1260 90 Charkhan

استفاده از گیربکس ‌اتوماتیک در ساختار برلیانس باعث آسان شدن روند رانندگی شده است به ‌خصوص برای افرادی که باید ساعت‌های طولانی رانندگی کنند؛ اما گاهی استفاده نادرست از دنده ‌اتومات یا بی‌توجهی به سرویس‌های دوره‌ای باعث آسیب دیدن این قطعه می‌شود و برای رفع مشکل پیش آمده باید برای تعمیر گیربکس برلیانس اقدام کرد. شناخت بعضی از این مشکلات کمک می‌کند تا با رعایت برخی از نکات فنی بتوان از بروز آن‌ها جلوگیری کرد. در این مقاله به 8 مورد از این مشکلات اشاره می‌کنیم. با ما همراه باشید.

گیربکس ‌اتوماتیک برلیانس

گیربکس یکی از مهم‌ترین ساختارهای خودروهای برلیانس می‌باشد که در صورت خراب شدن روند حرکت خودرو را مختل می‌کند؛ بنابراین باید هر چه سریع‌تر برای تعمیر گیربکس اتوماتیک آن اقدام کرد. این خودرو در دو مدل دستی و اتوماتیک تولید شده است. نوع اتوماتیک این قطعه معمولاً با استفاده از سیستم هیدرولیکی به طور خودکار با تغییر وضعیت خودرو از نظر سرعت، وضعیت دنده را تغییر می‌دهد.

گیربکس ‌اتوماتیک 5 سرعته برلیانس نیروی موردنیاز خود را از موتور دریافت و به‌ صورت قدرتی (درنده 1) یا سرعتی (درنده 5) تبدیل کرده و آن را به دیفرانسیل و چرخ‌های خودرو ارسال می‌کند. این روند کاری تقریباً در تمام مدل‌های خودرو برلیانس و ماشین‌های دنده ‌اتومات یکسان است.

مشکلاتی که منجر به تعمیر گیربکس‌ برلیانس می‌شود

گیربکس‌ اتوماتیک برلیانس با استفاده از یک سیستم هیدرولیک یا کامپیوتری به هدایت جعبه ‌دنده می‌پردازد، اما اگر به دلیل مشکلات مختلفی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم خراب شود باید هرچه سریع‌تر و قبل از آسیب دیدن کل ساختار برای تعمیر گیربکس برلیانس خود اقدام کنید. توجه کنید که هزینه تعمیر این قطعه با توجه ‌به اتوماتیک بودن می‌تواند بسیار بالا باشد، بنابراین با بروز کوچک‌ترین مشکل برای رفع آن اقدام کنید.

اختلال در تعویض دنده

تعویض دنده در خودروهای اتوماتیک برلیانس باید در زمان درست و هنگام کاهش یا افزایش سرعت انجام شود، اما یکی از مشکلات گیربکس مربوط به تأخیر در انجام این روند است. گاهی اوقات گیربکس در برابر جابه‌جایی دنده در زمان و شرایط درست مقاومت می‌کند، این مسئله در سرعت‌های بالا یا جاده‌های سربالایی که ماشین نیاز به قدرت بیشتری دارد دردسرساز خواهد شد. در صورتی ‌که متوجه این مشکل شدید سریعاً به یک تعمیرگاه حرفه‌ای مراجعه کنید.

دمای بالای گیربکس

قطعات مهم خودرو مانند موتور، گیربکس و… چون با سرعت بسیار زیادی فعالیت خود را انجام می‌دهند، در حین کار دمای بالایی دارند و چون این قطعات از آلیاژهای مناسب ساخته شده‌اند در اثر گرمای تولید شده آسیب نمی‌بینند، اما یکی از مشکلات گیربکس مربوط به تولید گرمای بیش ‌از حد است. این دمای غیرعادی می‌تواند به سایر قطعات نزدیک به گیربکس و خود این ساختار آسیب بزند.

کاهش سطح روغن

روند کار گیربکس بر پایه سیالات و روغنی است که درون این قطعه ریخته می‌شود، زیرا این مایع کارکردهای مختلفی در این ساختار دارد. به طور مثال این روغن در زمان درست با باز شدن دریچه کانال‌های کلاچ به درون صفحات کلاچ جاری می‌شود یا به انتقال قدرت موتور کمک می‌کند.

یکی از مشکلات گیربکس این است که کارکرد آن با کاهش سطح این روغن فرق می‌کند و شما تصور می‌کنید که نیاز به تعمیر گیربکس برلیانس است در صورتی ‌که با پر کردن مخزن روغن مشکلات ایجاد شده برطرف می‌شوند.

لغزش گیربکس

یکی دیگر از مشکلات اساسی گیربکس مربوط به لغزش این قطعه است که برای برطرف کردن آن باید به تعمیرگاه تخصصی گیربکس مراجعه کنید. لغزش این قطعه به معنای آن است که با فشار دادن پدال گاز هیچ تغییری در سرعت ایجاد نشود این در حالی است که دور موتور خودرو تغییر می‌کند. در صورت بروز این مشکل باید به‌ سرعت برای رفع آن اقدام کنید وگرنه ساختار کلاچ نیز آسیب می‌بیند.

نشت روغن

گاهی اوقات ممکن است بدنه گیربکس دچار ترک یا شکستگی شود این مسئله با توجه ‌به نیاز این قطعه به روغن مشکل‌ساز می‌شود، زیرا روغن داخل گیربکس دچار نشتی شده و سطح روغن داخل ساختار را کاهش می‌دهد. در این شرایط باید برای تعمیر گیربکس برلیانس و تشخیص علت نشتی اقدام و آن را برطرف نمود. شکستگی بدنه این قطعه تنها یکی از دلایل نشت روغن خواهد بود.

آسیب دیدن صفحه فلایویل

فلایویل یکی از قطعات مهم در گیربکس است که وظایفی همچون انتقال نیروی موتور به گیربکس، سرعت متعادل کردن حرکت میل‌لنگ و… را برعهده دارد، اما اگر این صفحه دچار شکستگی شود انجام این وظایف مختل شده و مشکل بزرگی برای گیربکس ایجاد می‌شود. برای جلوگیری از این مشکل باید به‌ صورت دوره‌ای از سلامت صفحه فلایول اطمینان حاصل کنید.

کثیف شدن روغن گیربکس

همان‌طور که اشاره کردیم روغن گیربکس یکی از اجزای بسیار مهم در این ساختار است که وظایف مختلفی را انجام می‌دهد، اما چرخش مداوم این روغن در ساختار گیربکس برای راه‌اندازی تسمه‌ها و ساختار کلاچ برای تعویض دنده باعث می‌شود تا به ‌مرور‌ زمان کثیف شده و جرم بگیرد.

روغن گیربکس به رنگ صورتی و شفاف است، اما زمانی که کثیف شود به رنگ قهوه‌ای تیره خواهد بود. وضعیت این مایع باید یک‌ بار در ماه بررسی شود و در صورت نیاز برای تعویض آن اقدام کرد، در غیر این صورت باعث آسیب دیدن ساختار گیربکس می‌شود.

قفل کردن چرخ‌دنده‌ها

یکی دیگر از مشکلات گیربکس ‌اتوماتیک مربوط به قفل کردن یا گیر کردن چرخ‌دنده‌ها است. گاهی اوقات در حین رانندگی دنده ‌اتومات از حالت قدرت به حالت سرعت تغییر وضعیت نمی‌دهد، زیرا چرخ‌دنده‌ها قفل کرده‌اند و سیستم انتقال قدرت غیرفعال شده است. در این حالت باید سریعا توقف کرده و یا با همان دنده قدرتی خودرو خود را به یک تعمیرگاه معتبر برسانید تا مشکل این قطعات برطرف شود. در غیر این صورت گاز دادن به خودرو باعث صدمه زدن به سایر بخش‌های گیربکس می‌شود.

 

بهترین گزینه برای تعمیر گیربکس‌های اتوماتیک معیوب برلیانس

گیربکس ‌اتوماتیک خودروهای برلیانس در اثر استفاده نادرست مانند قرار دادن دنده در حالت پارک زمانی که هنوز توقف نکرده‌اید و… می‌تواند آسیب ببیند، اما موارد دیگری مانند بالا رفتن دمای گیربکس، کاهش میزان روغن در آن، لغزش، شکستن صفحه فلایویل و… نیز باعث ایجاد مشکل در روند کاری این قطعه خواهد شد.

تعمیرگاه های تخصصی گیربکس اتوماتیک با داشتن کادری مجرب و تجهیزات کامل می‌تواند به شما در زمینه تعمیر گیربکس و رفع مشکلات متعدد آن در شرایط مختلف کمک کند.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و چرخان در تهیه آن نقشی نداشته است

source
کلاس یوس

viraje

توسط viraje