1 01 Desktop

هنگام خرید یک سدان اتوماتیک با قیمت متوسط در بازار ایران بسیاری از مشتریان خواه‌ناخواه به سراغ دو محصول سایپا و ایران خودرو یعنی شاهین و تارا بروند. به دلیل نبود خودروهای وارداتی در این رنج قیمت، تارا و شاهین اتوماتیک تقریبا تنها گزینه‌های صفر کیلومتر برای علاقه‌مندان به خرید خودروهای اتوماتیک در رنج قیمتی نه چندان بالا محسوب می‌شوند. مقایسه شاهین اتوماتیک با تارا اتوماتیک نشان می‌دهد خرید کدام یک از این خودروها ارزش بالاتری دارد.

مشخصات فنی

شاهین اتوماتیک یا شاهین CVT در بخش فنی همان موتور M15 توربوشارژ به همراه گیربکس CVT با ۷ دنده مصنوعی را در اختیار گرفته است. موتور ۸ سوپاپ شاهین که انتقادات زیادی هم پشت سر آن وجود دارد، قدرتی برابر ۱۱۰ اسب بخار و ۱۷۸ نیوتن.متر گشتاور تولید می‌کند.

این پیشرانه به دلیل ۸ سوپاپ بودن و همچنین استفاده از سامانه مکش هوای توربوشارژ، خیلی مورد استقبال مشتریان ایرانی قرار نگرفته است؛ چراکه دردسرهای نگهداری، حساسیت به کیفیت بنزین، مسائل مربوط به خرابی و روغن‌ریزی توربوشارژ و… باعث شده تا بسیاری از مشتریان عطای آن را به لقایش ببخشند. چراکه خریداران این بخش از بازار به دنبال خرید یک سدان کم‌استهلاک هستند تا به کمک آن بتوانند نیازهای خانوادگی و معمول خود را برآورده کنند. بنابراین هیچ‌کس از دردسرهای توربوشارژر و حساسیت‌های این‌گونه موتورها نسبت به کیفیت بنزین استقبال نمی‌کند.

اما در طرف دیگر تارا اتوماتیک موتور کم‌دردسرتری با نام TU5 Plus را در سینه دارد. این موتور نسخه به‌روز شده پیشرانه TU5 پژو است که حالا با سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها و پمپ روغن ارتقایافته عرضه شده است. موتور TU5 Plus تارا اتوماتیک قدرتی برابر ۱۱۳ اسب بخار و نهایت گشتاور ۱۴۴ نیوتن.متر را به یک گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته سنتی مجهز به مبدل گشتاور انتقال می‌دهد.

این موتور دارای سیستم تنفس طبیعی است، بنابراین نسبت به کیفیت بنزین و روغن به اندازه موتور توربوشارژ شاهین حساسیت نشان نمی‌دهد. هرچند که توصیه شرکت سازنده تارا اتوماتیک، استفاده از بنزین سوپر با اکتان ۹۵ است.

در بحث شتاب‌گیری نیز وضعیت تارا اتوماتیک بهتر از شاهین اتوماتیک است. زیرا شتاب ۰-۱۰۰ تارا اتومات ۱۳ ثانیه است، در حالی که شاهین اتوماتیک حداقل ۱۵ ثانیه یا بیشتر نیاز دارد تا از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. همچنین طبق اطلاعات رسمی شرکت‌های سازنده، میزان مصرف سوخت شاهین اتوماتیک CVT معادل ۷.۵۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر از سیکل ترکیبی برآورد شده است. این در حالی است که مصرف سوخت تارا اتوماتیک ۷.۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود.

نکته دیگر در مورد خودروهای شاهین و تارا اتوماتیک، تفاوت وزنی آنهاست. شاهین اتوماتیک حدود ۵۰ کیلوگرم از تارا اتوماتیک سنگین‌تر است و شاید دلیل آن میزان ضخامت بالاتر شاسی و ورق‌های بدنه نسبت به تارا باشد.

مشخصات کلی

ابعاد و ظرفیت ها

  شاهین تارا اتوماتیک
طول ۴۴۴۶ میلیمتر ۴۵۱۹ میلیمتر
عرض ۱۷۷۱ میلیمتر ۱۷۴۸ میلیمتر
ارتفاع ۱۴۹۰ میلیمتر ۱۴۶۶ میلیمتر
فاصله محورها ۲۶۵۰ میلیمتر ۲۶۵۲ میلیمتر
وزن خالص ۱۳۲۰ کیلوگرم ۱۲۶۸ کیلوگرم
تعداد سرنشین ۵ نفر ۵ نفر
ظرفیت صندوق ۴۲۰ لیتر ۶۴۰ لیتر
حجم مخزن سوخت ۴۷ لیتر ۶۳ لیتر
قطر رینگ ۱۵ اینچ ۱۶ اینچ

طراحی ظاهری

طراحی شاهین اتوماتیک

طراحی تارا اتوماتیک

مقایسه تارا اتوماتیک و شاهین اتومات از لحاظ طراحی ظاهری می‌تواند بحث طولانی و بلندی باشد. چراکه در این رنج قیمت هر دو خودرو زیبایی‌های خاص خود را برای مشتریان ارائه می‌دهند و می‌توانند گزینه‌های قابل قبولی از نظر طراحی ظاهری در بازار انحصاری ایران باشند. اما اگر بخواهیم از دید کارشناسی بررسی کنیم، می‌بینیم که شاهین طراحی زیبا و متناسب‌تری در نمای بیرونی به نمایش می‌گذارد.

به‌ویژه فرم المان‌های چهره این خودرو تناسب زیادی با استایل بدنه و نمای جانبی آن دارد. تنها نقطه ضعف شاهین، طرح چراغ‌های عقب آن است که می‌توانست بسیار بهتر از این طراحی شود و جای انتقاد خاصی باقی نگذارد.

اما طراحی تارا که در واقع نسخه فیس‌لیفت شده پژو ۳۰۱ است، در نمای جلو و عقب هماهنگی زیادی با استایل کلی بدنه ارائه نمی‌دهد. به‌ویژه طرح چراغ‌ها و سپر جلو خیلی استادانه طراحی نشده و به نظر می‌رسد که در چهره‌پردازی این خودرو عجله زیادی صورت گرفته است. با این حال تارا استایلی قاطع و خشن‌تر نسبت به شاهین اتومات دارد و همین موضوع سبب شده تا کمی اسپرت‌تر از شاهین احساس شود.

طراحی داخلی

کابین شاهین اتوماتیک

کابین تارا اتوماتیک

نمای داخلی شاهین به اندازه طراحی بیرونی آن جذاب و دلچسب نیست و احساس می‌شود که طراحان داخلی شاهین کمی محافظه‌کارانه‌تر دست به قلم شده‌اند. البته احتمالا دلیل آن کاهش هزینه‌های ساخت بوده که باعث شده است تا نمای داخلی شاهین خیلی زیبا از آب در نیاید. با این حال، استفاده از نمایشگر مالتی‌مدیای بزرگ‌تر در شاهین اتوماتیک، جلوه جذاب‌تری برای کابین این خودرو به وجود آورده است.

به سراغ کابین تارا هم که برویم، اوضاع خیلی بهتر از شاهین نیست. نمای داخلی این خودرو هم جذابیت چندانی ندارد و حتی می‌شود گفت از لحاظ ارگونومی نسبت به شاهین دارای نقاط ضعف جزئی نیز است.

این سبک طراحی در دنیای امروز، حتی برای خودروهای اقتصادی هم دیگر خیلی جذابیت ندارد و بهتر است که داشبوردهای مدرن و جذاب‌تری برای این دو محصول در نظر گرفته شود. البته حداقل در آینده نزدیک، کاملا بعید است سایپا و ایران خودرو چنین تغییر مهمی را در شاهین و تارا اتوماتیک اعمال کنند. با وجود این اگر بتوانند برخی از قسمت‌های داشبورد و تودری‌ها را به روکش‌های نسبتا نرم مجهز کنند، باز هم می‌توانند در ارتقای کیفیت کابین این دو محصول خود، گام بزرگی را بردارند.

خودرو تارا اتوماتیک در بحث گنجایش صندوق عقب، مزیت بسیار بالایی نسبت به شاهین اتوماتیک دارد. چراکه حجم صندوق تارا معادل ۶۴۰ لیتر است که در این کلاس بدنه تقریبا بی‌نظیر است و بزرگ‌ترین صندوق عقب را در بازار حال حاضر ایران ارائه می‌دهد. اما صندوق عقب شاهین ۴۲۰ لیتر گنجایش دارد که برای یک خانواده ۴ تا ۵ نفره مناسب است. اما به هر حال نسبت به حریف، ظرفیت بسیار کمتری دارد.

آپشن ها و امکانات

در بحث امکانات و آپشن‌ها، تارا و شاهین تقریبا در یک سطح ظاهر شده‌اند، با این تفاوت که در تارا شاهد استفاده از ایربگ‌های جانبی و تنظیم برقی صندلی‌های جلو هستیم، در حالی که صندلی‌های شاهین دستی تنظیم می‌شوند و این خودرو فاقد ایربگ‌های جانبی است. البته شاهین اتوماتیک CVT دارای تهویه مطبوع اتوماتیک است و در کمال ناباوری، تارا اتوماتیک V2 سیستم تهویه اتوماتیک ندارد. وجود سیستم‌های کنترل کشش و پایداری، کنترل توقف در سربالایی، نمایشگر مالتی‌مدیای لمسی، آینه‌های جانبی تاشونده برقی، سانروف، کروز کنترل و … مهم‌ترین تجهیزات مشترک در این دو خودرو محسوب می‌شود.

خرید شاهین اتوماتیک یا تارا اتوماتیک

نمای عقب شاهین اتوماتیک

نمای عقب تارا اتوماتیک

در پایان مقایسه شاهین اتوماتیک با تارا اتوماتیک، می‌توان گفت که نقطه ضعف اصلی شاهین، نوع موتور این خودرو است؛ چراکه این موتور ۸ سوپاپ توربوشارژ می‌تواند در طول زمان، استهلاک بیشتری داشته باشد و دردسرهای فنی و حساسیت‌های نگهداری بالاتری را به همراه آورد.

البته بسیاری از لوازم یدکی آن با قطعات موتورهای تیبا و ساینا یکسان است و از این جهت می‌تواند باعث صرفه‌جویی در بحث تعمیر و نگهداری خودرو نیز بشود. اما در مجموع، به دلیل توربوشارژ بودن، حساسیت بیشتر به کیفیت بنزین و روغن و استهلاک فنی بالا، نمی‌تواند گزینه مطلوبی برای افرادی باشد که به دنبال خرید یک ماشین کم‌استهلاک و بادوام از نظر فنی هستند. ضمن آنکه عملکرد گیربکس‌های CVT نیز شاید به مذاق بعضی از رانندگان خیلی خوش نیاید.

اما از نقاط ضعف شاهین که بگذریم، می‌توان روی طراحی ظاهری زیبا، استحکام بدنه بالاتر و در نتیجه ایمنی بیشتر و برخورداری از تهویه اتوماتیک این خودرو تاکید کرد. ضمنا اگر استعلام قیمت خودرو را انجام دهید، متوجه ارزان‌تر بودن محصولات سایپا و خصوصا شاهین اتوماتیک نسبت تارا اتوماتیک خواهید شد. ناگفته نماند که خودرو شاهین پلاس مجهز به موتور ME 16 که در اصل تفاوت زیادی با موتور TU5P ندارد، به بازار خواهد آمد و در نتیجه بسیاری از  نقاط ضعف این خودرو را برطرف خواهد کرد.

اما در سمت دیگر تارا اتومات علی‌رغم انتقاداتی که به سطح کیفیت و مقاومت بدنه و شاسی آن وارد شده است، به دلیل برخورداری از استهلاک فنی پایین‌تر، صندوق عقب بزرگ‌تر، بهره‌مندی از برخی امکانات بیشتر، ظاهر کمی اسپرت‌تر، دوام فنی بالاتر به دلیل استفاده از موتور ۱۶ سوپاپ تنفس طبیعی و تجربه رانندگی لذت‌بخش‌تر به دلیل برخورداری از گیربکس اتوماتیک AT، می‌تواند گزینه بهتری برای مشتریانی باشد که به این معیارها اهمیت بیشتری می‌دهند.
همچنین ناگفته نماند که معمولا گیربکس‌های اتوماتیک AT نسبت به CVTها دوام فنی بالاتری دارند. اما در مورد گیربکس‌های ۶ سرعته محصولات ایران خودرو، باید این نکته را در نظر داشته باشید که به دلیل کوچک بودن صافی این نوع جعبه‌دنده‌ها، بهتر است هر ۲۰ هزار کیلومتر، صافی گیربکس آنها را تعویض کنید تا جعبه دنده اتوماتیک موجود در محصولاتی همچون تارا اتوماتیک زودتر از موعد دچار خرابی نشود.

در نهایت، انتخاب بین شاهین اتوماتیک و تارا اتوماتیک به نیازها و اولویت‌های شما بستگی دارد. اگر به دنبال خودرویی با طراحی ظاهری زیبا، استحکام بدنه بالاتر و قیمت مناسب‌تر هستید، شاهین اتوماتیک می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. اما اگر به دنبال خودرویی با استهلاک فنی پایین‌تر، صندوق عقب بزرگ‌تر، امکانات کمی بیشتر، ظاهر اسپرت‌تر، دوام فنی بالاتر و تجربه رانندگی لذت‌بخش‌تر هستید، تارا اتوماتیک احتمالا انتخاب بهتری برای شما خواهد بود.

فروش فوری خودرو

نویسنده: حسین باباپور

source
کلاس یوس

viraje

توسط viraje