ورود و ثبت نام
وبلاگ
شاید برای شما هم پیش آمده باشد که با تکیه بر تجربیات خود یا اطرافیانتان اقدام به خرید خودروی دست دوم کرده و دچار خسارت های جبران ناپذیری شده باشید. در حال حاضر به دلیل پیشرفت هایی که در صنعت صافکاری و نقاشی خودرو صورت گرفته است، امکان تشخیص برای افراد عادی امکان پذیر نیست و باید حتما از کارشناسان خبره و باتجربه در این زمینه استفاده کرد. یکی از مواردی که در کارشناسی خودرو مورد بررسی قرار میگیرد و همچنین در افت قیمت خودرو بسیار تاثیرگذار می باشد رنگ شدگی قطعات خودرو می باشد. ما در این مقاله میخواهیم به تمام مواردی که میتوان به رنگ شدگی قطعات پی برد بپردازیم.
در این ویدیو چند روش تشخیص قطعه رنگ شده در خودرو را به شما آموزش داده ایم. 
برای کسب اطلاعات بیشتر و شرکت در دوره های آموزش کارشناسی تشخیص رنگ و فنی خودرو وارد لینک زیر شوید.
قبل از شروع باید خدمتتان عرض کنم که رنگ شدگی قطعات خودرو همیشه دلیل بر این نیست که خودرو چپی است یا حتی تصادف شدید داشته است. گاهی اوقات به دلیل خط و خش های بسیار کوچک، تصادف های جزئی، آسیب دیدن خودرو به عمد نیز ممکن است خودرو رنگ شده باشد. ما در اینجا میخواهیم به شما بگوییم که کارشناسان تمام موارد مربوط به اینکه شاید یه قطعه رنگ شده باشد را بررسی کرده و به شمای خریدار اعلام میکنند که آیا خودروی موردنظر رنگ شدگی دارد یا نه و اگر دارد، این رنگ شدگی تا چه میزان است و تا چه اندازه میتواند بر قیمت خودروی شما تاثیر بگذارد.
روش های تشخیص رنگ شدگی قطعات خودرو
برای این کار در گوشه های انتهایی خودرو ایستاده و کمی خم شوید. مماس با بدنه، به قسمت هایی که برآمدگی و فرورفتگی دارد نگاه کنید و بررسی کنید که آیا خودرو دچار صافکاری یا ضربه شده است یا نه. در این صورت احتمال رنگ شدگی نیز وجود دارد.
دومین موردی که میتوانیم به صورت چشمی بررسی کنیم تفاوت رنگ خودرو می باشد.
دون رنگی که توسط نقاش رنگ شده است ریزتر و زمخت تر نسبت به دون رنگ فابریکی می باشد. از طرفی رنگ های متالیک ذرات درخشانی دارند که زیر نور همانند اکلیل برق میزند و رنگ های غیر متالیک مات و کدر هستند.
در اینجا میتوان با استفاده از نور مهتابی به این اختلاف دون رنگ پی برد.
یکی از روش های ساده استفاده از دوربین تلفن همراه می باشد. میتوان از قطعات خودرو در مکانی تاریک و در یک فاصله دومتری و با استفاده کردن از فلش دوربین عکس گرفت. دوربین نقاطی را که مات باشند تیره تر نشان خواهد داد و میتوان از این روش نیز به رنگ شدگی خودرو پی برد.
از آنجائیکه بدنه خودرو به صورت صاف و یکدست می باشد، می توان با کشیدن انگشتان دست روی بدنه خودرو مخصوصا لبه ها زبری یا صافی و احتمال رنگ شدگی بدنه خودرو را متوجه شد.
گاهی اوقات برای تعمیر خودروی آسیب دیده قسمتی از قطعات باید باز شوند. در نتیجه با بررسی پیچ ها و احتمال آچار خوردگی امکان رنگ شدگی و بتونه کاری خودرو نیز وجود دارد.
لبه های فابریک، نرم و یکدست هستند ولی لبه هایی که رنگ شده باشند زبری دارند. از طرفی لبه هایی از خودرو که رنگ زدنشان سخت می باشد، تشخیص رنگ شدگی آنها راحت تر است. زیرا احتمال اینکه آن قسمت ها بی دقت و ضعیف رنگ شده باشد بیشتر است و در نتیجه با پوسته پوسته شدن و کنده شدن و حتی تفاوت رنگ میتوان به رنگ شدگی خودرو پی برد. در اینجا شما میتوانید لبه درب ها، صندوق عقب،کاپوت و گلگیرها را بررسی نمایید.
در اینجا میتوان قسمت هایی مانند بین چارچوب درب ها، لبه داخلی کاپوت، داخل لبه صندوق عقب و حتی لبه داخلی دستگیره ها را به صورت دقیق بررسی کرد و از وجود پاشش اضافی رنگ حتی در حد یه لکه، وجود حفره به دلایل مختلف مانند مخلوط نامناسب رنگ، موج دار بودن یا حتی از وجود خط و خش به دلیل استفاده از سنباده روی بدنه خودرو پی برد.
از آنجائیکه رنگ فابریک به صورت صاف و یکدست بوده و بدون ناهمواری می باشد، با منعکس شدن تصاویر در بدنه خودرو و مشاهده موج دار بودن یا غیر شفاف بودن میتوان متوجه رنگ شدگی خودرو شد.
مگنت یه وسیله آهنربایی برای تشخیص رنگ شدگی خودرو می باشد. اینوسیله از دو قسمت تشکیل شده است. قسمت جلویی آن آهنربا و قسمت پشت آن فنر است. برای تشخیص رنگ، مگنت را روی قطعات مختلفی از ماشین قرار می دهیم. اگر قطعه موردنظر رنگ فابریک کارخانه باشد، قسمت داخلی آن بین 6 تا 7 سانتی متر بیرون می آید. اما اگر قطعه توسط نقاش رنگ شده باشد و بتونه کاری شده باشد به علت ضخامت رنگ آهنربای قطعه بین 1 تا 2 سانتی متر بیرون می آید.
ضخامت رنگ برای خودروهای داخلی بین 100 تا 150 میکرون و برای خودروهای خارجی بین 120 تا 200 میکرون می باشد. برای تشخیص دقیق تر، میتوان دستگاه را تنظیم و بر روی قسمت های مختلف خودرو قرار داده و پس از 1 الی 2 ثانیه ضخامت قسمت موردنظر را از روی دستگاه بخوانیم و طبق ضخامت رنگ اعلام شده مشخص می شود که قطعه موردنظر رنگ شدگی دارد یا نه.
ضخامت رنگ میتواند به علت اینکه رنگ اصلی از بین رفته باشد و قطعه بسیار صیقل داده شده باشد ضخامتش از ضخامت کارخانه کمتر باشد و یا اینکه به علت تعویض قطعات خودرو و بتونه کاری و رنگ شدگی ضخامت بیشتر از ضخامت فابریک باشد.
 
نکته: در پایان، این نکته را خدمت شما عزیزان بگوییم که علاوه بر ماشین های کارکرده، خودروهای نو نیز به دلایل مختلفی مانند حمل و نقل بی دقت، امکان آسیب دیدگی را داشته و همچنین احتمال تعمیرات جزئی و حتی رنگ شدگی را دارند.
پیشنهاد آزمون خودرو برای شما خریداران محترم این است که با توجه به میزان پیشرفت در عرصه صافکاری و نقاشی خودرو، برای خرید خودرو نو و کارکرده حتما از کارشناسی خودرو برای تعیین سلامت خودرو استفاده نمایید تا بتوانید خریدی مطمئن انجام داده و از تمام ضررهای مالی و جانی جلوگیری نمایید.
برای سفارش دستگاه تشخیص رنگ EC770 بر روی لینک زیر کلیک کنید.






آزمون خودرو مرجع تخصصی آموزش کارشناسی رنگ و بدنه خودرو ، دیتیلینگ خودرو شامل واکس و پولیش و سرامیک خودرو ،دارای مجوز رسمی از سازمان فنی و حرفه ای کشور. به همراه کار آموزی رایگان و نامحدود است .
بلاگ
حساب کاربری من
استعلام مدارک
تست بینایی رنگ
ورود


source

توسط viraje