Wp Header Logo 584.png

اقامت موقت ترکیه فرصتی جذاب برای آشنایی با این کشور و تجربه کردن فرهنگ آن است. ، جذابیت های ترکیه، از خیابان های شلوغ استانبول تا مناظر آرام کاپادوکیه، بازدیدکنندگان را مجاب می کند تا اقامت خود را طولانی تر کنند. اخذ مجوز اقامت موقت برای کار، تحصیل یا گذراندن اوقات فراغت، به افراد اجازه می دهد تا با ترکیه آشنا شوند. ترکیه با موقعیت استراتژیک خود که به اروپا و آسیا متصل است، یکی از مناطق بسیار جذاب در دنیا است. اقامت موقت ترکیه، در هایی را به سوی تجربیات فراموش نشدنی در این کشور زیبا باز می ‌کند.

اجازه اقامت موقت ترکیه چیست؟

اجازه اقامت موقت ترکیه به افراد این امکان را می دهد که تا یک سال به طور قانونی در این کشور برای مقاصدی مانند گردشگری، تجارت، تحصیل یا درمان بمانند. این مجوز معمولا برای کسانی صادر می شود که مایل به اقامت در ترکیه به مدتی فرا تر از دوره استاندارد ویزای توریستی 3 ماهه هستند. این مجوز می تواند در صورت نیاز تمدید شود؛ مشروط به اینکه فرد شرایط تعیین شده توسط اداره کل مدیریت مهاجرت در ترکیه را داشته باشد. این مجوز سندی ضروری برای خارجیانی است که به دنبال اقامت موقت و در عین حال لذت بردن از فرهنگ و تاریخ ترکیه هستند.

شرایط اقامت موقت ترکیه چیست؟

اقامت موقت ترکیه

شرایط لازم برای اخذ اقامت کوتاه مدت در ترکیه به طور معمول شامل موارد زیر است:

  • ارائه مدارکی که هدف اقامت را نشان می دهد
  • داشتن استاندراد های عمومی سلامتی و ایمنی برای ساکن شدن
  • ارائه مدارک برای اثبات نداشتن سابقه کیفری
  • انتقال اطلاعات محل اقامت فرد در ترکیه

مراحل درخواست اجازه اقامت موقت ترکیه

افراد تازه وارد یا افرادی که کمتر از هشت سال در ترکیه اقامت غیر قانونی داشته اند، برای درخواست اجازه اقامت کوتاه مدت در ترکیه، باید از طریق وب سایت ثبت نام کنند:

  1. به سیستم اقامت الکترونیکی در وب سایت اداره کل مدیریت مهاجرت وارد شوید و درخواست را به صورت آنلاین تکمیل کنید. تمام اطلاعات و مدارک مورد نیاز را ارائه دهید.
  2.  پس از ارسال درخواست آنلاین، در قرار ملاقات تعیین شده توسط سیستم شرکت کنید. حتما در تاریخ و ساعت تعیین شده حضور داشته باشید.
  3.  تمام مدارک لازم را در قرار ملاقات همراه داشته باشید که شامل مدارکی مبنی بر هدف اقامت، مدرک اقامتی، اثبات تمکن مالی، بیمه درمانی و نداشتن سابقه کیفری از کشور شما می باشد.
  4. کلیه مدارک مورد نیاز را در زمان ملاقات ارسال کنید. بعد از آن درخواست شما توسط مقامات مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

انواع اجازه اقامت کوتاه مدت

انواع اجازه اقامت کوتاه مدت

  1. اجازه اقامت به دلیل تحقیقات علمی

این مجوز به اتباع خارجی ای داده می شود که برای اهداف تحقیقاتی علمی به ترکیه می روند. این مجوز به محققان اجازه می دهد تا به طور موقت در حین انجام تحقیقات در دانشگاه ها، موسسات تحقیقاتی یا سایر سازمان های مربوطه، در ترکیه بمانند.

  1. اجازه اقامت به دلیل روابط تجاری

افراد خارجی که در ترکیه به فعالیت های تجاری مانند مذاکرات تجاری یا تحقیقات بازار می پردازند، می توانند برای این مجوز اقدام کنند. این مجوز به آن ها امکان می دهد تا به طور موقت، به منظور انجام فعالیت های تجاری در ترکیه اقامت داشته باشند.

  1. اجازه اقامت برای افراد دارای املاک و مستغلات در ترکیه

خارجیانی که در ترکیه ملک دارند می توانند برای این مجوز درخواست دهند. با این مجوز می توانند به طور موقت، برای مدیریت اموال خود یا زندگی در این کشور باشند.

  1. اجازه اقامت برای خارجیانی که در حال تحصیل هستند

 این مجوز برای دانشجویان بین المللی است که در موسسات آموزشی ترکیه ثبت نام کرده اند. این مجوز به آن ها اجازه می دهد تا در طول مدت تحصیل به طور قانونی در این کشور اقامت داشته باشند.

  1.  اجازه اقامت برای خارجی هایی که مایل به تمدید اقامت خود برای گردشگری هستند

 خارجی هایی که مایل به تمدید اقامت خود در ترکیه برای مقاصد گردشگری فراتر از دوره استاندارد ویزای توریستی هستند می توانند برای این مجوز اقدام کنند. این اجازه به آن ها امکان می دهد از یک دوره سفر در ترکیه لذت ببرند.

  1.  اجازه اقامت برای بیماران تحت درمان

اتباع خارجی که به دنبال درمان پزشکی در ترکیه هستند می توانند این مجوز را دریافت کنند که به آن ها امکان می دهد در حین دریافت مراقبت های پزشکی به طور موقت در این کشور بمانند.

برای چه مدت می توان اجازه اقامت کوتاه مدت صادر کرد؟

انواع اجازه اقامت کوتاه مدت

اجازه اقامت کوتاه مدت در ترکیه حداکثر برای مدت دو سال در هر بار صادر می شود؛ مگر در موارد خاصی که در مقررات ذکر شده است. این بدان معناست که افرادی که اجازه اقامت کوتاه مدت دریافت کرده اند می توانند به طور قانونی حداکثر تا دو سال در ترکیه بمانند و در صورت لزوم تمدید شوند.

دلایل ریجکت، عدم تمدید یا لغو اقامت موقت ترکیه چیست؟

  1. عدم رعایت شرایط

اگر یک یا چند شرط لازم برای اخذ مجوز اقامت کوتاه مدت برآورده نشود یا دیگر اعمال نشود.

  1. سوء استفاده از مجوز

 اگر مشخص شود که مجوز اقامت برای مقاصدی غیر از مواردی که مجوز برای آن ها صادر شده است استفاده می شود.

  1. نقض مدت اقامت

اگر فرد خارجی مقررات مربوط به مدت مجاز اقامت در خارج از ترکیه را در حالی که دارای مجوز اقامت کوتاه مدت است نقض کند.

این اقدامات تضمین کننده انطباق با قوانین و مقررات مهاجرت ترکیه است و به حفظ یکپارچگی سیستم اقامت کمک می کند.

جمع بندی

اقامت در ترکیه مزایای مختلفی برای افراد دارد و امکان استفاده از جذابیت های مختلف این کشور زیبا را فراهم می کند. مجوز های اقامت با اهداف مختلفی مثل تحصیل، درمان، تجارت، گردشگری و  اداره املاک برای افراد صادر می شوند. گرفتن مجوز اقامت موقت ترکیه شرایطی مثل ارائه مدارک خواسته شده دارد. بعد از اخذ این مجوز هم، طبق قانون مواردی را رعایت کنید تا از مزایای اقامت در ترکیه بهره مند شوید و درگیر لغو اقامت یا تمدید نشدن و ریجکت شدن نشوید.

source
کلاس یوس

viraje

توسط viraje