1 01 Desktop

اسامی برندگان جایزه خودرو سال جهان ۲۰۲۴ اعلام شد و ماشین‌های برقی عنوان‌های بهترین خودرو در بخش‌های مختلف را به خود اختصاص دادند. کیا موفقیت سال‌های گذشته را تکرار کرد و این بار جایزه بخش اصلی و همین‌طور بهترین خودرو برقی را از آن خود کرد. در سال ۲۰۲۳، کیا EV6 GT در بخش خودروهای پرفورمنس جایزه را کسب کرد و در سال ۲۰۲۰ کیا تلوراید بهترین خودرو سال شناخته شد.

خودرو سال و خودرو برقی: کیا EV9

کیا EV9 توسط هیات داوران به‌عنوان بهترین خودرو سال ۲۰۲۴ جهان انتخاب شد. در مرحله پایانی علاوه بر EV9، بی وای دی سیل، تویوتا پریوس، سوبارو کراس ترک، فورد برانکو، فولکس واگن ID.7، مزدا CX-90، ولوو EX30، هیوندای کونا و کونا الکتریک حضور داشتند.

کیا EV9 دومین خودرو برقی کیا موتورز است که راهی بازار شود و همچنین دومین محصول شرکت کره‌ای است که در یکی از بخش‌های جایزه خودرو سال جهان، عنوان بهترین خودرو را کسب کند.

جالب اینجاست که کیا EV9 پیش از این به عنوان بهترین خودرو سال زنان جهان ۲۰۲۴ نیز انتخاب شده بود.

کراس اوور برقی کره‌ای علاوه بر کسب جایزه بخش اصلی، عنوان بهترین خودرو برقی ۲۰۲۴ جهان را نیز به خود اختصاص داد. بی ام و i5، فولکس واگن ID7، مرسدس بنز EQE SUV و ولوو EX30 رقبای EV9 در بخش خودروهای برقی بودند.

کیا EV9 در سال ۲۰۲۲ در قالب یک مدل مفهومی معرفی شد و نسخه تولیدی آن در سال ۲۰۲۳ پیش روی علاقه‌مندان قرار گرفت. این کراس اوور برقی در ساختارهای تک و دو موتور برقی عرضه می‌شود که به ترتیب ۲۱۵ و ۳۷۹ اسب بخار قدرت و ۹.۴ و ۵.۳ ثانیه شتاب دارند. کیا EV9 با یک بار شارژ قابلیت ۴۵۰ تا ۴۶۰ کیلومتر پیمایش را دارد.

خودرو لوکس: بی ام و سری ۵ / بی ام و i5

بی ام و سری ۵ جدید و مدل دوقلوی آن، بی ام و i5 به عنوان بهترین خودرو لوکس سال ۲۰۲۴ انتخاب شدند. این جایزه در شرایطی به دست آمد که رقیب هم‌وطن و همیشگی بی ام و با دو خودرو مرسدس بنز کلاس E جدید و مرسدس بنز EQE SUV در مرحله فینال حضور داشت.

سری ۵ سال‌ها پیشرو کلاس خود بوده و به‌عنوان یک خودرو لوکس جایگزین اسپرت‌تری برای محصولات بنز و جگوار است. مدل ۲۰۲۴ با پیشرانه‌های بنزینی و الکتریکی به بازار می‌رسد و در آینده نیز با M5 پا را فراتر می‌گذارد. انتظار می‌رود بی ام و M5 بتواند جایزه بهترین خودرو پرفورمنس را در سال ۲۰۲۵ کسب کند.

خودرو پرفورمنس: هیوندای آیونیک ۵ N

ماشین‌بازهای سنتی از ماشین پرفورمنس و اسپرت برقی استقبال نمی‌کنند، اما هیوندای آیونیک ۵ N نشان داده است که خودرو برقی می‌تواند جذاب و هیجان‌انگیز باشد. کراس اوور الکتریکی با قدرت ۶۴۱ اسب بخار در ۳.۳ ثانیه ۰ تا ۱۰۰ را پر می‌کند و به حداکثر سرعت ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

خب که چی؟ خیلی از ماشین‌های برقی تند و تیز و سریع هستند. بخشی از جذابیت آیونیک ۵ N به ویژگی‌هایی برمی‌گردد که مورد پسند علاقه‌مندان به خودروهای اسپرت درون‌سوز است. ابزاری به نام N e-Shift (گیربکس مجازی) در این خودرو وجود دارد که گیربکس دوکلاچه ۸ سرعته و صدای موتور بنزینی را شبیه‌سازی می‌کند.

خودرو شهری: ولوو EX30

ولوو EX30 اگرچه در رقابت برای کسب عنوان بهترین خودرو سال از کیا EV9 شکست خورد، اما توانست جایزه بخش خودرو شهری را به خود اختصاص دهد. ولوو EX30 سال ۲۰۲۳ با طراحی زیبا و مینمالیستی، قیمت جذاب، عملکرد قوی و فضای داخلی فناورانه رونمایی شد.

این خودرو مناسب مصرف‌کنندگان جوانی است که به یک ماشین برقی رده‌بالا و مقرون به صرفه با قیمت کمتر از ۳۵ هزار دلار نیاز دارند. قوی‌ترین پیشرانه ۴۲۲ اسب بخار قدرت دارد و شتاب ۳.۵ ثانیه‌ای را برای EX30 فراهم می‌کند.

طراحی خودرو: تویوتا پریوس

اگر دو سال قبل می‌گفتید تویوتا پریوس برنده بهترین طراحی می‌شود، به شما می‌خندیدند. اما نسل پنجم با طراحی جذاب، پریوس را به یکی از زیباترین خودروها تبدیل کرده است.

هرچند تویوتا پریوس جدید جایزه بخش اصلی را به خود اختصاص نداد، اما به‌عنوان بهترین خودرو سال ۲۰۲۳ ژاپن انتخاب شد.

 

با آغاز سال جدید میلادی، برندگان جوایز خودرویی اعلام می‌شود. فهرست نامزدهای جایزه خودرو سال ۲۰۲۴ جهان در پاییز ۲۰۲۳ معرفی شده بود و حالا نوبت به اعلام اسامی فینالیست‌های این رویداد خودرویی رسیده است. مرحله فینال جایزه خودرو سال جهان با نام World Car Finals (به‌صورت مخفف WCF) برگزار می‌شود و اسپانسر این بخش شرکت ترمزسازی برمبو است.

فینال جایزه خودرو سال ۲۰۲۴

جایزه فینال خودرو سال جهان با پشتیبانی برمبو، فهرست ۱۰ فینالیست بخش اصلی و ۵ فینالیست در ۶ گروه را اعلام کرد. برندگان جایزه خودرو سال جهان، روز ۲۷ مارس (۸ فروردین ۱۴۰۳) در نمایشگاه خودرو نیویورک معرفی می‌شوند. این رقابت در نوع خود منحصربه‌فرد است، چرا که بیش از ۱۰۰ خبرنگار و کارشناس خودرویی از ۲۹ کشور جهان خودروها را قضاوت و داوری می‌کنند.

در نوامبر سال گذشته، جایزه خودرو سال جهان ۳۶ ماشین را به‌عنوان کاندیدهای اولیه انتخاب کردند. این فهرست حالا به ۱۰ اتومبیل برای کسب عنوان بهترین خودرو سال ۲۰۲۴ جهان کاهش یافته است.

از سال ۲۰۱۹، خودروهای برقی وارد رقابت شده‌اند. جگوار آی-پیس، در آن دوره برنده جایزه شد. اگرچه سال ۲۰۲۰ عنوان بهترین خودرو به کیا تلوراید بنزینی رسید، اما بعد از آن تا کنون ماشین‌های الکتریکی فولکس واگن ID.4، هیوندای آیونیک ۵ و هیوندای آیونیک ۶ جایزه خودرو سال را از آن خود کرده‌اند.

فینال بهترین خودرو

به احتمال زیاد عنوان خودرو سال جهان دوباره به خودروهای برقی خواهد رسید. فینالیست‌های بخش اصلی شامل بی وای دی سیل، تویوتا پریوس، سوبارو کراس ترک، فورد برانکو، فولکس واگن ID.7، کیا EV9، مزدا CX-90، ولوو EX30، هیوندای کونا و کونا الکتریک می‌شود.

جایزه خودرو سال علاوه بر بخش اصلی، جوایزی را به بهترین خودرو برقی، خودرو لوکس، خودرو پرفورمنس، خودرو شهری و طراحی اهدا می‌کند.

فینال بهترین خودرو برقی

فینالیست‌های بخش خودروهای برقی بی ام و i5، فولکس واگن ID.7، کیا EV9، مرسدس بنز EQE SUV و ولوو EX30 هستند.

فینال بهترین خودرو لوکس

در بخش خودروهای لوکس، بی ام و سری ۵، بی ام و i5، لکسوس LM، مرسدس بنز کلاس E، مرسدس بنز CLE و مرسدس بنز EQE به مرحله نهایی راه پیدا کرده‌اند.

فینال بهترین خودرو پرفورمنس

با نگاهی به فهرست ۵تایی این بخش، با ۴ خودرو پرفورمنس و اسپرت روبه‌رو هستیم. این خودروها شامل بی ام و M2، پورشه کاین توربو E-Hybrid، فراری پوروسانگوئه و هیوندای آیونیک ۵ N می‌شود. حضور بی ام و XM در این فهرست کمی عجیب است، چرا که یک خودرو لوکس محسوب می‌شود، اما عملکرد اسپرت بالایی ندارد.

فینال بهترین خودرو شهری

آبارث 500e، بی وای دی دلفین، سوزوکی فرانکس، لکسوس LBX و ولوو EX30 فینالیست‌های بخش خودرو شهری هستند.

فینال بهترین طراحی خودرو

از آنجایی که هنر یک مفهوم انتزاعی، WCF برای انتخاب بهترین طراحی خودرو، شش طراح را به‌عنوان هیات داوران این بخش معرفی کرد. رای این داوران برای انتخاب فینالیست‌ها، تویوتا پریوس، زیکر X، فراری پوروسانگوئه، فورد برانکو و ولوو EX30 است.

نامزدهای جایزه خودرو سال ۲۰۲۴ جهان

جایزه خودرو سال جهان در ماه‌های پایانی هر سال میلادی و بعد از معرفی فینالیست‌ها و نامزدهای جایزه خودرو سال اروپا و خودرو سال آمریکای شمالی معرفی می‌شود و همین رویه برای سال ۲۰۲۴ نیز اعمال شده است.

نامزدهای جایزه خودرو سال ۲۰۲۴ جهان معرفی شدند. فهرست کاندیداهای این رویداد بزرگ خودرویی شامل ۳۶ ماشین می‌شود که برای کسب مهم‌ترین جایزه در صنعت خودروسازی رقابت می‌کنند.

البته رقابت این ۳۶ خودرو فقط برای کسب یک جایزه نیست، بلکه در ۵ بخش دیگر نیز شاهد رقابت بهترین خودروهای جهان از نظر کارشناسان و خبرنگاران خواهیم بود. همچنین در این رویداد، بخشی برای تقدیر از تاثیرگذارترین چهره دنیای خودرو در نظر گرفته شده است که به مدیران موفق کمپانی‌های خودروسازی جایزه‌ای اهدا خواهد شد.

پیش از معرفی نامزدهای جایزه خودرو سال ۲۰۲۴ جهان، شرایط و قوانین این رقابت را مرور می‌کنیم.

اول اینکه، از هر ماشین باید حداقل ۱۰ هزار دستگاه در سال تولید شده باشد و با قیمتی کمتری از ارزش خودروهای لوکس در اختیار خریداران و مشتریان بازارهای مهم و بزرگ جهانی قرار گرفته باشد.

دوم اینکه با توجه به بند قبلی، این خودروها باید حداقل در دو بازار بزرگ جهان شامل چین، ایالات متحده، اروپا، ژاپن، کره جنوبی و هند عرضه شده باشند. علاوه بر این، خودروهایی می‌توانند در جایزه خودرو سال جهان شرکت کنند که حداقل در دو قاره مختلف به فروش برسند.

در نهایت بند سوم که بر اساس آن، نامزدهای جایزه باید از ۱ ژانویه ۲۰۲۲ (۱۱ دی ۱۴۰۰) تا ۳۰ مارس ۲۰۲۳ (۱۰ فروردین ۱۴۰۲) فروخته شده باشند.

البته این قوانین برای نامزدهای بخش اصلی، یعنی بهترین خودرو است و دیگر بخش‌ها علاوه بر این موارد، قوانین و شرایط خاص خود را دارند.

در دوره جدید جایزه، از ۳۶ خودرویی که برای بخش اصلی معرفی شده‌اند، ۱۵ ماشین محصول شرکت‌های چینی است. از این ۱۵ ماشین چینی هم ۳ خودرو لوگوی بی وای دی دارند که یکی از آنها بی وای دی سیل، رقیب تسلا مدل ۳ است.

دیگر خودروهای چینی شامل هاوال H6، نیو ET5 و زیکر X می‌شود. ماشین زیکر شباهت زیادی به ولوو EX30 دارد. نکته جالب اینجاست که محصول ولوو نیز یکی از نامزدهای بهترین خودرو سال جهان ۲۰۲۴ است.

بخش زیادی از فهرست نامزدهای سال ۲۰۲۴ را خودروهای برقی پر کرده‌اند که از بین آنها می‌توان به فولکس واگن ID.7، آبارث 500e، فیسکر اوشن، کیا EV9 و هیوندای کونا الکتریک اشاره کرد. هر چند تعداد ماشین‌های برقی در این فهرست زیاد است، اما همچنان اتومبیل‌های بنزینی و هیبریدی نیز در جایزه حضور دارند.

میتسوبیشی اوتلندر، فورد برانکو، مزدا CX-50، مزدا CX-90، هیوندای سانتافه، تویوتا پریوس و سیتروئن C3 ایرکراس خودروهای بنزینی و هیبریدی هستند که برای جایزه بهترین خودرو سال کاندید شده‌اند. لکسوس LXB، کوچک‌ترین محصول برند لوکس ژاپنی نیز برای رقابت آماده است.

در بین نامزدهای جایزه خودرو سال جهان اسامی نام‌آشنایی برای ایرانی‌ها نیز به چشم می‌خورد. اومودا O5 که در کشورهای مختلف عرضه می‌شود، در بازار خودرو ایران با نام فونیکس آریزو ۶ پرو و آریزو ۶ GT به فروش می‌رسد. سانگ یانگ تورس، سوزوکی فرانکس و هیوندای کونا دیگر خودروهایی هستند که به زودی وارد بازار کشور خواهند شد.

در جایزه خودرو سال ۲۰۲۳ جهان، هیوندای آیونیک ۶ عنوان بهترین خودرو را کسب کرد و علاوه بر این جوایز بخش‌های بهترین خودرو برقی و بهترین طراحی ماشین را نیز به خود اختصاص داد. در سال ۲۰۲۲ همین اتفاق برای هیوندای آیونیک ۵ افتاد. همچنین در دو سال گذشته نیز مدیران طراحی هیوندای و جنسیس به عنوان چهره سال خودرو جهان شناخته شدند.

فهرست نامزدهای جایزه سال ۲۰۲۴

نامزدهای جایزه خودرو سال جهان ۲۰۲۴

فهرست نامزدهای جایزه خودرو سال ۲۰۲۴ جهان شامل ۳۶ خودرو می‌شود که بر اساس حروف الفبا مرتب شده‌اند.

فروش فوری خودرو

نویسنده: میلاد قزللو

source
کلاس یوس

viraje

توسط viraje