Wp Header Logo 338.png


منتشر شده در 22 بهمن 1402 ساعت 10:00


تازه ترین آمار فروش خودرو در اروپا حکایت از آن دارد خودروهای شاسی بلند و کراس اوور بیش از نیمی از بازار این قاره را تصاحب کرده اند.

به گزارش آخرین خودرو، در گذشته نه چندان دور؛ خودروهای سدان و هاچبک محبوب تر از بقیه بوده و پرفروش ترین مدل ها جزو این دسته ها بودند. اما چند سالی است که سلیقه مشتریان عوض شده و حالا خودروهای شاسی بلند و کراس اوور با استقبال بیشتری روبرو هستند. این تغییر سلیقه موضوعی جهانی بوده و تب شاسی بلند سواری تمامی بازارهای مهم را فراگرفته است.

طبق گزارشی که نشریه اتوموتیو نیوز اروپا منتشر کرده، سهم خودروهای شاسی بلند از بازار اروپا از ۵۰ درصد فراتر رفته است. بر اساس این گزارش، ۵۱ درصد از خودروهایی که سال گذشته در اروپا به فروش رسیده، شاسی بلند و کراس اوور هستند. این امر نشان می دهد فروش مدل های سدان، هاچ بک، استیشن و پیکاپ، روی هم رفته از میزان فروش خودروهای شاسی بلند و کراس اوور کمتر است!

بازار خودروی اروپا در تسخیر شاسی بلندها

عامل مهمی به نام تسلا مدل Y

اگر بخواهیم بیشتر وارد جزئیات شویم، باید بگوییم در سال ۲۰۲۳ آمار فروش خودروهای شاسی بلند و کراس اوور در اروپا به میزان قابل توجه ۱۹ درصد افزایش یافته است. بدون شک ورود تسلا مدل Y به بازار، کمک شایانی به تحقق این رکورد کرده؛ این کراس اوور برقی آنقدر محبوبیت بالایی دارد که پرفروش‌ ترین خودروی اروپا و جهان در سال ۲۰۲۳ محسوب می شود. بد نیست اشاره کنیم آمار فروش تسلا مدل Y در قاره سبز، در مقایسه با سال ۲۰۲۲ به میزان قابل توجه ۸۵ درصد رشد کرده است.

اروپایی ها بنا به دلایل مختلف، خودروهای کوچک و کم مصرف را می پسندند. به همین خاطر بود که برای سالیان متمادی، سه رتبه نخست جدول پرفروش ترین خودروها در این قاره، به مدل های هاچ بک می رسید. اما اکنون کراس اوورهای کوچک جای هاچبک ها را گرفته و اروپا را تسخیر کرده اند.

بازار خودروی اروپا در تسخیر شاسی بلندها

بر اساس گزارش نشریه اتوموتیو نیوز اروپا، در سال ۲۰۲۳ آمار فروش کراس اوورهای کوچک و ریزجثه به ۴.۱ میلیون دستگاه افزایش یافته است. البته در این بین آمار فروش شاسی بلندهای لوکس و رده بالا بیشترین رشد را دارد؛ میزان فروش این دسته به ۸۴۳۹۳۹ دستگاه رسیده که در مقایسه با سال قبل، گویای رشد ۳۱ درصدی است. رشد آمار فروش برندهای لوکس هم به نوعی دیگر این موضوع را تأیید می کند.

وضعیت متفاوت تسلا مدل Y در بازار آمریکا

با آنکه تسلا مدل Y پرفروش ترین خودروی جهان و اروپا در سال ۲۰۲۳ محسوب می شود، اما این کراس اوور برقی در سرزمین مادری نتوانسته به جایگاه نخست دست پیدا کند. شاید بدانید بازار آمریکا شرایط خاص خود را دارد و خودروهای پیکاپ در این نقطه از جهان بسیار پرطرفدارتر از بقیه – از جمله شاسی بلندها و کراس اوورها – هستند.

طبق معمول و همچون دهه های قبل، در سال ۲۰۲۳ نیز فورد سری F تمامی رقبا را کنار زده و عنوان پرفروش ترین خودرو را از آن خود کرده است. طبق آمار در سال گذشته آمریکایی ها ۷۵۰۷۸۹ دستگاه از این سری پرطرفدار را خریداری کرده اند. در مقایسه با سال ۲۰۲۲ این رقم ۱۴.۸ درصد افزایش یافته است. پس از فورد سری F، شورولت سیلورادو با فروش ۵۵۵۱۴۸ دستگاه در رتبه دوم قرار دارد. رم هم با فروش ۴۴۴۹۳۶ دستگاه به رتبه سوم جدول پرفروش ترین مدل های بازار آمریکا در سال ۲۰۲۳ تکیه زده است. شاید فکر کنید پس از سه پیکاپی که برشمردیم، تسلا مدل Y رتبه چهارم را در اختیار دارد. اما این جایگاه به تویوتا RAV4 رسیده و این خودروی ژاپنی به رسم چند سال اخیر در سال ۲۰۲۳ نیز عنوان پرفروش ترین کراس اوور بازار آمریکا را از آن خود کرده است. بر اساس آمار، تویوتا موفق شده ۴۳۴۹۴۳ دستگاه از این کراس اوور محبوب را به مشتریان تحویل دهد. پس از RAV4 بالاخره نوبت به تسلا مدل Y می رسد. این کراس اوور برقی هم با جذب ۴۰۳۹۸۷ مشتری پنجمین خودروی پرفروش آمریکا در سال گذشته بوده است.

source
کلاس یوس

viraje

توسط viraje