Wp Header Logo 685.png


منتشر شده در 01 فروردین 1403 ساعت 11:00



عکاس
علیرضا پاداش


ویدئو
رضا چوکامی

بایک BJ40 شاسی بلند جذاب کمپانی بایک است که با دیار خودرو به بازار ایران می آید. خودرویی که سبک طراحی جیپ را دارد.

درباره بایک BJ40

بایک (BAIC) نام یکی از خودروسازان مطرح و مشهور کشور چین است که سابقه همکاری با خودروسازان مطرحی همچون؛ مرسدس بنز و جیپ را در کارنامه خود دارد و در برخی از تولیدات خود از زبان طراحی این شرکت ها استفاده می کند. یکی از محصولات گروه بایک که شباهت های زیادی به جیپ رانگلر دارد بایک BJ40 است که یک کراس اوور با قابلیت آفرودی و یا بیراهه نوردی بوده که از سال ۲۰۱۴ اولین نسل آن در بازار های جهانی عرضه شده است. این خودرو در ابتدا به صورت دو در، عرضه شد اما دو سال بعد، گروه بایک نسخه چهار در این خودرو، را روانه بازار کرد. در سال ۲۰۱۹ نیز نسخه فیس لیفت بایک BJ40 عرضه شد که در واقع نسخه ای که توسط دیار خودرو به بازار عرضه می شود همین نمونه است و دیار خودرو، آن را با نام دیار BJ40 عرضه می کند.

بایک BJ40 ؛ ویدیوی معرفی + مشخصات فنی

جالب است بدانید که در سال ۲۰۲۳ نسل دوم این خودرو رونمایی شده و طراحی و دیزاین آن به طور کلی تغییر کرده است و این خودرو در این نسل چهره بروز تری را به خود گرفته است. در ادامه بیشتر به این خودرو آفرودی خواهیم پرداخت.

طراحی بدنه دیار BJ40

در اولین نگاه به بایک BJ40 می توان متوجه شباهت های زیاد این خودرو با جیپ رانگلر شد. در واقع به لحاظ طراحی بدنه می توان این خودرو را نسخه چینی جیپ رانگلر به حساب آورد که با دیگر خودرو های مونتاژی داخل ایران متفاوت است. در نمای جلو این خودرو سبک و دیزاین طراحی چراغ ها و جلو پنجره، چهره ای تهاجمی را به بایک بی جی ۴۰ داده است. به طور کلی در نمای جلو در بخش هایی نظیر گرافیک چراغ های اصلی، جلو پنجره، چراغ های مه شکن از المان های مربعی شکل استفاده شده که چهره این خودرو را عضلانی تر کرده است.

بایک BJ40 ؛ ویدیوی معرفی + مشخصات فنی

در نماهای جانبی نیز سبک طراحی مکعبی شکل این خودرو بیشتر نمایان می شود. جالب است بدانید که سقف و بخش هایی از عقب BAIC BJ40 قابلیت جدا شدن دارد که می تواند حس و حال خودرو های آفرودی را به سرنشینان منتقل کند. از طرفی وجود قسمت هایی مانند جای پرچ بر روی درب ها و یا رکاب ها می تواند ما را به یاد خودرو های قدیمی جیپ بیاندازد و احساس نوستالژی را به سرنشینان القا کند.

بایک BJ40 ؛ ویدیوی معرفی + مشخصات فنی

بخش عقب بایک BJ40 طراحی بسیار ساده ای داشته و مشخصه های طراحی خودرو های روز را در این خودرو نمی توان مشاهده کرد اما طراحی و گرافیک چراغ های عقب و همچنین سبک طراحی سپر و دیفیوزر عقب توانسته کمی سادگی را از این بخش دور کند.

مشخصات فنی بایک BJ40

قلب تپنده بایک BJ40 یک موتور ۲ لیتری توربو مجهز به سیستم پاشش سوخت مستقیم است که می تواند روی هم رفته ۲۲۵ اسب بخار قدرت و ۳۸۰ نیوتن متر گشتاور را از طریق جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک AT به تمامی چرخ ها منتقل کند. BAIC BJ40 در محور جلو از سیستم تعلیق دابل ویشبون و در محور عقب از سیستم تعلیق پنج اتصاله بهره می برد که قابلیت آفرودی این خودرو را افزایش می دهد. این خودرو دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ بوده و مصرف سوخت میانگین آن به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر، ۱۰.۱ لیتر است.

برند بایک
مدل BJ40
کلاس بدنه شاسی بلند
سال تولید ۱۴۰۳
حجم موتور ۱۹۸۱ سی سی
تعداد سیلندر ۴
تعداد سوپاپ ۱۶
فناوری موتور توربوشارژر TGDi
قدرت ۲۲۵ اسب بخار
گشتاور ۳۸۰ نیوتن متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۹.۵ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک AT
انتقال قدرت دو دیفرانسیل
تعلیق جلو دابل ویشبون
تعلیق عقب مولتی لینک
طول ۴۶۴۵ میلی متر
عرض ۴۶۴۵ میلی متر
ارتفاع ۱۸۷۱ میلی متر
فاصله محوری ۲۷۴۵ میلی متر
وزن ۲۱۱۵ کیلوگرم
حجم باک ۷۵ لیتر
مصرف سوخت ۸ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی
ابعاد رینگ و لاستیک ۲۶۵/۶۵R17
شرکت عرضه کننده دیار خودرو
برند نشان مادر بایک
کشور سازنده ایران – چین
بایک BJ40 ؛ ویدیوی معرفی + مشخصات فنی

طراحی کابین و امکانات دیار BJ40

به طور کلی بایک BJ40 در بخش طراحی داخل کابین دارای سبک طراحی کاربردی بوده و طراحی پر جزئیاتی را به نمایش می گذارد. در بخش بالای رودری ها از متریال نسبتا نرم استفاده شده و در بخش میانی رودری ها شاهد استفاده از روکش چرم مصنوعی هستیم که جلوه خوبی را به این بخش داده است. از طرفی استفاده از رنگ کرومی در بخش دستگیره ها جلوه لوکسی را به این خودرو داده است.در بخش بالای داشبورد از متریال نرم یا سافت تاچ بهره گرفته شده که احساس خوبی را به سرنشینان منتقل می کند. در این بخش می توان به نمایشگر لمسی سیستم مالتی مدیا دسترسی داشت که با توجه به زمان عرضه و تولید این خودرو در بازار های جهانی، آپشن و قابلیت بسیار خوبی است.

بایک BJ40 ؛ ویدیوی معرفی + مشخصات فنی

متریال به کار رفته در بخش میانی داشبورد دیار BJ40 تماما از جنس پلاستیک خشک بافت دار است که به دیزاین و طراحی داخل کابین این خودرو جلوه خوبی داده است. مشخصه و اِلمانی که در طراحی تمام قسمت های کابین استفاده شده و در بخش میانی داشبورد به طور ویژه قابل می توان آن را مشاهده کرد، استفاده از طرح های دایره ای شکل است. به طور مثال دکمه استارت این خودرو در مرکز داشبورد قرار گرفته و کلید های مربوط به تنظیمات حالت های دیفرانسیل و دکمه های مربوط به تنظیمات سیستم مالتی مدیا که در حاشیه دکمه استارت قرار گرفته اند، دایره به نسبت به بزرگی را در مرکز داشبورد به وجود آورده اند. از طرفی دریچه ها سیستم تهویه نیز طراحی دایره ای شکل داشته و جدا از اینکه طراحی بسیار خوبی دارند، طراحی آنها بر اساس لوگو و نشان گروه بایک صورت گرفته است.

بایک BJ40 ؛ ویدیوی معرفی + مشخصات فنی

در بخش جلو آمپر بایک بی جی ۴۰ از یک صفحه نمایش استفاده شده که کیفیت و گرافیک قابل قبولی را به نمایش می گذارد و اطلاعات مختلفی را به راننده انتقال می دهد. فرمان BAIC BJ40 از نوع کمکی برقی بوده و با توجه به سرعت و شرایط رانندگی میزان سفتی و نرمی آن متغیر است. غربیلک فرمان این خودرو دارای طراحی سه شاخه بوده و استفاده از رنگ کرومی مات در این بخش احساس لوکس بودن را به راننده منتقل می کند.

در بخش کنسول وسط این خودرو نیز به دلیل استفاده از رنگ مشکی پیانویی جلوه خوبی را به نمایش می گذارد و حاشیه آبی رنگ قسمت جالیوانی در دیزاین این بخش تاثیر مثبتی داشته است. جدا از این موارد کنسول وسط دیار BJ40 طراحی به نسبت شلوغی داشته و از اجزا مختلفی تشکیل شده و کلید های دسترسی به تنظیمات سیستم مالتی مدیا و یا گرمکن صندلی های جلو و… در این قسمت قرار گرفته اند.

صندلی های این خودرو متناسب با کاربری آفرودی، طراحی و ارگونومی مناسبی داشته و روکش چرم مصنوعی آن کیفیت خوبی دارد که این موضوع می تواند امتیاز مثبتی برای بایک BJ40 باشد. ارتفاع بخش عقب این خودرو به دلیل طراحی جعبه ای شکل بسیار مناسب است اما فضای پا آنچنان زیادی ندارد که به دلیل طراحی و ساختاری که این خودرو دارد نمی توان به آن خرده گرفت. در مجموع بایک BJ40 برای علاقه مندان به آفرود خودرو مناسبی بوده و جدا از آپشن ها و مشخصاتی که دارد، از سبک طراحی خودرو های آفرودی نیز بهره می برد و حتی می توان سقف و شیشه جلو را جدا کرد که این قابلیت می تواند برای علاقه مندان به آفرود و بیراهه نوردی جذاب باشد.

بایک BJ40 ؛ ویدیوی معرفی + مشخصات فنی

امکانات ایمنی و رفاهی

امکانات ایمنی دو کیسه هوا – سامانه کنترل پایداری الکتریکی – سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی
امکانات رفاهی قابلیت باز کردن سقف و شیشه جلو – قفل دیفرانسیل عقب – تهویه اتوماتیک دو کاناله – استارت دکمه ای – سنسور نور – کروز کنترل – ترمز پارک برقی – اتوهلد – گرمکن صندلی های جلو – نمایشگر لمسی – دوربین دنده عقب – آینه تاشو برقی – فناوری LED چراغ ها – سامانه کنترل حرکت در سراشیبی – نور پردازی کابین – قفل دیفرانسیل اتوماتیک محور عقب – تنظیم الکتریکی حالت انتقال قدرت به چرخ ها (دیفرانسیل عقب، دو دیفرانسیل سبک و دو دیفرانسیل سنگین) – تریم داخلی چرم – صندلی برقی راننده

مزایا و معایب

مزایا توان حرکتی مناسب – سبک جذاب طراحی – کیفیت ساخت قابل قبول – قابلیت آفرود مناسب
معایب نبود برخی امکانات رفاهی و ایمنی

رقبای بایک BJ40

متاسفانه خودرو های با کاربری آفرودی آنطور که باید در کشور دیده نمی شود و به همین دلیل بایک BJ40 می تواند در بازار ایران بی رقیب باشد اما اگر از این موضوع چشم پوشی کنیم خودرو هایی نظیر؛ تیگو ۸ پرومکس، دیگنیتی پرستیژ، دایون Y7 و… می تواند از رقبای اصلی این خودرو در میان خودرو های مونتاژی به شمار آیند. البته می توان سوزوکی جیمنی را هم تا حدی رقیب این خودرو دانست.

آلبوم تصاویر

سوالات متداول

بایک BJ40 چه مشخصاتی دارد؟

قلب تپنده بایک BJ40 یک موتور ۲ لیتری توربو مجهز به سیستم پاشش سوخت مستقیم است که می تواند روی هم رفته ۲۲۵ اسب بخار قدرت و ۳۸۰ نیوتن متر گشتاور را از طریق جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک AT به تمامی چرخ ها منتقل کند.

بایک BJ40 چه امکاناتی دارد؟

از جمله امکانات این خودرو می توان به؛ دو کیسه هوا برای سرنشینان جلو، سامانه کنترل پایداری، سامانه کنترل کشش، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، سیستم تقویتی در مقابل واژگونی، قفل دیفرانسیل عقب، سامانه پایش فشار باد تایر ها، سامانه کنترل حرکت در سراشیبی، ترمز پارک برقی، کروز کنترل، اتوهلد، نمایشگر سیستم مالتی مدیا، جلو آمپر دیجیتال، گرمکن صندلی های ردیف جلو، حالت های مختلف رانندگی، رکاب جانبی، شیب سنج دیجیتال، صندلی برقی راننده، دوربین ثبت وقایع، سنسور نور، چراغ روشنایی روز، فناوری LED چراغ ها، سقف فایبرگلاس با قابلیت جدا شدن، سیستم تهویه اتوماتیک دوکاناله و… اشاره کرد.

source
کلاس یوس

viraje

توسط viraje