Wp Header Logo 396.png

با وجود سابقه نه چندان درخشان مایکروسافت در بازطراحی‌ های اساسی ویندوز، به نظر می‌ رسد ویندوز ۱۱ تجربه‌ ای متفاوت باشد. رابط کاربری جدید این سیستم‌ عامل، اگرچه کاملا دگرگون شده است؛ اما به گونه‌ای طراحی شده که کاربران قدیمی ویندوز به سرعت با آن انس گرفته و به کار خود ادامه ‌دهند. پانوس پانای، مدیر ارشد محصول مایکروسافت، در مراسم معرفی ویندوز ۱۱ بر حفظ آشنایی کاربران با سیستم ‌عامل جدید تأکید کرد. این امر با توجه به واکنش منفی بسیاری از کاربران به تغییرات، گامی مثبت تلقی می ‌شو؛ اما در عین حفظ آشنایی، ویندوز ۱۱ نوآوری‌ های زیادی را نیز به ارمغان می ‌آورد. این نوآوری ‌ها شامل تغییراتی در رابط کاربری، منوی استارت،taskbar و اضافه شدن قابلیت‌ های جدیدی مانند Snap Layouts و Snap Groups می ‌شود.

رونمایی از نسل جدید سیستم عامل محبوب مایکروسافت

ویندوز ۱۱، جدیدترین نسخه از سیستم عامل محبوب مایکروسافت، از تاریخ ۴ اکتبر ۲۰۲1 برای کامپیوتر های شخصی منتشر شده است؛ اما ارتقاء به این نسخه، مستلزم بررسی و تأیید توانایی کامپیوتر شما برای اجرای ویندوز ۱۱ است.

انتشار تدریجی این به ‌روزرسانی تا اواسط سال ۲۰۲۲ ادامه داشت تا مایکروسافت از هماهنگی کامل آن با سخت افزار و نرم افزار های مختلف کامپیوتر ها اطمینان حاصل کند.

چهره ای جدید در ویندوز 11

قابلیت های ویندوز 11

نوار وظیفه ویندوز 11 دستخوش تغییراتی شده است که شباهت‌ هایی به سیستم ‌عامل‌ های کروم و مک دارد. شاید این نکته را نیز یکی از قابلیت های ویندوز 11 به حساب آورد. آیکون‌ ها در مرکز نوار وظیفه قرار گرفته و کوچک ‌تر شده‌ اند، شبیه به کروم ‌اواس؛ اما دکمه استارت در سمت چپ باقی مانده است. پنجره ‌ها نیز گوشه‌ های گرد و منحنی ‌تری مانند مک ‌اواس پیدا کرده‌ اند.

هنوز خیلی ها دکمه‌ های پهن‌تر نوار وظیفه برای برنامه‌ های در حال اجرا در ویندوز 10 را به آیکون‌ های کوچک‌ تر برنامه‌ های ثابت ترجیح می ‌دهند؛ اما ظاهر متمرکز نوار وظیفه در ویندوز 11 هم می‌ تواند جذاب باشد. این تمرکز باعث می‌ شود که دیگر نیازی به پیمایش کل صفحه با ماوس برای باز کردن برنامه از منوی استارت نباشد که می‌ تواند کار را برای برخی کاربران آسان ‌تر کند.

ویندوز 11 شاهد تغییراتی ظریف در زمینه شفافیت، انیمیشن ‌ها و طراحی آیکون ‌ها است که نشان‌ دهنده‌ تکامل < سیستم طراحی فلوئنت < (Fluent Design System) می‌ باشد.

اگرچه وعده استفاده از سیستم طراحی فلوئنت در ویندوز 10 داده شد؛ اما این سیستم هرگز به طور کامل جایگزین طراحی قبلی نشد. با به کار گیری قابلیت های ویندوز 11 و متریال ‌های جدیدی مانند میکا (Mica) و دود (Smoke) سعی در رفع این مشکل دارد. میکا با ظاهر مات و سایه ‌دار خود، بر اساس رنگ پس ‌زمینه، عمق و زیبایی به رابط کاربری می‌ بخشد. دود با تیره‌ تر کردن نواحی دیگر، تمرکز را به بخش مهم ورودی جلب می‌ کند. علاوه بر این، حالت تاریک (Dark Mode) نیز در ویندوز 11 ظاهری یکدست‌ تر پیدا کرده و متریال ‌های جدید بر اساس این حالت تغییر می‌ کنند. به طور کلی، به نظر می‌ رسد که ویندوز 11 با استفاده از این متریال‌ ها و طراحی فلوئنت، تجربه کاربری زیبا تر و کارآمد تری را برای کاربران به ارمغان خواهد آورد.

ویجت های مایکروسافت ویندوز 11

ویجت های مایکروسافت

اپل در iOS 14 و iPadOS 15 با تقویت ویجت ‌ها و مایکروسافت نیز با ارائه ویجت‌ های جدید و جذاب در ویندوز 11، گامی مهم در جهت تغییر رویکرد از اپلی‌کیشن‌ ها به سمت راه‌ های سریع ‌تر و آسان‌ تر برای دسترسی به اطلاعات برداشته ‌اند. این امر نشان می ‌دهد که دوران تسلط اپلیکیشن‌ ها رو به افول است و کاربران به دنبال روش‌ های کارآمد تر برای تعامل با دستگاه‌ های خود هستند.

ویجت ‌های ویندوز 11 در مقایسه با پنل اخبار و علایق ویندوز 10، پیشرفتی چشمگیر محسوب می ‌شوند. این ویجت‌ های جدید، اطلاعاتی مانند اخبار، آب ‌و هوا، ترافیک، ورزش و بورس را به صورت شخصی‌ سازی شده در اختیار کاربر قرار می‌ دهند. هوش مصنوعی در شخصی ‌سازی محتوا و موتور رندرینگ اج در نمایش آن به کاربر کمک می ‌کنند.

ابزار چیدمان و مدیریت پنجره در ویندوز 11

مدیریت پنجره

Snap Layouts از جدیدترین قابلیت های ویندوز 11 برای مدیریت آسان ‌تر پنجره‌ ها است. این قابلیت به شما امکان می ‌دهد از بین چیدمان ‌های از پیش تعریف‌ شده‌ پنجره، یکی را انتخاب کنید و به راحتی آن را با برنامه‌ های دلخواه خود پر کنید.

مهم‌ ترین مزیت Snap Layouts این است که چیدمان ‌ها ذخیره می ‌شوند و از طریق آیکون‌ های نوار وظیفه برنامه در دسترس قرار می ‌گیرند. به این ترتیب، نیازی به ایجاد مجدد چیدمان ‌ها بعد از انجام کار های دیگر روی رایانه نیست.

جمع بندی

قابلیت های ویندوز 11 بسیار جذاب و تجربه‌ ای کاربری ارتقا یافته را به ارمغان می‌ آورد. برنامه‌ های قدیمی ویندوز مانند Paint، Photos، Notepad، Media Player، Mail و… با ظاهری جدید و در برخی موارد با ویژگی ‌های جدیدی به ‌روزرسانی شده ‌اند. همچنین، جلسات متمرکز (Focus Sessions) در برنامه‌ ساعت (Clock) ویندوز 11 به شما کمک می‌ کند تا با تعیین محدودیت زمانی، بدون حواس ‌پرتی کارهایتان را انجام دهید. برنامه‌ تنظیمات بازطراحی شده با بهره‌ گیری از یک منوی سمت چپ دائمی، جست و جو و دسترسی به تنظیمات مورد نظرتان را آسان ‌تر می‌ کند.

source
کلاس یوس

viraje

توسط viraje