Wp Header Logo 588.png
فولکس واگن ID.3 GTX معرفی شد ؛ اولین هاچبک برقی اسپرت خودروساز بزرگ آلمانی

شرکت فولکس واگن از نسخه GTX هاچبک برقی ID.3 رونمایی کرد. این نسخه در مقایسه با مدل استاندارد به پیشرانه قدرتمندتری مجهز شده و از عملکرد بهتری برخوردار است. با توجه به این ویژگی می توان ID.3 GTX را اولین هاچبک برقی اسپرت با نشان فولکس واگن دانست.

فولکس واگن ID.3 در سال ۲۰۱۹ معرفی شد. این خودرو که اولین عضو از خانواده جدید ID است، در کلاس C قرار دارد و علاوه بر آلمان در چین نیز مونتاژ می شود. تاکنون این هاچبک برقی فقط در نسخه های استاندارد تولید می شد. اما با معرفی نسخه جدید GTX کسانی که به دنبال مدلی با خصوصیات اسپرت تر هستند، به خواسته خود خواهند رسید.

فولکس واگن ID.3 GTX معرفی شد ؛ اولین هاچبک برقی اسپرت خودروساز بزرگ آلمانی

مشخصات فنی

از لحاظ فنی فولکس واگن ID.3 GTX اشتراکات زیادی با کوپرا بورن VZ دارد. این هاچبک برقی در دو نسخه GTX و GTX Performance وارد بازار خواهد شد. در مدل پایه جی تی ایکس، تک موتور برقی موجود روی محور عقب توانایی تولید ۲۸۲ اسب بخار قدرت و ۵۴۲ نیوتن متر گشتاور را دارد. اما در نسخه پرفورمنس میزان قدرت تولیدی این موتور به ۳۲۲ اسب بخار افزایش پیدا کرده است. از لحاظ میزان گشتاور این دو نسخه تفاوتی با هم ندارند و در عدد ۵۴۲ نیوتن متر مشترک هستند.

نسخه جی تی ایکس از فولکس واگن ID.3 در عرض ۶ ثانیه سرعت خود را به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می رساند. در صورت ادامه شتاب‌گیری این نسخه توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت را دارد. طبق انتظار نسخه پرفورمنس چابک‌تر بوده و در عرض ۵.۶ ثانیه صفر تا صد را طی می کند. شرکت فولکس واگن حداکثر سرعت این نسخه را ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت اعلام کرده است. کمپانی آلمانی این نسخه را معادل برقی گلف جی تی آی کلاب اسپرت می داند. ناگفته نماند در هر دو نسخه محدود کننده الکترونیکی اجازه ثبت سرعت‌های بالاتر را نمی‌دهد.

فولکس واگن ID.3 GTX معرفی شد ؛ اولین هاچبک برقی اسپرت خودروساز بزرگ آلمانی

انرژی هر دو نسخه جی تی ایکس و جی تی ایکس پرفورمنس توسط پک باتری لیتیوم یونی با ظرفیت ۷۹ کیلووات ساعت تامین می شود. با اتکا به این پک و مطابق با استاندارد WLTP امکان پیمایش ۶۰۰ کیلومتر مسافت بدون نیاز به شارژ مجدد وجود دارد. به منظور توزیع وزن پک باتری در کف اتاق نصب شده است.

 باتری فولکس واگن ID.3 جی تی ایکس با فناوری شارژ سریع سازگار است و از حداکثر سرعت شارژ ۱۷۵ کیلووات پشتیبانی می کند. در صورت اتصال به یک پورت مناسب میزان شارژ باتری در عرض ۲۶ دقیقه از ۱۰ به ۸۰ درصد خواهد رسید.

فولکس واگن ID.3 GTX معرفی شد ؛ اولین هاچبک برقی اسپرت خودروساز بزرگ آلمانی

طراحی ظاهری و داخلی اسپرت تر

از لحاظ طراحی نسخه جی تی ایکس از فولکس واگن ID.3 تفاوت‌هایی با مدل استاندارد دارد. در این نسخه سپر بازطراحی شده و ورودی‌ هوای آن بزرگتر است. همچنین در گوشه‌های سپر چراغ های روشنایی در روز با ساختاری بومرنگی شکل به چشم می خورد.

در نمای جانبی از رنگ مشکی برای قاب آینه‌ها، رکاب‌های جانبی و فریم شیشه ها استفاده شده؛ ضمن اینکه رینگ‌ها ۲۰ اینچی هستند. محصول جدید فولکس واگن در نمای عقب به یک دیفیوزر مشکی رنگ مجهز شده است.

فولکس واگن ID.3 GTX معرفی شد ؛ اولین هاچبک برقی اسپرت خودروساز بزرگ آلمانی

در داخل کابین برای ایجاد تمایز با مدل استاندارد از رنگ قرمز در قسمت‌های مختلف استفاده شده است. صندلی ‌های اسپرت نسخه جی تی ایکس از پشت سری ‌های یکپارچه سود می برند و به صورت برقی می توان آنها را تنظیم کرد. علاوه بر اینها لوگوی جی تی ایکس در بخش ‌های مختلف نصب شده تا سرنشینان حتماً بدانند که سوار نسخه ‌ای متفاوت از مدل استاندارد ID.3 شده اند!

شاخص‌ترین المان موجود در کابین نمایشگر بزرگ ۱۲.۹ اینچی حاضر در قسمت میانی داشبورد است. در زیر این نمایشگر اسلایدرهای لمسی برای کنترل میزان حجم صدای سیستم صوتی و همچنین تنظیم دمای سیستم تهویه مطبوع وجود دارد. اطلاعات مورد نیاز راننده هم توسط نمایشگر دیجیتال موجود در پشت فرمان ارائه می شود. در نسخه جی تی ایکس نیز از طریق اهرم مخصوص که روی ستون فرمان تعبیه شده، می توان وضعیت حرکت را انتخاب کرد.

فولکس واگن ID.3 GTX معرفی شد ؛ اولین هاچبک برقی اسپرت خودروساز بزرگ آلمانی

فولکس واگن ID.3 GTX رقبای معدودی را پیش روی خود دارد که مهمترین آنها عبارتند از کوپرا بورن VZ و MG4 XPower. همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، از بین این دو کوپرا بورن VZ از مشخصاتی یکسان با ID.3 GTX برخوردار است. اما نماینده MG از پیشرانه قدرتمندتری بهره می برد. در این خودروی دورگه انگلیسی-چینی، پیشرانه دو موتوره توانایی تولید ۴۲۹ اسب بخار قدرت را دارد. به غیر از اینها دو  هاچبک اسپرت برقی آلپاین A290 و مینی کوپر JCW نیز در راه هستند که البته به خاطر جثه کوچک تر در کلاسی متفاوت قرار می گیرند. این دو مدل رقیب مستقیم آبارث ۵۰۰e محسوب می شوند.

در رابطه با قیمت فولکس واگن ID.3 نسخه GTX فعلاً اطلاعاتی منتشر نشده، اما به احتمال قوی این نسخه قیمتی مشابه با کوپرا بورن VZ خواهد داشت. این هاچبک برقی اسپرت قیمتی در حدود ۵۰ هزار یورو دارد.

source
کلاس یوس

viraje

توسط viraje