۵

source
کلاس یوس

viraje

توسط viraje