Wp Header Logo 71.png

بسیاری از صاحبان کسب و کار برای بودجه‌ بندی سرمایه خود از روش ‌های مختلفی مثل نرخ بازده داخلی(IRR) ، ارزش فعلی خالص(NPV)  و… استفاده می‌ کنند. نرخ بازده داخلی، نرخ رشد سالانه ‌ای است که انتظار می ‌رود یک سرمایه ‌گذاری ایجاد کند. اگر شما هم صاحب کسب‌ و کار هستید و بین روش ‌های متعدد ارزیابی منافع مالی سردرگم شده ‌اید، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید؛ زیرا ما در این مقاله قصد داریم شما را با یکی از بهترین روش‌ ها یعنی توضیحات کامل نرخ بازده داخلی، نحوه محاسبه آن و… آشنا کنیم.

مفهوم نرخ بازده داخلی

نرخ بازده داخلی معیاری برای تخمین میزان سودآوری سرمایه ‌گذاران در سرمایه ‌گذاری‌ هایشان است. در شاخص‌ های مالی روش‌ های متعددی داریم که نرخ بازده داخلی از پر کاربرد ترین آن ‌ها است. محاسبه شاخص IRR ارتباط زیادی با شاخص NPV دارد. اندازه ‌گیریIRR  مربوط به نرخ داخلی است و عوامل خارجی مثل میزان ریسک، تورم یا… در آن نظر گرفته نمی ‌شود.

IRR نرخ بازده مورد انتظار سرمایه را نشان می ‌دهد که به عنوان درصدی از سرمایه گذاری نشان داده می شود. به عنوان مثال، یک سرمایه‌گذاری 10000 دلاری با 20٪ IRR، 2000 دلار سود ایجاد می‌ کند.

نرخ بازده داخلی مناسب چه زمانی است؟

نرخ بازده داخلی

در این بخش قصد داریم شما را با زمان ‌های مناسبی که IRR کاربرد دارد آشنا کنیم.

  1. مقایسه بین دو چیز: اگر صاحب یک کسب ‌و کار هستید، می‌ توانید از نرخ بازده داخلی برای مقایسه بین دو چیز استفاده کنید؛ مثلا مقایسه بین مدل های سرمایه‌ گذاری یا انجام پروژه ‌های شرکت. فرض کنید شرکتی بین خرید تجهیزات برای تولید محصول و یا یک سرمایه‌ گذاری جدید مردد است. این شرکت می ‌تواند با محاسبه نرخ بازده داخلی تعیین کند که کدام انتخاب مناسب‌ تری است.
  2. تنظیمات مالی: این مورد برای سرمایه ‌گذاری ریسک‌ پذیر و یا ارزیابی شرکت ‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری کاربرد دارد.
  3. تجزیه‌ و تحلیل پروژه ‌ها: برای تجزیه‌ و تحلیل پروژه‌ ها و مقایسه نرخ‌ های مناسب در بازده سالانه استفاده می‌ شود.
  4. تعیین بازده سرمایه‌ گذاری: علاوه ‌بر اینکه برای تعیین پروژه ‌های سرمایه ‌ای کاربرد دارد، به سرمایه ‌گذاران در تعیین بازده سرمایه‌ گذاری دارایی ‌های مختلف کمک می کند.

نرخ بازده داخلی در موقعیت‌ های مختلفی به کار برده می شود و شما با توجه به هدفی که دارید می‌ توانید از آن استفاده کنید.

نرخ بازده داخلی اصلاح شده

نرخ بازده داخلی اصلاح شده یا MIRR در بودجه ‌بندی سرمایه برای شناسایی دوام یک پروژه سرمایه‌ گذاری کاربرد دارد؛ به عنوان مثال اگر MIRR یک پروژه از بازده مورد نظر ما بیشتر باشد سرمایه‌ گذاری ما یک سرمایه گذاری خوب طلقی می گردد.

محاسبه نرخ بازده داخلی

محاسبه نرخ بازده داخلی

در محاسبه نرخ بازده داخلی از همان فرمول جریان تنزیل شده یا ارزش فعلی خالص استفاده می ‌شود، با این تفاوت که در این فرمول ارزش فعلی خالص را صفر در نظر می‌ گیریم و نرخ تنزیلی که همان IRR است را محاسبه می‌ کنیم. لازم به ذکر است که سرمایه ‌گذاری اولیه همیشه منفی است چون نشان دهنده یک خروجی است.

فرمول نرخ بازده داخلی

نرخ بازده داخلی را می‌ توانید از فرمول زیر به دست آوردید:

 NPV =ᵀCₜ _ C₀∑1 + IRRᵗᵗ⁼¹Cₜ = 0 =ورودی خالص نقدینگی در طول دوره‌ی زمانی

t= دوره‌ زمانی

Co= سرمایه‌ اولیه

IRR= نرخ بازده داخلی

تعیین میزان سرمایه اولیه:

 باید مقدار پولی را که می‌ خواهید در قدم اول مشخص کنید.

میزان ورودی خالص نقدینگی:

 مقدار سودی که می‌ خواهید از پروژتان به دست آورید.

مدت زمان سرمایه‌گذاری:

باید مدت زمان سرمایه‌ گذاری را که می‌ توان مثلا ماهانه یا سالانه باشد مشخص کنید.

قرار دادن NPV را روی صفر:

برای ایجاد تعادل باید آن را صفر قرار دهیم.

استفاده از نرم ‌افزار:

چون محاسبه IRR سخت است، باید آن را با آزمون و خطا و با استفاده از نرم‌ افزاری به نام اکسل محاسبه کرد.

باتوجه به توضیحات هر مورد شما با جای‌ گذاری هر گزینه در فرمول می‌ توانید به نرخ بازده برسید.

نحوه محاسبه IRR در اکسل

به دلیل اینکه محاسبه IRR از طریق فرمول سخت است باید آن را با کمک اکسل و با استفاده از آزمون و خطا محاسبه کرد. با توجه به فرمول اطلاعات خواسته شده را وارد ‌کنید و سپس می‌توانید نرخ بازده سالانه را محاسبه کنید.

تفسیر نتایج

تفسیر نتایج

سنجش خوب یا بد بودن نرخ بازده داخلی بستگی به خود شرکت دارد. هر شرکت یک نرخ مانع یا حداقل نرخ بازدهی دارد. سرمایه‌ گذاری زمانی ارزشمند است که IRR آن بالا تر باشد. باید به این نکته توجه کرد که IRR به تنهایی برای ارزیابی یک سرمایه ‌گذاری خوب کافی نیست و باید عواملی مثل ریسک، تورم اقتصادی و دیگر عوامل موثر هم در نظر گرفت.

جمع بندی

اگر شما هم صاحب کسب ‌و کار هستید، یکی از راه ‌هایی که می ‌توانید به کمک آن برای سرمایه‌ گذاری ‌های خود تصمیم‌ گیری کنید استفاده از روش نرخ بازده داخلی است. هرچقدر IRR بالا تر باشد ارزش آن سرمایه‌ گذاری نیز بیشتر خواهد بود و شرکت ‌ها معمولا سرمایه ‌گذاری با IRR بالا تر را انتخاب می‌ کنند.

source
کلاس یوس

viraje

توسط viraje