Arisun New638257112742315665

ارتقای استاندارد وانت آریسان 2

اسفند 1402: ایران خودرو طبق اطلاعیه‌ای از ارتقای استاندارد محصول آریسان 2 خبر داد. در متن این اطلاعیه چنین آمده است:

« بدينوسيله به اطلاع كليه نمايندگی‌های محترم ميرساند شركت ايران خودرو در راستای افزايش ايمنی سرنشينان و رضايتمندی مشتريان اقدام به توليد محصول آريسان 2 دارای الزامات استانداردی با موتور XU7P CNG و گيربكس 5 دنده دستی با هدف تثبيت و ارتقاء جايگاه اين محصول، كسب سهم بازار محصولات تجاری سبك در سال جاری و آتی و كسب درآمد با توجه به كشش تقاضا و نياز بازار نموده است.»

کاتالوگ معرفی آریسان 2 ارتقایافته (PDF)

مواردی که در این محصول باعث ارتقای استاندارد می‌شود عبارتند از :

. سنسور فشار باد تاير (TPMS)
. سيستم كنترل پايداری (ESC)
. سيستم كنترل کشش (TCS)
. سيستم شروع حركت در سربالايی (HSA)
. استاندارد ایمنی عابرپياده (Pedestrian)
. و …

بهبود شاخص‌های کیفی آریسان 2

شهریور 1402: سهراب برفروشان، معاون کیفیت گروه صنعتی ایران خودرو، با استناد به تازه ترین گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در زمینه ارزشیابی محصول اظهار کرد روند شاخص های کیفی وانت آریسان2 که از سال گذشته تولید آن در شرکت ایران خودرو خراسان آغاز شده، رو به بهبود بوده و این روند همچنان ادامه خواهد داشت. نمره ارزیابی وانت آریسان2 از ابتدای امسال تا مرداد ماه بهبود 11 درصدی را به ثبت رسانده است. یکی دیگر از شاخص های بهبود یافته، شاخص ایرادات اظهار شده توسط مشتری بوده که با بهبود 27درصدی از اهداف تعیین شده برای این خودرو نیز جلوتر است. همچنین وضعیت هندسه شاسی و بدنه آریسان2 نیز طی امسال و با همکاری شرکت های دانش بنیان ارتقا یافته و توانسته ایم خودرویی با تاب آوری بیش تر تحویل مشتریان دهیم.

وی افزود طبق آخرین نتایج نظرسنجی انجام شده توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) که به عنوان واحد ثالث به نظرسنجی در خصوص رضایت مصرف کنندگان صنعت خودرو در سطح کشور اقدام  می کند، روند شاخص رضایت مشتریان (CSI) و شاخص ایرادات اظهار شده توسط مشتریان (IQS)، گواه افزایش رضایت مصرف کنندگان محصول آریسان 2 نسبت به محصول قبلی بوده و قطعا برنامه ها و اقدامات گروه صنعتی ایران خودرو جهت ارتقای بیش از پیش رضایت مشتریان به صورت مستمر ادامه خواهد داشت. بر اساس نتایج شاخص رضایت مشتریان (CSI) بیش ترین بهبودهای ایجاد شده در محصول آریسان 2 از منظر مشتریان مرتبط با مشخصه های مصرف سوخت، عملکرد گیربکس، عملکرد شیشه بالابرها، قدرت، شتاب و … است که به صورت میانگین 36 درصد نسبت به محصول آریسان بهبود یافته که دقیقا مطابق با طرح توسعه محصول آریسان 2 است.

طبق گفته‌ وی، این خودرو از منظر پلتفرم تغییرات بنیادی نسبت به وانت آریسان پیشین دارد و با شاسی جدیدی که بر روی این خودرو نصب شده دارای استحکام و طراحی یکپارچه کاملا متفاوتی است که ایمنی سرنشین و بار مجاز را تضمین می‌کند. تولید این خودرو، با هدف افزایش ایمنی راننده و سرنشین، رعایت استانداردهای زیست محیطی و ملی و کسب رضایتمندی مشتریان صورت گرفته است و باتوجه به نتایج مطلوب تست‌های ایمنی خودرو در مراکز معتبر خارجی و داخلی، قطعا بهبودهای قابل توجهی در محصول صورت گرفته است.

موتور آن +XU7  است که طی یک پروژه بهبود مجزا، به استاندارد آلایندگی یورو پنج ارتقا یافته و موجب کاهش آلایندگی زیست محیطی و مصرف سوخت شده است. نحوه قرارگیری موتور در آریسان2 در مقایسه با مدل قبلی، از حالت طولی به حالت عرضی تغییر یافته و با توجه به حذف گاردان و دیفرانسیل، میزان لرزش و صدای داخل کابین نیز کاهش یافته است. برخورداری از گیربکس BE ارتقا یافته، افزایش 13 درصدی گشتاور موتور، برخورداری از توان 101 اسب بخار، افزایش 20 درصدی گشتاور انتقال قدرت، افزایش هفت درصدی حجم مخزن سوخت CNG و مصرف سوخت حدود 8.5 لیتر در 100 کیلومتر در سیکل ترکیبی از جمله دیگر بهبودهای صورت گرفته در بخش قوای محرکه این محصول است. ارتقای فرمان پذیری، بهبود عملکرد کلاچ و افزایش توان ترمز گیری و بهره مندی از سیستم پایداری خودرو(ESP) نیز از موارد مهم  بهبود یافته در خودروی آریسان2 است. زاپاس بند به قسمت زیر اتاق بار منتقل شده و به این ترتیب، سرنشینان دارای سهم بیش تری در فضای داخل کابین هستند. برخورداری از تنوع رنگ، دیلایت جلو، سنسور دنده عقب، سیستم نشان دهنده باد تایرها (TPMS)، تبدیل دو مخزن به یک مخزن 75 لیتری CNG و برخورداری از باک بنزین فلزی 40 لیتری، از جمله تغییرات صورت گرفته در این محصول نسبت به محصول مبنا است.

عرضه تیپ جدید وانت آریسان 2

مرداد 1402: شرکت ایران خودرو به منظور رعایت استانداردهای جدید ایمنی، تولید و عرضه تیپ جدید وانت آریسان 2 با کد کلاس 16903 را آغاز کرده است. در جدول زیر، تفاوت تیپ قدیم و جدید آریسان 2 را مشاهده می‌کنید:

تفاوت تیپ های وانت آریسان 2
تیپ محصول قدیم جدید
کد کلاس 16901 16903
چراغ دی‌لایت ندارد دارد
چراغ پوزیشن ندارد دارد
چراغ مه شکن جلو دارد ندارد

*اطلاعات فوق از سایت خودروساز گردآوری شده است.

همانطور که در جدول فوق نیز مشاهده می‌کنید، تیپ جدید وانت آریسان 2 به چراغ دی‌لایت مجهز است و به همین دلیل نیز ایران خودرو، مجبور به حذف چراغ مه‌شکن جلو، از درون سپر شده است. علاوه بر دیلایت، چراغ پوزیشن نیز به وانت اریسان 2 افزوده شده؛ این ویژگی به این معنی است که در هنگام روشن شدن چراغ دی‌لایت، چراغ عقب نیز بصورت اتوماتیک، روشن می‌شود.

جاگذاری دیلایت بجای چراغ مه شکن در تیپ جدید آریسان 2

با شروع عرضه آریسان 2 با کد کلاس 16903، تولید و فروش آریسان 2 با کد کلاس 16901 متوقف شده است.

قیمت جدید وانت آریسان در سال 1402

تیر 1402: شرکت ایران خودرو با کسب مجوز افزایش قیمت محصولاتش از سوی شورای رقابت و پس از اعمال اصلاحیه قیمت خودروها در تاریخ 17 خردادماه، قیمت جدید وانت آریسان 2 را از ابتدای تیرماه 1402 و مطابق جدول زیر، اعلام کرده است:

قیمت وانت آریسان 2
کد کلاس 16903
قیمت پایه 335.413 میلیون
هزینه‌ قانونی 6.330 میلیون
هزینه‌ جانبی 41.255 میلیون
قیمت نهایی 383.030 میلیون

*قیمت‌ها برحسب تومان است.

عملکرد مناسب آریسان 2 در شیب

آذر 1401: قدرت و شتاب وانت آریسان ۲، در محوطه پارکینگ آبشار بزرگ تهران توسط رسانه‌های تخصصی حوزه خودرو ارزیابی شد. این محصول با وجود باری به وزن ۶۵۰ کیلوگرم، با قدرت و شتاب مناسبی از سربالایی تعیین‌شده عبور کرد. 

وانت آریسان ۲، شاسی یکپارچه و نردبانی جدید دارد که مستحکم‌تر از شاسی نسخه قبلی آریسان است. این محصول از موتور دوگانه‌سوز XU7P نیرو می‌گیرد که به تازگی روی برخی از محصولات ایران‌خودرو اعم نیز نصب شده است. خروجی پیشرانه به ۹۸ تا ۱۰۰ اسب‌بخار قدرت و ۱۴۶ نیوتن‌متر گشتاور می‌رسد. نیروی تولیدشده از طریق یک گیربکس ۵ سرعته دنده‌ای BE به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. 

در پلتفرم آریسان ۲، میل گاردان و دیفرانسیل عقب حذف شده و اکسل‌های جدید عقب و جلو، که کاملا متفاوت از نسخه قبل است، اضافه شده‌اند. به لطف تغییر ضرایب دنده گیربکس BE نسبت به گیربکس قبلی وانت آریسان، کیفیت رانندگی، شتاب‌گیری اولیه و ثانویه در آریسان ۲ بهتر شده و تعویض دنده‌ها نیز نرم‌تر و ساده‌تر است. نسخه قبلی وانت آریسان، صدای زیادی را در دور موتور بالا تولید می‌کرد و تعویض دنده‌ها سخت بود. اما همه این موارد در آریسان ۲ برطرف شده است. وانت آریسان ۲ یورو۵ است که آلایندگی کم‌تر و مصرف سوخت پایین‌تری نسبت به نسخه قبلی دارد. 

وانت آریسان جدید

کپسول گاز CNG محصول با ظرفیت ۷۵ لیتر در زیربدنه جانمایی شده و همچنین برآمدگی کفی داخل کابین نیز کاهش پیدا کرده است. موقعیت زاپاس‌بند نیز از پشت صندلی سرنشین در نسخه قبلی، که محدودیت فضای درون کابین را ایجاد کرده بود، به زیر اتاق بار منتقل شده است. این موضوع امکان تنظیم صندلی و افزایش فضای درون کابین را برای راحتی سرنشین فراهم کرده است. انتقال کپسول CNG نیز ایمنی خودرو در تصادفات را بیش‌تر کرده است. حجم مخزن سوخت CNG وانت آریسان ۲ از دو کپسول ۳۵ لیتری با مجموع حجم ۷۰ لیتر و اشغال فضای اتاق بار در نسخه قبلی به یک مخزن با گنجایش ۷۵ لیتر و جانمایی در زیر اتاق بار ارتقا یافته است.  

امکانات آریسان ۲ عبارتند از مه‌شکن‌های جلو، سنسور دنده عقب، دو کیسه ایمنی هوا، سیستم ترمز ضد قفل (جلو دیسکی و عقب درام)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، شیشه بالابرهای برقی، فرمان هیدرولیک، داشبورد مشابه با پژو پارس، تعبیه جاموبایلی وجا لیوانی و اقلام دم دستی روی کنسول، صندلی‌های پژویی با روکش جدید، سیستم تهویه مطبوع و مه‌شکن عقب. 

کاتالوگ وانت آریسان 2

آبان 1401: شرکت ایران خودرو همزمان با آغاز فروش وانت آریسان 2 در تاریخ 22 آبان‌ماه 1401، قیمت رسمی این وانت جدید را معادل 285 میلیون تومان اعلام کرده است. همچنین برای نخستین‌بار، مشخصات فنی آریسان 2 در دسترس عموم قرار گرفته است:

»» دانلود کاتالوگ وانت آریسان جدید (PDF) ««


تفاوت آریسان 2 با آریسان قدیمی

همزمان با شروع تولید وانت آریسان 2، حالا یکی از مهم‌ترین پرسش‌هایی که برای خریداران آریسان جدید مطرح می‌شود، این است که نسل دوم آریسان، چه تفاوتی با نسل اولش دارد. اگر این سوال برای شما هم پیش آمده، حتما جدول زیر را به دقت ببینید:

تفاوت نسل اول آریسان با نسل دوم
ویژگی آریسان قدیم آریسان جدید
نوع موتور OGVG2 XU7P-CNG
حجم موتور 1696 سی‌سی 1761 سی‌سی
قدرت 87 اسب بخار 96.5 اسب بخار
گشتاور 140 نیوتن متر 146 نیوتن متر
آلایندگی یورو 4 یورو 5
مصرف ترکیبی 10.5 لیتر 8.2 لیتر
گیربکس BE BE بهبودیافته
میل گاردان دارد ندارد
محور محرک عقب جلو
مخزن گاز 70 لیتر 75 لیتر
مخزن بنزین 52 لیتر 40 لیتر
زاپاس داخل کابین زیر اتاق بار
حداکثر سرعت 160 کیلومتربرساعت 170 کیلومتربرساعت
شتاب 16 ثانیه 13.8 ثانیه

*اطلاعات فوق از سوی خودروساز اعلام شده است.

وانت آریسان 2 در کجا تولید میشود؟

نسل قدیم وانت آریسان، که در سال‌های 1394 تا 1399 به تولید رسیده است، هم در ایران خودرو تبریز و هم در ایران خودرو خراسان، خط تولید داشت.اما نسل جدید وانت آریسان 2، فقط در کارخانه ایران خودرو خراسان، به تولید می‌رسد.

تولید وانت اریسان جدید ایران خودرو
خط تولید وانت آریسان در ایران خودرو خراسان

خط تولید آریسان جدید در اریبهشت‌ماه 1400 در خراسان راه‌اندازی شده اما از پاییز 1400 تولیدانبوه آن شروع می‌شود. ایران خودرو برای آریسان جدید، ظرفیت تولید 5 هزار دستگاهی را برای سال 1400 درنظرگرفته است و برای سال 1401 نیز می‌خواهد 10 هزار دستگاه از آنرا به تولید برساند. گفتنی است خط تولید آریسان جدید در کارخانه خراسان، ظرفیت تولید سالانه 30 تا 35 هزار دستگاه را دارد.

موتور آریسان جدید چیست؟

نسل قدیم وانت آریسان با موتور دوگانه‌سوز OHVG2 تولید شده است که دقیقا 1696 سی‌سی حجم داشت و 86 اسب بخار در حالت بنزین و 73 اسب بخار نیز در حالت گاز، تولید می‌کرد. همچنین گشتاور آن نیز معادل 140 نیوتن متر در حالت بنزین و 128 نیوتن متر در حالت گاز بود.

اما ایران خودرو برای نسل جدید وانت آریسان، از موتور XU7 ارتقایافته یا همان موتور XU7 پلاس (XU7P) استفاده کرده است؛ موتوری که دقیقا 1761 سی‌سی حجم دارد. این همان موتوری است که ایران خودرو، روی پژو پارس جدید (XU7P) نیز نصب کرده البته با این تفاوت که در وانت آریسان، از نسخه دوگانه‌سوز این موتور استفاده شده درحالیکه پارس جدید، از نسخه بنزینی آن بهره گرفته است.

وانت آریسان 2 چه ویژگی‌هایی دارد؟

با اینکه هنوز اطلاعات رسمی وانت آریسان جدید منتشر نشده اما می‌دانیم که به لطف تغییرات فنی‌اش، بهبودهای بسیار خوبی را تجربه کرده که مهم‌ترین‌شان عبارتند از:

1- موتور جدید XU7 پلاس با استاندارد آلایندگی یورو5 دارد.

2- گیربگس پنج دنده آن از نوع BE بوده که با داخلی‌سازی صددرصد ساخته می‌شود.

2- گنجایش مخزن سوخت، تغییر کرده است. در نسل قدیم آریسان، مخزن گاز CNG از نوع 70 لیتری بود ولی در آریسان جدید از نوع 75 لیتری است. همچنین مخزن بنزین که قبلا 52 لیتر بود، حالا به 40 لیتر کاهش یافته.

امکانات وانت آریسان 2 چیست؟

براساس اعلام شرکت ایران خودرو، وانت آریسان جدید با ویژگی‌های زیر تحویل مشتریان می‌شود:

  • دو ایربگ
  • ترمز جلو دیسکی / ترمز عقب کاسه‌ای
  • ترمز ABS با EBD
  • کمربند ایمنی پیش کشنده با تنظیم ارتفاع
  • ایموبلایزر با قفل مرکزی
  • فرمان هیدرولیک و تلسکوپی
  • سنسور عقب
  • رینگ 15 اینچ فولادی
  • تهویه دستی
  • رادیوپخش
  • تنظیم دستی صندلی‌
  • تنظیم دسته آینه جانبی
  • شیشه بالابر برقی
  • چراغ هالوژنی جلو
  • تریم مشکی کابین
  • چراغ مه شکن جلو و عقب
  • روکش پارچه‌ای برای صندلی

شرایط فروش ایران خودرو

برای اطلاع از آخرین اخبار فروش شرکت ایران خودرو و جهت مشاهده جدیدترین طرح پیش فروش ایران خودرو، طرح فروش نقدی ایران خودرو، طرح فروش فوق العاده ایران خودرو و طرح فروش اقساطی ایران خودرو، مجموعه مقالات منتخب زیر را مطالعه کنید:

source
کلاس یوس

viraje

توسط viraje