Wp Header Logo 677.png

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، موضوع ناترازی بنزین در ایران یک چالش پیچیده است که پیامدهای قابل توجهی برای اقتصاد کشور، ذخایر ارزی، امنیت انرژی، حجم بالای مصرف و هدر رفت بالای انرژی در کشور دارد و اگر چه این روزها اقداماتی از سوی سیاست گذاران و خودروسازان در زمینه خودروهای برقی برای حل این ناترازی مطرح است اما به گفته کارشناسان یکی از راه حل های بالقوه برای کاهش وابستگی به بنزین وارداتی و رسیدگی به معضل ناترازی مصرف بنزین در کشور، تولید خودروهای دوگانه سوز توسط خودروسازان است.

به گفته جعفر سالاری نسب مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، براساس مصوبه شورای عالی انرژی، خودروسازان باید ۳۰ درصد تولیدات خود را به تولید خودروهای دوگانه سوز اختصاص دهند.

وی با توجه به اینکه بر اساس مصوبه شورای عالی انرژی ۲۲ درصد از سبد سوخت خانوار کشور را باید بخش سی ان جی تشکیل دهد تاکید می کند که با توجه به افزایش میزان مصرف بنزین، تولید خودروهای دوگانه سوز می تواند موجب بهینه سازی و تنوع سبد سوخت شود.

به گفته کارشناسان، مصوبه شورای عالی انرژی که خودروسازان را ملزم می کند ۳۰ درصد از تولید خود را به خودروهای دوگانه سوز اختصاص دهند، اهمیت ویژه‌ای برای حل معضل ناترازی بنزین دارد.

از نگاه متخصصان، خودروهای دوگانه سوز از این جهت که می توانند با بنزین و گاز طبیعی فشرده (CNG) کار کنند، جایگزینی پایدار و مقرون به صرفه برای خودروهای بنزینی معمولی است و از طریق تشویق به تولید خودروهای دوگانه سوز مورد استفاده در صنعت حمل و نقل، مانند تاکسی ها، تاکسی های اینترنتی و ون ها، می تواند به تغییر وابستگی از بنزین به سمت منابع انرژی پاک تر و فراوان تر مانند CNG کمک کند.

بی تردید رسیدگی به ناترازی بنزین در ایران برای ثبات اقتصادی، امنیت انرژی و پایداری محیط زیست کشور ضروری است. و در این جریان ترویج خودروهای دوگانه سوز، همراه با یک استراتژی جامع که سوخت های جایگزین، برق رسانی و توسعه حمل و نقل شهری را ادغام می کند، می تواند راه را برای بخش حمل و نقل انعطاف پذیرتر و کارآمدتر هموار کند.

source
کلاس یوس

viraje

توسط viraje