Wp Header Logo 520.png
عیب یابی کم شدن آب ماشین

آیا ماشین شما آب یا ضدیخ کم می کند؟ایا بعد از کم شدن آب خودرو ، دائما در حال آب پر کردن آب ماشین می باشید؟ خنک کننده موتور یک سیستم مهم و حساس است. گاهی اوقات فقط چیزهای کوچکی مانند شلنگ های آسیب دیده یا آب بندی قدیمی هستند که می توانند باعث آسیب جدی به موتور شود.

آب خنک کننده مورد استفاده در موتورهای امروزی با یک ماده ضد یخ و ضد خوردگی غنی شده است. این بسیار مهم است زیرا گرمای عظیم تولید شده توسط احتراق سوخت باید از قسمت هایی از موتور دفع شود. آب سرد به دستیابی به این امر کمک می کند.

در پره های رادیاتور، جریان هوا خنک کننده لازم خنک کننده گرم شده را تضمین می کند. دمای مطلوب موتور حدود ۹۰ درجه است. برای عملکرد صحیح این سیستم، آب خنک کننده کافی مورد نیاز است.

منبع انبساط قطعه ای مهم در خنک کردن موتور

هدف منبع انبساط برای خنک کننده، نگه داشتن آب خنک کننده است که با گرم شدن منبسط می شود. بنابراین به عنوان مخزن انبساط نیز شناخته می شود. انبساط حرارتی یک قانون فیزیکی است و همچنین با افزایش فشار در مدار بسته خنک کننده خودرو همراه است. افزایش فشار باعث افزایش دمای جوش مایع خنک‌کننده می‌شود که می‌تواند انرژی بیشتری را جذب کند تا در نهایت آن را در هوای اطراف خنک‌کننده آزاد کند . با این حال، فشار نباید خیلی زیاد باشد تا از آسیب رساندن به شیلنگ ها، خطوط و مهر و موم جلوگیری شود . بسته به سازنده، یک شیر فشار بیش از حد با فشار ۰.۵ – ۲.۰ بار باز می شود تا مایع خنک کننده بتواند به مخزن انبساط فرار کند. فشار در سیستم خنک کننده کاهش می یابد.

خرید منبع انبساط از نرسی کو 

سطح مایع خنک کننده در مخزن انبساط متفاوت است

هنگامی که خودرو خاموش می شود، دمای مایع خنک کننده کاهش می یابد و کاهش حجم مایع خنک کننده باعث ایجاد فشار منفی می شود. بدون آب اضافی از مخزن انبساط، فشار منفی می تواند شیلنگ ها و خطوط رادیاتور را منقبض کند و حتی رادیاتور را فرو کند. برای جلوگیری از این اتفاق، یک شیر خلاء دسترسی به مخزن انبساط را باز می کند تا مایع خنک کننده بتواند به مدار جریان یابد. بنابراین نوسان سطح آب خنک کننده در مخزن انبساط غیرعادی نیست. فقط مطمئن شوید که در هنگام گرم بودن موتور از حداکثر پر شدن بیشتر نشود و در هنگام سرد بودن موتور از حداقل پر شدن کمتر نشود.

تشخیص کم شدن سیالات ماشین

یک موتور احتراق داخلی گرمای زیادی تولید می کند و سیستم خنک کننده برای محافظت از موتور در برابر گرمای بیش از حد ضروری است. در بیشتر موارد، مدارهای پمپ محور تا ۴ لیتر مایع خنک کننده را بین سر سیلندر و رادیاتور به گردش در می آورند.

شما می توانید متوجه شوید که مشکلی در مایع خنک کننده در خودروی شما وجود دارد یا خیر:

روشن شدن چراغ چک ماشین

خیس شدن زیر خودرو

سطح مخزن آب خنک کننده کمتر از حداقل سطح است.

وجود آب روی موتور

افزایش سریع دمای موتور و بالارفتن آمپر آب

اگر آب خنک کننده در مخزن ارائه شده کمتر از سطح حداقل باشد، دیگر نمی توان خنک کننده موتور را تضمین کرد. در این صورت موتور بیش از حد گرم می شود و ممکن است آسیب جدی به آن وارد شود.

امروزه خودروها دارای سیستم های خنک کننده  پیشرفته هستند که عملاً بدون نیاز به تعمیر و نگهداری هستند. در صورت بروز علائمی که در بالا به آن اشاره شد ، حتما خودروی خود را به تعمیرگاه ببرید .

مهم : محفظه مایع خنک کننده را فقط زمانی باید باز کرد که موتور خنک شد. اگر بررسی در حین کارکرد موتور انجام شود، به دلیل بخار داغ احتمال سوختگی وجود دارد.

واقعا خنک کننده است یا مایع دیگری؟

وسیله نقلیه شما ممکن است انواع مختلفی از مایعات را نشت کند. علاوه بر آب خنک کننده، این می تواند آب شستشو یا روغن نیز باشد.

مایع خنک کننده مایعی با بوی شیرین است که قوام مشابهی با آب دارد اما کمی روان کننده است. خنک کننده مخلوط رقیق شده ای از آب، ضد یخ، بازدارنده خوردگی و مواد نگهدارنده است. می توان آن را به صورت پیش مخلوط از خرده فروشان متخصص خریداری کرد و به راحتی از روی رنگ آن قابل تشخیص است.

اگر واقعاً مایع خنک کننده نشتی دارد، باید به سرعت علت آن شناسایی شود و مایع خنک کننده دوباره پر شود.

چه چیزی باعث از بین رفتن آب خنک کننده می شود؟

آیا ماشین شما مایع خنک کننده را از دست می دهد؟ سپس باید علت را تعیین کنید و اقدامات پیشگیرانه را برای جلوگیری از آسیب جدی انجام دهید.

اگر آب خنک کننده کافی در سیستم وجود نداشته باشد، نمی تواند موتور را به خوبی خنک کند و موتور ممکن است آسیب ببیند یا از بین برود.

دلایل از دست دادن آب خنک کننده می تواند موارد زیر باشد:

پمپ آب نشتی دارد.

ترکیدگی یا نشتی شلنگ خنک کننده یا شل شدن گیره ها و اتصالات.

ترموستات نشتی دارد.

رادیاتور به دلیل آسیب مکانیکی (تصادف) یا خوردگی داخلی (زنگ) نشتی دارد.

واشر سرسیلندر معیوب (آسیب به موتور)

از دست دادن سیال در سیستم خنک کننده می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. ممکن است آب زیادی در مدار وجود داشته باشد که از مخزن سرریز نشت کرده باشد. دلیل دیگر می تواند این باشد که مخزن نشتی دارد و نیاز به تعویض دارد.

اگر علت هنوز مشخص نیست، شیلنگ های خنک کننده باید بررسی شوند. مایع خنک کننده اغلب نشت می کند زیرا شیلنگ های قدیمی در طول سال ها متخلخل شده اند و یک یا چند ترک دارند.

یکی از دلایل احتمالی نشت نیز می تواند ماتن باشد. این حیوانات از گاز گرفتن شیلنگ‌های لاستیکی لذت می‌برند و مشخص شده است که با خودروهای پارک شده که در گاراژ محافظت نمی‌شوند، مشکل ایجاد می‌کنند. علاوه بر شیلنگ ها، اتصالات و اتصالات نیز در معرض خطر مارتنس هستند.

نشتی رادیاتور نیز یکی از دلایل احتمالی نشت مایع خنک کننده است. نشانه این امر، بقایای پوشانده شده روی باله ها است که معمولاً رنگ مایع خنک کننده است. به یاد داشته باشید که رادیاتور را می توان به طور موقت آب بندی کرد (مثلاً با اپوکسی جوش سرد)، اما برای راه حل طولانی مدت باید کاملاً تعویض شود.

واشر سرسیلندر معیوب شایع ترین علت نشت مایع خنک کننده است. با این مشکل، نه تنها مایع خنک کننده نشت می کند، بلکه دود سفید از اگزوز نیز نشت می کند. اگر واشر سرسیلندر ترکیده باشد، آب وارد مدار روغن شده و با روغن مخلوط می شود.

این بدان معنی است که موتور دیگر نرم کار نمی کند و روغن وارد سیستم خنک کننده می شود که می تواند منجر به مسدود شدن آن شود. اگر اقدامی انجام نشود، موتور در نهایت بدون تعمیر آسیب می بیند.

هنگامی که پمپ آب به درستی کار نمی کند، در تنظیم مایع خنک کننده مورد نیاز برای تبادل حرارت با مشکل مواجه می شود. احتمال دیگر این است که مشکلی در کمربند وجود دارد.

یکی دیگر از دلایل از دست دادن آب خنک کننده می تواند معیوب بودن مبدل حرارتی باشد. این دستگاه از انرژی آب خنک کننده گرم شده برای گرم کردن فضای داخلی استفاده می کند. اگر این قطعه مشکلی داشته باشد، آب خنک کننده نیز می تواند از سیستم گردش خون نشت کند. یک ویژگی معمولی لکه های مرطوب در جای پای سرنشینان جلو است.

نتیجه گیری

توجه به قطعات موتوری و سلامت موتور ، از نکات بسیار مهمی است که باید همواره به آن توجه لازم را داشته باشید. برای خرید قطعات خودروی خود نرسی کو با گارانتی یک ساله برای محصولاتی که خریداری می کنید ، به صورت حضوری و غیر حضوری آماده خدمت رسانی به شما مشتریان عزیز می باشد. همچنین برای خرید قطعات سوخت رسانی خودروی خود که در بازار به این کیفیت و به این حجم از کاملی در سایت نرسی کو نمی یابید.

source
کلاس یوس

viraje

توسط viraje