Wp Header Logo 850.png

تحقیقات نشان می‌دهد رانندگانی که با تلفن‌همراه خود صحبت می‌کنند، در تشخیص موقعیت‌های خطرناک و اقدامات احتیاطی، کمتر از کسانی که با تلفن صحبت نمی‌کنند، موفق هستند.

مداخله در کمتر از یک‌ثانیه در برابر هرگونه خطری که ممکن است هنگام رانندگی با آن مواجه شویم، حیاتی است. مشغول کردن مغز با تماس‌های تلفنی هنگام رانندگی، سبب می‌شود سرعت انتقال دستورات، کاهش یابد.

پلیس همواره به رانندگانی که قصد استفاده از تلفن‌همراه هنگام رانندگی را دارند، توصیه می‌کند حتما خودرویشان را در محل مناسبی پارک کنند و پس از اتمام مکالمه، به ادامه مسیر بپردازند تا از تبعات سوءاستفاده از تلفن‌همراه هنگام رانندگی در امان باشند.

تلفن‌همراه؛ از مصادیق عدم‌توجه راننده به جلو

معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ از صدور بیش‌از نیم میلیون جریمه برای استفاده از تلفن‌همراه هنگام رانندگی در معابر تهران خبر داد.

سرهنگ احسان مومنی درباره جریمه برخی تخلفات رانندگی و نمره منفی درنظر گرفته شده بر آن‌ها گفت: در مورد تخلف سرعت غیرمجاز، اگر میزان سرعت غیرمجاز وسیله‌نقلیه زیر ۶۰ کیلومتر باشد، مبلغ جریمه آن ۱۰۵هزار و اگر میزان سرعت غیرمجاز بالای ۶۰ کیلومتر بر ساعت باشد علاوه بر مبلغ جریمه، سه‌نمره منفی برای وسایل‌نقلیه سواری و پنج نمره منفی برای وسایل‌نقلیه سنگین و وسایل عمومی در نظر گرفته خواهد شد.

وی با بیان اینکه نقش سرعت در تصادفات بسیار مهم است، ادامه داد:‌ به همین دلیل قانون هم در این خصوص سختگیری کرده است تا پلیس بتواند علاوه‌بر جریمه، فرهنگ‌سازی نیز انجام دهد.

معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ در ادامه به جریمه استفاده از تلفن‌همراه هنگام رانندگی اشاره کرد و گفت: در یازده ماهه سال جاری همکاران من در پلیس راهور تهران بزرگ حدود ۵۲۵هزار راننده را که هنگام رانندگی درحال استفاده از تلفن‌همراه بودند، رؤیت و جریمه کرده‌اند.این میزان در مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۰۰ مورد بیشتر از امسال بود. به عبارتی می‌توان گفت که به‌طور میانگین روزانه تعداد ۱۶۰۰ راننده که از تلفن‌همراه استفاده کرده‌اند در شهر تهران اعمال قانون شده‌اند.

وی تصریح کرد: البته بسیاری از این تخلفات را پلیس مشاهده نکرده، زیرا ممکن است بسیاری از این رانندگان از هندزفری و … استفاده کرده یا به هر دلیل تخلف‌شان از چشم پلیس دور مانده باشند.

همچنین اگر ثبت این تخلف به صورت هوشمند انجام شده بود، مسلما میزان آمار ثبت این تخلفات بیشتر بود.

مومنی در ادامه، عدم توجه به جلو را یکی از اصلی‌ترین دلایل تصادفات برشمرد و گفت:‌ یکی از مصادیق عدم‌توجه به جلو، همین استفاده از تلفن‌همراه است. به‌طورکلی عدم‌توجه به جلو شامل حواس‌پرتی راننده، عدم تمرکز و … است. آمارها نشان می‌دهند ۵۱درصد تصادفات منجر به فوت در شهر تهران ناشی‌از عدم‌توجه به جلو بوده است.

معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ افزود: راننده‌ای که با خستگی و خواب‌آلودگی پشت فرمان بنشیند یا اینکه اقدام به خوردن و آشامیدن هنگام رانندگی کند، بیشتر در معرض وقوع تصادفات سنگین و جبران‌ناپذیر قرار دارد. استفاده از تلفن‌همراه هنگام رانندگی نیز همین مصداق را دارد.

وی ادامه داد: برخی رانندگان هنگام رانندگی اقدام به تنظیم ضبط خودرو یا تنظیم آینه‌ها، تنظیم صندلی و … می‌کنند. این اقدامات نیز حواس‌راننده را از مسیر مقابل پرت می‌کند، چنین اقداماتی باید قبل از حرکت انجام‌شده یا در صورت لزوم با توقف در حاشیه امن مسیر انجام شود.

معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ همچنین از نقش‌آفرینی تلفن‌همراه در ۸۰درصد تصادف‌های شهر تهران خبر داد.

خطر استفاده از تلفن‌همراه برای راکبان موتورسیکلت و عابران‌پیاده

در یکی از نظرسنجی‌های انجمن ملی ایمنی آمریکا، 67درصد افراد اعلام کردند به‌علت استفاده سایر رانندگان از تجهیزات نوین و ارتباطی، احساس خطر کرده‌اند. اما فقط 25درصد افراد گفتند استفاده آنها از فناوری، جان دیگران را به خطر انداخته است.

تفاوت قابل‌توجه این دو عدد، شاید ناشی‌از همان باور اشتباهی است که سبب می‌شود عده‌ای که خود را راننده بهتری بدانند و تصور کنند که سهل‌انگارهای‌ آن‌ها برای دیگران خطری ایجاد نمی‌کند. بسیاری از افراد از خطرات استفاده از تجهیزات هندزفری و دستیار صوتی آگاه نیستند.

در این نظرسنجی 80درصد افراد گفته‌اند که به‌نظر آن‌ها استفاده از تجهیزات هندزفری ایمن‌تر است و 53درصد افراد نیز دستورهای صوتی به‌جای استفاده از دست را بی‌خطر می‌دانستند. اما تحقیقات نشان می‌دهند رانندگانی که چه با دست و چه بدون استفاده از دست، از گوشی همراه استفاده می‌کنند، تنها 50درصد محیط اطراف‌ خود را می‌بینند و به همین دلیل، از مشاهده عناصر مهمی مثل علائم توقف و محل عبور عابرپیاده، غافل می‌شوند.

در برخی کشورها ابزارهایی ارائه شده‌اند که روی گوشی نصب شده تا وقتی خودرو در حال حرکت است، تمام تماس‌ها و پیام‌های تلفنی را بلوکه کنند. برخی از این برنامه‌ها حتی می‌توانند قابلیت‌های صوتی گوشی را هم از کار بیندازند و سرعت و توقف‌های ناگهانی خودرو را تشیخص دهند.

جالب آنکه راکبان موتورسیکلت هم از صحبت کردن با تلفن‌همراه در هنگام رانندگی دریغ نمی‌کنند؛ این در حالی است که موتورسیکلت از ایمنی بسیار پایینی برخوردار بوده و راکبان باید بیشتر بر مسیر و راه تمرکز داشته باشند.

ازسوی‌دیگر تب فرستادن پیام از طریق شبکه‌های اجتماعی هم این روزها بسیار داغ است که این موضوع مشکلات زیادی را ایجاد کرده به‌طوری‌که استفاده از تلفن‌همراه برای عابران‌پیاده هم مشکل‌ساز شده است و باعث می‌شود عابران،‌ هنگام پیاده‌روی با موانع زیادی برخورد کنند.

source
کلاس یوس

viraje

توسط viraje