Wp Header Logo 738.png


منتشر شده در 06 اردیبهشت 1403 ساعت 09:00


افزایش تعرفه واردات قطعات یدکی؛ مخابره سیگنال جدید به بازار خودرو؟

وضعیت بازار لوازم یدکی خودرو از بازار خودرو بهتر نیست و التهابات بازار خودرو مدت‌هاست که به بازار لوازم یدکی‌ها نفوذ کرده است.

به گزارش آخرین خودرو، به عبارت دیگر، بین این دو بازار یک رابطه تنگانگ شکل گرفته است که نوسان قیمتی در هر یک از این دو می‌تواند به صورت مستقیم بر بازار دیگری اعمال شود. حال پس از نوسانات گسترده در بازار خودرو طی یک ماه گذشته، بازار لوازم یدکی نیز دست به کار شده است تا بازار خودرو را ملتهب‌تر از وضع موجود کند.

در این زمینه، نوید حبیبی، تولیدکننده و فعال بازار قطعات یدکی، اعلام کرده است که تعرفه واردات قطعات یدکی خودرو افزایش پیدا کرده است. او در گفتگویی مطرح کرد: «در سال جاری شاهد افزایش ۵۰ درصدی تعرفه واردات قطعات یدکی هستیم.»

گرچه حبیبی افزایش ناگهانی این تعرفه را غیرکارشناسی خواند و افزود:«با افزایش تعرفه واردات برخی قطعات یدکی به ۵۱ درصد قطعا مشکل گرانی و کمبود قطعات در بازار لوازم یدکی تشدید خواهد شد. تصمیمات غیرکارشناسی و خلق‌الساعه در حوزه قطعات یدکی همواره بازار لوازم یدکی را تحت‌شعاع قرار داده، هرچند ‌این با هدف حمایت از تولیدات داخل اتخاذ شده اما افزایش تعرفه واردات قطعات یدکی از ۵.۵ درصد به ۵۱ درصد قطعا مشکل گرانی و کمبود قطعات در بازار لوازم یدکی را تشدید خواهد کرد.»

سایه التهابات بازار یدکی‌ها بر بازار خودرو

فارغ از این نکته که افزایش شدید تعرفه واردات قطعات یدکی می‌تواند بر بازار سیاه آن دامن بزند، این مساله مطرح می‌شود که تعرفه ۵۱ درصدی واردات قطعات یدکی چه تاثیری بر بازار خودرو می‌گذارد؟

همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره شد، این تصمیم غیرکارشناسی است و می‌تواند بیش از پیش فشار بر مردم، به خصوص اقشار ضعیف جامعه، اعمال کند.

افزایش تعرفه واردات قطعات یدکی؛ مخابره سیگنال جدید به بازار خودرو؟

در طرف دیگر ماجرا، باید به این نکته توجه کرد که خودروسازان بخش خصوصی یا مونتاژکاران در اغلب موارد، خودروها را با داخلی‌سازی زیر ۵۰ درصد تولید و روانه بازار می‌کنند. زیرا افزایش داخلی‌سازی نیازمند سرمایه‌گذاری‌های کلان در بخش قطعه‌سازی بوده که این موضوع از عهده شرکت‌های خودروساز خصوصی برنمی‌آیند. پس بسیاری از مونتاژکاران با واردات قطعات مورد نیاز خود، اقدام به تولید و عرضه محصولات در بازار ایران می‌کنند.

در نتیجه، با توجه به نکته فوق، افزایش تعرفه واردات قطعات خودرو به نوعی قیمت تمام شده خودروهای مونتاژی را به صورت قابل توجهی افزایش خواهد داد.

حال افزایش افزایش قیمت کارخانه‌ای چه تاثیری بر بازار خواهد گذاشت؟

نتیجه افزایش قیمت درب کارخانه مانند همیشه تشدید رکود تورمی بازار کشور خواهد بود. به عبارتی دیگر، خودروها به‌رغم افزایش قیمت‌شان دیگر تقاضایی ندارند و میزان تقاضای محصولات مونتاژی در بازار افت چشم‌گیری خواهد داشت.

source
کلاس یوس

viraje

توسط viraje