Wp Header Logo 696.png

نوشته و عکس : مهندس حمیدرضا شهبازی / کمپانی فوتون فعالیت خودرا در سال 1966 با ساخت خودرو های تجاری و شهرسازی و معدن آغاز کرد این کمپانی با معرفی محصولات خود در کلاس ون،پیکاپ،suv ، کامیونت و کامیون در بزار ایران حضور پیدا کرد که توسط شرکت عظیم خودرو ، ایران خودرو دیزل و سایپا به بازار عرضه شد.

معرفی:

«خبرماشین» – پیکاپ فوتون تونلند محصولی که در سال 1393 در مجموعه ایران خودرو دیزل به تولید رسید محصولی که در ابتدا به نظر می رسید با توجه به موتور دیزل آن بتواند جایگاه مناسبی را در بین شرکت های نفتی ،گازی و ادارات دولتی پیدا کند اما به واسطه عدم شناخت،عدم سازگاری این خودرو با سوخت گازوییل موجود درجایگاه های سوخت ایران و نیز عدم آشنایی با تعمیرات فنی موتوراین خودرو با استقبال مناسبی مواجه نشد.در همان سال ابتدایی این خودرو با موتور 2400 میتسوبیشی هم به بازار عرضه شد که با توجه به وزن1905 کیلوگرمی و ابعاد این خودرو از همان ابتدا عدم تناسب پیشرانه با اتاق، این خودرو را در نسخه بنزینی به شدت تنبل و ظعیف نشان داد . با گذشت زمان و با توجه به وجود بازاری مناسب در بین مردم وجوانان ایرانخودرو دیزل در سال 1398 درست به تغییراتی مناسب در این خودرو زد و طراحی ساده داشبورد ، تجهیزات ایمنی و نیز موتور بنزینی این خودرو دست خوش تغییراتی شد که افزوده شدن esp  و جایگیزینی موتور 2 لیتری توربو به جای موتور 2400 از جمله این تغییرات بود.

اما با گذشت زمان و ورود رقبای جدید در این کلاس خودرویی و نیز معرفی نسل جدید فوتون تونلند توسط ایرانخودرو ،چهره این پیکاپ دست خوش تغییراتی شد که بتواند در این کلاس به رقابت بپردازد و حال نسخه اتوماتیک همراه با چهره ای جدید نیز توسط ایرانخودرو دیزل معرفی شد.

طراحی:

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»؛ در نگاه اول و در مقام مقایسه با پیکاپ های موجود در بازار جلو پنجره بزرگ ،چراغ های بیرون زده و آینه با رنگ خاکستری بیشتر از دیگر قسمت های خودرو خودنمایی میکند. سپر پیکاپ تونلند بزرگ ویک تیکه طراحی شده که با استفاده از خطوط بالایی و پایینی سعی در تهاجمی نشان دادن خودرو دارد که با وجود جای خالی مه شکن و کاپوت ساده و فارغ از هرگونه هیجان هرچه رشته کرده بود را پنبه کرد! اما بنظر نگارنده طراحی این خودرو بعد از فیس لیفت زیبا تر شده ولی نمیشود به این نتیجه رسید که با یک خودرو زیبا و کم نقص طرف هستیم. در طراحی بغل سازنده با استفاده از خروجی هوا بر روی گلگیر ،رینگ های 17 اینچی ، بچه گلگیر های مشکی، آینه های خاکستری ، دستگیره های مشکی و نیز خطی که از گلگیر شروع شده و در قسمت بار به پایان رسیده است سعی در این دارد که از سادگی این قسمت بکاهد که در ترکیب با برچسب های نصب شده توسط مالک و محدودیت های طراحی در این کلاس میتوان نمره قبولی به این قسمت از پیکاپ تونلند داد.

قطعا یکی از بزرگترین چالش ها برای یک طرح جذاب یک پیکاپ و وانت طراحی قسمت عقب آن است که ساده و همراه با محدودیت در طراحی است  اما طراحی زاویه دار چراغ و امتداد خطوط دور چراغ به درب عقب و نوعی بیرون زدگی اسپویلر مانند و همچنین خط پایین درب طراحی خوبی را به نمایش میگزارد .اما عدم همخوانی فونت و ساییز نوشته های پشت درب عقب کمی به چشم می آید و ای کاش با سلیقه و حوصله بیشتری طراحی نوشته ها انجان میشد.

در لحظه ورود به خودرو طراحی زیبای داخلی قطعا باعث تعجب راننده و سرنشین میشود! استفاده از فوم نرم و ترکیب چند طرح بر روی داشبرد زیبایی خاصی را در قسمت جلویی خودرو پدید آورده است که نشان از توجه کمپانی به سرنشینان داخل خودرو است تا بینندگان خارج آن! در کنار استفاده از چند رنگ دوخت باکیفیت و منظمی بر روی داشبرد کار شده است که به زیبایی داشبرد کمک شایان توجهی کرده است.دریچه هواکش کوچک و بزرگ کناری با ترکیبی مناسب و استفاده از پلاستیکی با طرح کروم طرح زیبایی را به نمایش می گذارد که این موضوع در قسمت میانی داشبرد ادامه پیدا  کرده و ترکیب مانیتور بزرگ و دریچه های کولر  نمره قابل قبولی را به لحاظ طراحی دریافت میکند که با توجه به تب موجود در کشور( هرچه مانبتور بزرگتر بهتر) در این خودرو به خوبی رعایت شده. مانیتور دارای کیفیت مناسبی بودو کارکردن باآن در حین رانندگی(به شرطی که افتاب و لباس روشن سرنشینان اجازه دهد) و ادوات میانی راحت بود.آینه های جانبی دارای دید مناسبی میباشند و از ابعاد خوبی برخوردار است اما ستون های عریض دید به بغل را کمی محدود کرده است دید به عقب به علت بالا بودن عقب خودرو کمی محدود است اما دوربین دید عقب این نقیصه را تا حدودی پوشش داده است.

خروجی USB،خروجی برق 12 ولت و فندک خودرو در جای مناسبی قرار داده شده بود و در کنار دکمه های ساده اما زیبای سیستم انتقال قدرت قسمت پایینی داشبورد را از سادگی خارج کرده بود.

اما این فقط نتیجه مشاهده پنج دقیقه ای به داخل کابین تونلند بود و با دقت بیشتر مشکلات منتاژی  این خودرو خودنمایی میکند! کنسول وسط طراحی بسیار ساده ای دارد و وضعیت خوبی به لحاظ کیفی ندارد این در حالی است که در همان ابتدای کار کشویی کنسول وسط شکسته بود!! صفحه پشت فرمان در اوج بی سلیقگی زاویه دار و کج منتاژ شده بود که بیش از بیش ذهن سرنشین را مشکوک به باطن این خودرو میکند! صندلی ها به صورت دستی قابل نظیم بود و استفاده از رنگ مشکی و قهوه ای حس زیبایی را به راننده و سرنشین القا میکرد که از نشیمن و دربرگیرندگی به نسبت خوبی برخوردار بود. رو دری ها با استفاده از طرح کروم و چوب و فوم قهوه ای طراحی شده بود که متاسفانه دستگیره درب راننده خاصیت برگشت پذیری خود را تاحدودی از دست داده بود اما این قسمت هماننده داشبرد دارای طراحی پخته و شکیل بود.

در بین پیکاپ ها بازار ایران با توجه به محدودیتی که در خرید خودرو های suv است فضای سرنشینان عقب همیشه مورد توجه خریداران این دست خودرو ها بوده است.که با تاوجه به ابعاد و فاصله محوری این پیکاپ سرنشینان عقب ازفضای خوبی (تا قد 180 سانتی متر ) برخوردار بودند اما به نسبت خودرو های suv کمی کف خودرو بالا بود که این موضوع میتواند در مسافت هایی طولانی باعث خستگی سرنشینان عقب شود.

امکانات:

در روز هایی که مالکان هایلوکس،  بی امکاناتی خودروی خود را نوعی مزیت(به لحاظ سادگی و دوام) عنوان می کنند به جرات می توان گفت پیکاپ تونلند بیشترین امکانات ممکن را در اختیار سرنشینان قرار می دهد.از جمله امکانات جالب این پیکاپ می توان به سیستم اتوهولد اتوماتیک اشاره کرد که در سراشیبی ها با رها کردن پدال ترمز خودرو به مدت سه ثانیه توقف کامل دارد که این سیستم کمک شایان توجهی در حین نیم کلاج کردن در سراشیبی ها به راننده می کند.

کنترل کروز این خودرو ازدقت کافی برخوردار است اما دکمه های روی فرمان خودرو دارای چراغ برای نمایان شدن در تاریکی و شب نیستند که نیازمند فعال شدن حس ششم راننده برای افزایش سرعت و یا کاهش آن در شب می باشد، که این عیب در دکمه ها روی فرمان سیستم صوتی مشترک می باشد!!مانیتور پیکاپ تونلند دارای کیفیت خوب و کنتراست قابل قبولی میباشد و نسبت به دستورات سرعت عمل مناسبی دارد اما به جز gps  و کار پلی امکانات خاص دیگری را در اختیار راننده قرار نمیدهد.صندلی های چرم این خودرو که قابلیت تنظیم دستی را در 4جهت دارند از کیفیت خوبی برخوردار هستند و در برگیرندگی خوبی را برای راننده و سرنشین ها به ارمغان می آورد.سیستم انتقال قدرت به صورت برقی فعال میشود که دکمه های آن به صورت مجزا بر روی کنسول میانی قرار گرفته است که کار با آن را برای راننده راحت میکند.پیکاپ فوتون تونلند دارای قابلیت تغییر وظعیت از2H به 4H در حین حرکت میباشد و برای تغییر وضعیت از حالت 4Hبه 4L نیاز به ایست کامل است.صفحه نمایش سرعت و دور موتور به صورت آنالوگ و کاملا ساده جا نمایی شده و ظاهری ساده ای دارد اما کامپیوتر سفر آن از روشنایی و خوانایی خوبی در زیر نور افتاب برخوردار نیست که با توجه به قرار گیری آمپر دمای آب و سوخت در این قسمت ممکن است راننده در خواندن این شاخصه ها کمی دچار مشکل شود.

تجربه رانندگی با فوتون نونلند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»؛ در حال حاظر امکان خرید پیکاپ تونلند با موتورهای 2.8لیتری توربو دیزل طراحی شده توسط شرکت کامیز و 2 لیتری توربو 200 اسبی بخاری با گشتاور 300 نیوتن متر قابل خریداری است که خودروی مورد بررسی دارای موتور 2.8 لیتری توربو دیزل بود. در برخورد اول با توجه به صدای موتور دیزل با خودم احتمال می دادم که صدای کامیونت ماننده این پیکاپ آرامشی را در اتاق برایم فراهم نکند اما با بستند درب خودرو عایق بندی خوب این ماشین جلب توجه کرد! صدای خاص موتور دیزل در داخل شنیده نمیشد! که نشان از توجه سازنده به رفاه راننده و سرنشینان داشت. موتور  این خودرو دارای قدرت 174 اسب بخار در دور موتور3800دور و گشتاورد 360 نیوتون بر متر هست با وجود این چنین اعدادی کمبود قدرت به هیچ عنوان احساس نمی شد و قابلیت حمل بار حداکثر 850 کیلوگرمی برای این پیکاپ عدد پیش پا افتاده به نظر میرسد. به جرات میتوان گفت که در دور های پایین هیچ خودروی چهارسیلندر دیگری توان رقابت با پیکاپ تونلند را نخواهد داشت با فشردن پدال گاز فرو رفتن در صندلی ها در کنار صدای توربو لذت رانندگی با این پیکاپ دو تونی را بیش از بیش لذت بخش میکند صدای توربو از دور موتور 3هزار به بعد به وضوح افزایش پیدا میکند.این موتور از همان دور های ابتدای گشتاورد مناسبی را در اختیار راننده قرار میدهد اما با افزایش دور موتور به بالای3200 افت گشتاورد قابل لمس بود که به نظر می رسد در دور بالا موتور دو لیتری توربو عملکرد بهتری را داشته باشد.در این خودرو هیچ وقت احساس کمبود قدرت و یا به اصطلاح دنده مرده مشاهده نمی شود و همیشه آماده برای حمله!! مصرف سوخت این خودرو در جاده به گفته مالک حدود 9 لیتر می باشد و در شهر 9.8 الی 10لیتر که با توجه به سهمیه 300 لیتری این خودرو و قیمت هر لیتر گازوئیل خودرویی به شدت اقتصادی و مقرون به صرفه می باشد اما باید مراقب بود چون اگر روزی این سهمیه به پایان برسد هیچ گازوئیلی حتی با قیمت آزاد تا ماه بد در کار نخواهد بود!

در بحث کیفیت سواری نمیتوان انتظار زیادی را از پیکاپ های موجود در بازار داشت و در این موضوع به کاربری باری این خودرو ها باید توجه کرد اما پیکاپ تونلند با توجه به فاصله محوری 3105 میلیمتری نمره خوبی را دریافت میکند سواری این خودرو در مقایسه با تویوتا هایلوکس نرم تر و دارای تکان های کمتری می باشد و لگد های معروف نیسان پیکاپ در فوتون تونلند خبری نیست .فرمان این خودرو دارای دقت خوبی بود اما به نرمی فرمان رقبای ژاپنی خود نیست.

اما در بحث خارج جاده در دور های پایین فتون تونلند به مثال یک کوه نورد جوان ترو فرز میباشد در این خودرو نیاز به دنده کمک سنگین بیشتر از این که در شیب های مثبت احساس شود در شیب های منفی (بخاطر ترمز موتور) احساس میشود با قرار دادن خودرو در حالت 4H  ای اس بی به طور خودکار از مدار خارج می شود. وجود چنین گشتاور و کششی در دور های پایین جای هیچ گونه بحثی را باقی نخواهد گذاشت و به جرات می توان گفت این خودرو در دورهای پایین یک سر و گردن از رقبای خود بنزینی خود بالاتر است.اما باید توجه کرد موتور های دیزل اساسا موتور هایی با دور پایین هستند پس شاید بالا بردن دور موتور و قرار دادن آن در شرایط کات اف برای حفظ قدرت و عبور از موانع عمر موتور را به شدت کاهش دهد و استهلاک این موتور را نیز افزایش دهد و خب در خودروهایی با قابلیت خارج جاده دوام و قابل اطمینان بودن جز مهمترین شاخصه ها می باشد که با توجه به هزینه ماورایی تعمیر این موتور کار منطقی و درستی بنظر نمیرسد.

فوتون تونلند را اگرچه می توان بدون هیچ تغییری به خارج جاده برد و آن را به چالش کشید اما توجه به این نکته بسیار مهم است این پیکاپ سینی زیر بسیار ضعیفی دارد پس لازم است قبل از ورود به مسیر های سنگلاخی فکری به حال سینی زیر این خودرو کرد.

خدمات پس از فروش

در لحظه ورود به کابین و مواجه شدن با کیقیت پایین مونتاژ و خرابی کاور کنسول مرکزی بنظرم رسید که می توان چند ساعتی پای درد دل مالک خودرو نشست و از خدمات ضعیف ایران خودرو دیزل شنید! با توجه به این که این خودرو در بیشتر شهرستان ها نمایندگی دارد اما کارشناس حرفه ای برای تشخیص ایرادات این خودرو در شهرستان ها و حتی تهران به سختی یافت می شود. خودروی مورد تست درسرعت های بالای 100 کیلومتر با چراغ روشن ای اس پی و خطای آن در ای سی یو مواجه می شد( ایرادی شایع در فوتون های می باشد) که نمایندگی، از رفع آن عاجز بود و حل موضوع را به آمدن کارشناس فنی از مرخصی گره زده بود. قطعات ظاهری این خودرو دارای قیمت بالایی هستند اما پیدا کردن آن در بازار امکان پذیر است.

کلام آخر

به نظر می رسد با توجه به توانایی های فنی،طراحی داخلی زیبا ،کیفیت سواری مناسب ، امکانات مناسب و سابقه کمپانی فوتون در مقابل کیفیت متوسط ادوات و منتاژ ضعیف،دید به اطراف ضعیف ،مشکلات سوخت گازوئیل و خدمات پس از فروش ضعیف در صورت حفظ قیمت این خودرو در زیر قیمت 900 تومان میتوان فوتون تونلند را رقیبی جدی و سرسخت در برابر جک t8 ،پیکاپ یواز،کلوت و هایلوکس های خرج دار قدیمی در بازار بدانیم.

در پایان از آقایان احسان شوشتری مالک خودرو و امیررضا شهبازی که در این تست یاورمان بودند تشکر می کنیم.











فوتون تونلند دیزل

 

حجم موتور

8/2  لیتر

 

قدرت

176 اسب بخار

 

گشتاورد

360 نیوتون متر

 

حدالکثر سرعت

165 کیلومتر بر ساعت

 

مصرف سوخت

5/9لیتر (میانگین)

 

ابعاد(طول،عرض،ارتفاع)

1860،1880،5310 میلیمتر

 

قیمت مدل 1400،1401

900 الی 1050 میلیون تومان

 

 

source
کلاس یوس

viraje

توسط viraje