خرید و فروش کد ملی تخلف است

فروردین 1403: اخیرا اخباری مبنی‌بر خرید و فروش کد ملی برای خرید خودرو وارداتی توسط نمایشگاه‌داران منتشر شده که این آگهی‌ها در فضای مجازی بازار داغی دارد و با اعلام قیمت‌های بسیار بالا به متقاضیان اعلام می‌کنند. در این باره، اتحادیه نمایشگاه‌داران به متخلفان اخطار داد و اطلاعیه‌ای صادر کرد.

اسد کرمی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو، در همین ارتباط می‌گوید از سال گذشته اخطارهای مختلفی را به نمایشگاه داران برای اقدامات غیرقانونی داده‌ایم و حتی اعلام کرده‌ایم اگر توسط نمایشگاه داران خرید کد ملی انجام شد با آنها برخورد جدی می‌کنیم. در همین ارتباط مجوز فعایت برخی از نمایشگاه داران باطل شده است اما در قالب نامه‌ای رسماً به تمام صنف اعلام کرده‌ایم که این موضوع تخلف است. این نامه به شرح زیر است:

«پیرو شایعاتی درخصوص خرید و فروش کد ملی اشخاص حقیقی برای موضوع واردات و ثبت نام خودرو بدین وسیله این اتحادیه ضمن تکذیب این موضوع به مردم هشدار می‌دهد هرگونه واگذاری کد ملی و سایر مدارک مرتبط تحت هر عنوان و قرارداد به شخص ثالث تخلف و موجب سوءاستفاده افراد سودجو می‌باشد و عواقب سنگین حقوقی کیفری و مالیاتی در پی خواهد داشت.»

قیمت کد ملی برای ثبت‌نام خودرو چقدر است؟

اسفند 1402: مبلغی که واسطه‌ها و افراد به واسطه کد ملیشان دریافت می‌کنند، براساس قیمت نهایی خودرو و فاصله قیمت بازار و کارخانه است. هر چقدر این فاصله زیاد باشد،‌ سود فروش کد ملی بیشتر می‌شود.

در بین خودروهای مدیران خودرو ارزش کد ملی (برای ثبت‌نام‌کنندگان در سامانه یکپارچه) بین 50 تا 100 میلیون تومان است. برای خودروهای کرمان موتور این عدد از 100 تا 290 میلیون تومان است. حواله محصولات ایران خودرو نیز از 150 تا 350 میلیون تومان است. برای خودروی هایما ارزش حواله، ‌350 میلیون تومان،‌ دنا حدود 150 میلیون تومان و پژو206  نیز 200 میلیون تومان است. حواله محصولات سایپا نیز از 15 تا 100 میلیون تومان است. به عنوان مثال در خودروی کوییک جی ایکس،‌ عدد یاد شده در حدود 15 میلیون تومان و کوییک اس و کوییک آر از 80 تا 100 میلیون تومان است. حواله شاهین نیز این روزها 100 میلیون تومان خرید و فروش می شود. همچنین در محصولات گروه بهمن حواله رسپکت 200 میلیون تومان،‌ فیدلیتی و دیگنیتی هم 300 میلیون تومان است. اما خودروهای وارداتی در صدر این لیست ها هستند؛‌ حواله (تکمیل وجه شده در سامانه یکپارچه خودرو)‌ هیوندای کرتا و تویوتا کرولا بین 400 میلیون تومان تا 650 میلیون تومان است.

از کد ملی جانبازان نیز سوء‌استفاده می‌شود. در مورد خودروهایی که ارزش ارزی آن ها 25 هزار یورو است برای جانبازان 50 درصد،‌ بین 700 میلیون تومان تا یک میلیارد تومان خرید و فروش می‌شود. برای خودروهای 30 هزار دلار (برای جانبازان 60 درصد) و همچنین خودروهای 35 هزار دلار (برای جانبازان 70درصد) به ترتیب از یک میلیارد تومان تا سه میلیارد تومان دریافت می‌شود.  اخیراً وزارت صمت در خصوص خرید و فروش کد ملی اشخاص حقیقی برای موضوعاتی نظیر واردات و ثبت‌نام خودرو، تأکید کرده است که این اقدام وجاهت قانونی ندارد و هرگونه واگذاری (فروش) کد ملی و سایر مدارک مرتبط به شخص ثالث تخلف است.

فروش کد ملی برای واردات خودرو تخلف است

وزارت صنعت معدن و تجارت، تاکید کرد که خرید و فروش کد ملی اشخاص حقیقی برای موضوعاتی نظیر واردات و ثبت‌نام خودرو، تخلف بوده و در این باره اطلاعیه‌ای را صادر کرد. متن اطلاعیه به شرح زیر است:

« با توجه به اخبار منتشره در فضای مجازی پیرامون خرید و فروش کد ملی (اسناد سجلی) اشخاص حقیقی جهت موضوعاتی نظیر واردات و ثبت‌نام خودرو، بدین وسیله ضمن تاکید بر عدم وجاهت قانونی چنین اقداماتی، به اطلاع عموم می‌رساند که هرگونه واگذاری (فروش) کدملی و سایر مدارک مرتبط تحت هر عنوان و قرارداد به شخص ثالث جهت موضوعاتی نظیر ثبت‌نام خودرو تخلف و در صورت اطلاع این وزارت، موجب سلب اولویت خواهد بود.

ضمنا بر رفتار افراد هنجارشکن نیز (اشخاصی که مبادرت به سوءاستفاده از کد ملی سایرین می‌کنند) مسئولیت حقوقی و کیفری جاری خواهد بود؛ لذا ضرورت دارد شهروندان با هوشیاری و اطلاع‌رسانی به سایرین، مانع از هرگونه سوء‌استفاده در این خصوص شوند ».

source
کلاس یوس

viraje

توسط viraje