Wp Header Logo 32.png


منتشر شده در 10 اسفند 1402 ساعت 14:00


شاید وقتی دیگر ؛ پرونده خودروسازی شرکت اپل بسته شد

چند سالی است که اخبار و شایعات زیادی درباره ورود شرکت اپل به عرصه خودروسازی شنیده می شود. پس از کش و قوس های فراوان، حالا خبر می رسد که اپل این پروژه را متوقف کرده و برخلاف رقبایی مثل شیائومی و هواوی، وارد عرصه خودروسازی نخواهد شد.

طبق اخبار رسمی، پروژه اتومبیل خودران اپل که از آن با نام «پروژه تایتان» یاد می شد، رسماً به تاریخ پیوسته است. در عوض این شرکت قصد دارد منابع و سرمایه های خود را برای توسعه هر چه بیشتر هوش مصنوعی صرف کند.

به نظر می رسد پیچیدگی های زیادی که ساخت یک خودروی جدید دارد، اپل را از ورود به عرصه خودروسازی منصرف کرده است. حال این را هم در نظر بگیرید که اپل به دنبال تولید اتومبیلی کاملاً خودران بود. با وجود چالش های موجود، شیائومی به عنوان یکی از رقبای اپل در دنیای تکنولوژی با سدان SU7 وارد صنعت خودروسازی شده است. این خودرو که البته از لحاظ طراحی بیرونی به شدت پورشه تایکان را در ذهن تداعی می کند، در کنگره جهانی موبایل بارسلونا در معرض دید عموم قرار گرفته و توجه رسانه های غربی را به خود جلب کرده است.

شاید وقتی دیگر ؛ پرونده خودروسازی شرکت اپل بسته شد

اولین بار در سال ۲۰۱۴ بود که شایعات درباره پروژه تایتان اپل شکل گرفت. قرار بود ماحصل این پروژه همان انقلابی را در صنعت خودرو ایجاد کند که آیفون در دنیای گوشی های هوشمند به راه انداخت. اما با گذشت زمان معلوم شد که تکرار چنین انقلابی در صنعت خودرو چالش های خیلی گسترده تری دارد، زیرا فرایندهای مربوط به تولید خودرو بسیار متفاوت از فرایندهای تولید تلفن همراه است.

با گذشت زمان، پروژه تایتان دستخوش تحولات زیادی شد. از تغییر مدیر پروژه گرفته تا بازنگری در استراتژی ها و البته افزایش هزینه ها برخی از مهم ترین چالش هایی بودند که بر سر راه این پروژه قرار گرفتند. اما شاید مهم تر از همه اینها، سود بسیار کمی بود که تولید خودرو نصیب شرکت اپل می کرد. مدیران کمپانی بزرگ آمریکایی به این نتیجه رسیدند که حاشیه سود تولید خودرو خیلی کمتر از محصولات دیجیتال خواهد بود. این مسأله احتمالاً آخرین میخ ها را بر تابوت پروژه تایتان کوبید!

شاید وقتی دیگر ؛ پرونده خودروسازی شرکت اپل بسته شد

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، اپل بودجه مربوط به پروژه تایتان را صرف توسعه سیستم های پیشرفته مبتنی بر هوش مصنوعی خواهد کرد. در حال حاضر مشخص نیست که مهندسان شاغل در این پروژه کماکان در خدمت اپل باقی خواهند ماند و یا به سایر شرکت ها نقل مکان می کنند.

source
کلاس یوس

viraje

توسط viraje