Wp Header Logo 109.png


منتشر شده در 15 فروردین 1403 ساعت 15:00


چرا خودروهای برقی در آمریکا هنوز محبوب و پرفروش نیستند؟

با وجود اینکه شرکت آمریکایی تسلا از پیشگامان تولید خودروهای برقی است، اما این نوع خودروها در سرزمین مادری از محبوبیت بالایی برخوردار نیستند.

یکی از بخش هایی که نقش پر رنگی در افزایش آلودگی هوا دارد، صنعت حمل و نقل است. هر ساله میلیون ها تن گاز خطرناک از اگزوز خودروها خارج شده و وارد جو می شود. برای مقابله با این مشکل، تولید اتومبیل های برقی در دستور کار قرار گرفته و صنعت خودرو با سرعت بالایی به سمت برقی سازی می رود.

آمریکا به عنوان طلایه دار اقتصاد و تکنولوژی، دومین بازار بزرگ خودرویی دنیا را در اختیار دارد. صنعت خودروی این کشور از جایگاه ویژه ای برخوردار است، چرا که نقشی کلیدی در تولید ثروت ایفا می کند. با این حال استقبال از خودروهای برقی در ایالات متحده پایین تر از برخی کشورهاست و این نوع وسایل نقلیه هنوز از فروش مناسبی برخوردار نیستند. این امر می تواند ریشه در چهار عامل مختلف داشته باشد.

عامل اول: خودروهای بزرگ، جاده های بزرگ، زیرساخت های بزرگ

ایالات متحده بهشت شاسی بلندها و پیکاپ های درشت اندام است. در فرهنگ آمریکایی یک قاعده کلی وجود دارد: هر چه بزرگ تر، بهتر! این قاعده تقریباً شامل همه چیز می شود، حتی خودروها! شهروندان آمریکایی از همان ابتدا علاقه زیادی به خودروهایی که فضای داخلی گسترده ارائه می کنند، داشته اند. جالب اینکه در این کشور، اسب بخار خودروها نیز اهمیت دارد و طبیعتاً هر چه عدد آن بزرگ تر باشد، احتمال فروش بالاتر خواهد رفت!

چرا خودروهای برقی در آمریکا هنوز محبوب و پرفروش نیستند؟

طبق داده های موجود، میانگین وزن خودروهای شاسی بلند حاضر در بازار آمریکا اکنون برابر با ۴۹۶۹ پوند یا ۲۲۵۴ کیلوگرم است. پیکاپ ها نیز اکنون به طور میانگین ۵۸۴۰ پوند یا ۲۶۴۹ کیلوگرم وزن دارند. جابجایی این میزان وزن، نیازمند حجم بالایی از انرژی است. وجود منابع زیاد انرژی در آمریکا و قیمت پایین نسبت به درآمد، خیال مشتریان آمریکایی را از این بابت راحت کرده است. حتماً این را نیز می دانید که اقتصاد آمریکا تا چه حد به نفت و بنزین وابستگی دارد. بنابراین، می توان حدس زد که چرا خودروهای عضلانی، پیکاپ ها و شاسی بلندهای تنومند که عمدتاً مصرف سوخت بیشتری نسبت به بقیه مدل ها دارند، در ایالات متحده بیشتر از سایر نقاط دنیا محبوب تر هستند.

چرا خودروهای برقی در آمریکا هنوز محبوب و پرفروش نیستند؟

به طور کلی با توجه به فرهنگ رایج در بین شهروندان آمریکایی و همچنین وسعت این کشور، فاصله گرفتن از سوخت های فسیلی و فراگیر شدن خودروهای برقی امری تدریجی و زمان بر خواهد بود. بدیهی است که احداث ایستگاه های شارژ به تعداد کافی در این کشور پهناور سال ها طول خواهد کشید. اما به احتمال زیاد ترغیب مشتریان به خرید مدل های برقی با موتورهای کوچک و بی صدا، مستلزم گذشت زمان بیشتر و شاید تغییر چند نسل خواهد شد!

میزان سوخت و مصرف خودروها

عامل دوم: قیمت پایین سوخت

آمریکا از لحاظ منابع انرژی، کشوری غنی به شمار می رود. این ویژگی باعث شده قیمت سوخت در اکثر نقاط آن نسبت به درآمد مردم پایین باشد. برای درک بهتر، بد نیست قیمت یک گالن بنزین (معادل ۳.۷۸ لیتر) را در فرانسه و آمریکا مقایسه کنیم. در فرانسه، میانگین قیمت هر گالن بنزین در ماه فوریه ۲۰۲۴ معادل ۷.۵۰ دلار بوده؛ حال آنکه در آمریکا این رقم برابر با ۳.۴۹ دلار بوده است. به عبارت دیگر در فرانسه، هر لیتر بنزین حدوداً ۲ دلار قیمت دارد، اما در آمریکا رانندگان برای هر لیتر بنزین کمتر از ۱ دلار پرداخت می کنند. از این رو مشتریان بازار خودرو انگیزه کافی برای استفاده از خودروهای برقی ندارند.

عامل سوم: قوانین واردات و چالشی بزرگ برای تولید خودروهای برقی در آمریکا

حذف موتورهای درون سوز که طراحی آنها به دانش بالایی نیاز دارد و استفاده از پیشرانه های برقی باعث شده فاصله زیاد موجود بین خودروسازان بزرگ جهان و شرکت های چینی کمتر از گذشته شود. در حال حاضر شرکت های چینی سخت به دنبال گسترش حضور خود در بازارهای بین المللی هستند. دولت آمریکا برای افزایش قدرت رقابت پذیری خودروسازان این کشور، سیاست هایی را در راستای افزایش ظرفیت تولید داخلی در پیش گرفته است. با آنکه این سیاست ها برای بهبود اقتصاد آمریکا تدوین شده، اما ممکن است مقررات مربوط به آنها به نفع تولیدکنندگان داخلی خودروهای برقی تمام نشود.

خودروهای آمریکا

آمریکا می خواهد چین را از زنجیره تولید محصولات خودروسازانی مثل تسلا(Tesla)، فورد، جنرال موتورز و استلانتیس به طور کامل حذف کند؛ موضوعی که به دلیل محدودیت های موجود در شبکه تأمین قطعات می تواند شرایط سختی را برای شرکت های آمریکایی پدید بیاورد. برای مثال کمبود مواد خام کمیاب که بر سر تصاحب آنها رقابت شدیدی وجود دارد، خودروسازان آمریکایی را در تنگنا قرار خواهد داد. سیاستی که آمریکا در این رابطه دنبال می کند، به شرح زیر است:

۲۰۲۳ ۲۰۲۴ ۲۰۲۵ ۲۰۲۷
۴۰ درصد از مواد خام مورد نیاز برای ساخت باتری، باید از آمریکا و یا کشورهایی که تجارت آزاد با آمریکا دارند، تأمین شود. ممنوعیت استفاده از قطعات تولید چین برای ساخت باتری ممنوعیت استفاده از فلزات استخراج شده و یا تولید شده در چین برای ساخت باتری ۸۰ درصد از مواد خام مورد نیاز برای ساخت باتری باید از آمریکا یا کشورهایی که تجارت آزاد با آمریکا دارند، تأمین شود.

جنجال های سیاسی

چرا خودروهای برقی در آمریکا هنوز محبوب و پرفروش نیستند؟

شهروندان آمریکایی خود را برای رقابت های انتخاباتی و گزینش رئیس جمهور بعدی این کشور آماده می کنند. به احتمال قوی در این دوره نیز دونالد ترامپ و جو بایدن دو نامزد اصلی برای ورود به کاخ سفید خواهند بود. انتظار می رود خودروهای الکتریکی و نظرات دو طرف درباره برقی سازی صنعت خودرو، نقش پر رنگی در جذب آرا داشته باشد. در یک طرف، دموکرات ها از حامیان برقی سازی و تولید خودروهای الکتریکی هستند؛ در طرف مقابل جمهوری خواهان معتقدند برقی سازی به نفع چین بوده و سبب قدرت گرفتن این کشور می شود.

این کشمکش های سیاسی و دیدگاه های کاملاً متفاوت دو جناح اصلی، خودروسازان را با تردید و عدم اطمینان مواجه می کند. در نتیجه، آنها برنامه های مرتبط با برقی سازی را به تعویق انداخته و با طمأنینه و تأمل بیشتری تحولات را رصد می کنند. این مسأله نیز به نوبه خود شک و تردید مشتریان نسبت به آینده خودروهای برقی را در پی دارد.

source
کلاس یوس

viraje

توسط viraje