Wp Header Logo 678.png

آیا واگذاری استقلال و پرسپولیس، سرآغزی برای خصوصی‌سازی واقعی ایران‌خودرو و سایپا خواهد بود؟ این سوالی است که بسیاری از کارشناسان و فعالان اقتصادی در حال حاضر به دنبال پاسخ آن هستند. با وجود شباهت‌هایی که بین این دو مجموعه وجود دارد، تفاوت‌های مهمی نیز به چشم می‌خورد که نمی‌توان با قاطعیت به آن پاسخ داد.

به گزار مجله ماشین، با واگذاری سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، این پرسش مطرح شده که آیا این اتفاق مقدمه‌ای برای خصوصی‌سازی واقعی دو غول خودروسازی کشور، ایران‌خودرو و سایپا خواهد بود؟

شباهت‌هایی بین این دو مجموعه در زمینه‌های مختلف از جمله دولتی بودن، بدهی‌های انباشته و اوضاع مالی نامناسب وجود دارد. همچنین، در هر دو مورد شاهد فشار برای واگذاری سهام بوده‌ایم.

با این حال، تفاوت‌های مهمی نیز بین این دو مجموعه به چشم می‌خورد. ماهیت و ساختار استقلال و پرسپولیس با ایران‌خودرو و سایپا متفاوت است. در حالی که باشگاه‌ها ۱۰۰ درصد دولتی بودند، خودروسازان سهامداران عمده دولتی دارند، اما دولت در امور آنها دخالت زیادی می‌کند.

علاوه بر این، نوع فشار برای واگذاری سهام در این دو مورد فرق دارد. در مورد سرخابی‌ها، فشار خارجی (کنفدراسیون فوتبال آسیا) نقش مهمی داشت، در حالی که در مورد خودروسازان، بیشتر شاهد فشار قوانین داخلی بوده‌ایم.

با وجود این شباهت‌ها و تفاوت‌ها، نمی‌توان با قاطعیت گفت که واگذاری سهام سرخابی‌ها منجر به خصوصی‌سازی واقعی ایران‌خودرو و سایپا خواهد شد.

آنچه به نظر می‌رسد قطعی‌تر است، تعیین‌تکلیف سهام خودروسازان و شاید واگذاری مدیریت آنها به بخش خصوصی (با توجه به تاکید رهبری بر اداره شرکت‌ها بر اساس تصمیمات همه سهامداران) باشد.

اما واگذاری کامل سهام باقی‌مانده دولت در ایران‌خودرو و سایپا و خروج کامل دولت از این صنعت، فعلا بسیار بعید به نظر می‌رسد.

source
کلاس یوس

viraje

توسط viraje