Wp Header Logo 216.png
مهلت تعریف حساب وکالتی خودرو

رئیس سازمان توسعه تجارت، با اشاره به مشکلی که در ارسال اطلاعات مشتریان از بانک‌ها به سامانه یکپارچه صورت گرفته، از تمدید مهلت تعریف حساب وکالتی نزد بانک‌ها تا روز پنجشنبه خبر داد و تاکید کرد: چنانچه لازم باشد مهلت ثبت نام خودرو را هم تمدید خواهیم کرد و این اطمینان را می‌دهیم که تا آخرین تقاضا را پاسخگو باشیم.

به گزارش آخرین خودرو به نقل از ایسنا، مهدی ضیغمی در گفت‌وگویی با خبرنگاران اظهار کرد: عرضه در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی که از شهریور ماه آغاز شد، در هر نوبت، بر اساس خودروهایی که وارد کشور شده بودند یا نزدیک به کشور بودند، عرضه صورت گرفت. هر چه که جلوتر آمدیم، هم تعداد شرکت‌هایی که درخواست واردات خودرو دارند، زیاد شده، همچنین تعداد (حجم دستگاهی) خودروهایی که وارد می‌شوند، بیشتر شده است.

عددِ تخصیصی برای واردات، عدد خوبی است

رئیس سازمان توسعه تجارت ادامه داد: به هر میزان که ارز برای واردات خودرو تخصیص داده می‌شود، میزان واردات خودروها عملاً افزایش پیدا می‌کند. تاکنون بیش از ۷۵۰ میلیون یورو تنها برای خودروهای بنزینی و بیش از ۲۰۰ میلیون یورو برای خودروهای برقی تخصیص داده‌ایم که عدد قابل توجهی است؛ گرچه که برای خودروهای بنزینی، این ارز توسط شرکت‌ها تامین نشده اما به هر روی بخش قابل توجهی از آن در حال تامین است.

وی تصریح کرد: البته تاکید می‌شود که شیب تامین ارز نیز توسط شرکت‌ها در حال بالا رفتن است و از سوی دیگر نیز توسط بانک مرکزی همکاری خوبی برای تخصیص وجود دارد.

۱۲ هزار نفر از ۳۰ هزار متقاضی، خودروی خود را انتخاب کرده‌اند

مدیر طرح واردات خودروها، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه طی چندین نوبت، سامانه بازگشایی شد و دست افراد را در انتخاب خودروها باز گذاشتیم و از ۳۰ هزار نفری که در مرحله اول (اسفند ماه سال گذشته) ثبت‌نام کردند و در سامانه دارای نوبت هستند، ۱۲ هزار نفر تاکنون خودروهای خود را انتخاب کرده‌اند و ۱۸ هزار نفر دیگر باقی‌مانده‌اند، همچنان برنامه‌ عرضه وجود دارد و ظرف یک تا دو نوبت عرضه‌ دیگر، تخصیص خودروی این افراد نیز تعیین تکلیف می‌شود.

ضیغمی تاکید کرد: در حال حاضر نیز عرضه‌ خودروهای مازاد مطرح است. ما برای همه‌ متقاضیان خودرو وارد و در سامانه عرضه می‌کنیم، چنانچه این افراد متقاضی این خودروها نباشد، این خودروهای وارداتی را برای دیگر متقاضیان عرضه می‌کنیم.

محدودیتی برای ثبت‌نام نداریم

وی تاکید کرد: در بحث ثبت‌نام هیچ محدودیتی نخواهیم داشت. در این ثبت‌نام نیز بحث ممنوعیت پلاک فعال نیز اعمال نمی‌شود و بر اساس قاعده‌ای که شورای رقابت گذاشته است، چنانچه پنج سال از پلاک خودرو به‌نام متقاضی گذشته باشد، افراد می‌توانند ثبت نام کنند. مشتریان اگر در سامانه خودروهای داخلی قبلا ثبت‌نام کرده‌اند، چنانچه خودرو هم انتخاب کرده‌اند، نمی‌توانند ثبت نام خودروی وارداتی داشته باشند، درصورت ثبت نام، در پالایشی که صورت می‌گیرد، حذف خواهند شد. اما اگر خودرو انتخاب نکرده‌اند، می‌توانند برای ثبت‌نام خودروهای وارداتی اقدام کنند.

رئیس سازمان توسعه تجارت ادامه داد: در این نوبت از عرضه بالغ بر ۱۰ هزار خودرو در سامانه عرضه شده، طبق برنامه‌ای که شرکت‌ها ارائه کرده‌اند، ظرف سه ماه تحویل خواهد شد. جلسه خوبی هم با حضور شرکت‌ها و دوستان راهور داشتیم، موانع بررسی شد، امیدواریم که جلساتی با حضور محیط‌ زیست و سازمان استاندارد هم در جهت رسیدگی به مونع انجام شود. دوستان قول داده‌اند که برخی مقاطع که امکان تسریع در روند پلاک‌ گذاری است، را انجام دهند تا پلاک‌ گذاری زودتر انجام و خودرو تحویل مشتریان شود.

مدیر واردات خودرو، اعلام کرد: تاکنون بالغ بر ۱۰ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو وارد گمرکات و بنادر شده است. آمار واردات، بر اساس حجم و تعداد ثبت‌ سفارشی است که در سامانه‌ها ثبت می‌شود و میزان آن در حال حاضر، قابل توجه شده است. بانک مرکزی نیز همانطور که اشاره شد، عددهای خوبی تامین ارز می‌کند و از سایر منابع نیز ارز مورد نیاز برای واردات، استفاده می‌شود؛ پس از یکسال، یکی از مسیرهایی که برای تخصیص ارز دنبال می‌کردیم، بالاخره باز شد و شرکت‌ها می‌توانند از طریق آن خودرو وارد کنند. در وهله‌ اول دو خودروساز وارد شده و به‌ ترتیب سایر شرکت‌های بزرگ هم اضافه می‌شوند.

ظرف سه ماه آینده، بیش از ۳۰ هزار دستگاه خودروی دیگر وارد می‌شود

این مقام مسئول در رابطه با برنامه‌ ریزی‌ها برای میزان واردات تا پایان سال، اعلام کرد: این موضوع بستگی به شرکت‌ها دارد. در حال حاضر ۹۵۰ میلیون یورو تخصیص (۷۵۰ میلیون یورو برای بنزینی‌ ها و ۲۰۰ میلیون یورو برای برقی‌ ها) یافته و بیش از ۵۰- ۴۰ هزار خودرو می‌توان وارد کرد. بر اساس آماری که شرکت‌ها برای سه ماهه آینده، اعلام کردند، حداقل ۳۰ هزار خودرو (صرفا بنزینی) دیگر می‌توانند وارد کنند. اما این موضوع بسته به عوامل دیگری نیز دارد و لزوما واردات خودروها با پلاک و تحویل شدن، هم‌راستا نیست؛ چراکه بحث پلاک‌ گذاری گاهاً به خاطر استانداردها و محیط‌ زیست و… زمان‌بر می‌شود؛ البته که همانطور که اشاره شد، این فرآیند تسریع شده و دوستان قول همکاری در تسریع این فرآیند داده‌اند.

تمدید مهلت وکالتی کردن و ثبت‌نام

ضیغمی با بیان اینکه برخی بانک‌ها در ارسال اطلاعات مشتریانی که حساب خود را وکالتی و ۵۰۰ میلیون تومان را در حساب خود مسدود کرده، دچار مشکل شده و بر همین اساس هنوز دسترسی آن‌ها به سامانه برای ثبت‌نام فراهم نشده است، ادامه داد: بر همین اساس، به سبب اختلالی که در ارتباط بین سامانه بانک‌ها و سامانه یکپارچه پیش آمد، مهلت تعریف حساب وکالتی که تا ۱۳ روز چهارشنبه بود، تا پایان جمعه شب، (دو روز) تمدید شده و مهلت ثبت نام خودرو که تا روز جمعه بود، تا پایان شنبه شب (۲۱ بهمن ماه) تمدید خواهد شد تا همه‌ مشتریان بتوانند ثبت‌نام خود را انجام دهند و عجله‌ای در بستن سایت نداریم.

وی افزود: در مورد تخصیص قطعا برای همه اولویت‌بندی صورت می‌گیرد و دو مسیر وجود دارد؛ چنانچه تقاضا کمتر از ظرفیت باشد، به شرکت‌ها داده می‌شود تا به انصرافی‌ ها تخصیص داده شود اما اگر بسیار بیشتر از ظرفیت، تقاضا ایجاد شود، (تقاضای مازاد از اولویت‌ دهی‌ها) از لیست خارج می‌شوند تا در مرحله‌های بعدی ثبت‌نام کنند.

توافقات برای واردات خودروهای جانبازان صورت گرفته، شرکت‌ها باید فراخوان صادر کنند

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت : در رابطه با ادامه روند فرآیند واردات خودروی جانبازان، گفت: در این خصوص، تقریبا تمامی توافق‌ها صورت گرفته است، خوشبختانه، خودروهای خوبی هم اضافه شد. از این پس می‌توانند وارد تعامل با شرکت‌ها برای شیوه واردات خودرو شوند. عملا کل فرآیند برای این افراد انجام شده و خودروها نیز طی فرآیندی وارد خواهند شد و اینگونه نیست که خیلی سریع وارد شوند؛ چراکه احتمالا دو یا سه تیپ خودرو، بیشتر، توسط جانبازان انتخاب نشده باشد.

تلاش برای تحویل سریع‌تر خودروهای برقی

مدیر طرح واردات خودروها، در رابطه با واردات و تحویل خودروهای برقی نیز گفت: مصوبه پیرامون آن در حال اخذ شدن است که هرچه سریع‌تر این خودروها تحویل شوند. امکان تامین و واردات آن توسط مردم و حتی خرید توسط شرکت‌ها هم در سامانه و هم خارج از آن، فراهم شود.

پس از مشخص شدن نتایج، وجه بلوکه شده قابل برداشت است

ضیغمی خاطرنشان کرد: پس از اتمام مهلت ثبت‌نام، چند روز بعد، نتایج مشخص می‌شود و پس از آن مشتریان می‌توانند وجه بلوکه شده‌ خود را برداشت کنند تا افرادی که تخصیص به آن‌ها صورت گرفته پس از اخذ فراخوان شرکت، برای واریز وجه اقدام کنند و افرادی که عدم تخصیص خورده‌اند، پول خود را در اختیار داشته باشند.

source
کلاس یوس

viraje

توسط viraje